آیا سرعت نوآوری سونی به صنعت عکاسی آسیب میزند؟
در پنج سال اخیر، سونی بیشترین سهم را در پیشرفت صنعت عکاسی داشته است؛ اما سرعت فوقالعادهی این پیشرفت باعث شده فشار زیادی به صنعت عکاسی وارد شود؛ چراکه این صنعت توانایی همگامشدن با این حجم از پیشرفت را ندارد و اثرهای این سرعت چشمگیر کمکم خود را نشان میدهند.
در اوایل همین هفته، سونی دوربین a7 دیگری روانهی بازار کرد. این ششمین دوربین از نسل a7R و دهمین دوربین فولفریم (Full-Frame) و بدون آینه (Mirrorless) است که در کمتر از ۶ سال وارد بازار شده و در همین بازهی زمانی، سونی هفت دوربین با لنزهای APS-C E-Mount به فهرست دوربینهای خود اضافه کرده است. این شرکت لنزهای G master، مجموعهی گرانقیمتترین لنزهای سونی را نیز رونمایی کرد و حالا هم با سری دوربینهای RX بر دنیای دوربینهای کامپکت حکمفرمایی میکند. البته، شاید این شرکت دوربینهای a7000 و a7S III را هم به کارنامهی خود اضافه کند که شایعات فراوانی دربارهی عرضهی این دوربینها مطرح شده و ممکن است تا پایان امسال وارد بازار شوند.
سونی به پشتوانهی بخش تحقیقات و توسعه درزمینهی حسگرهای تصویر و نیز با اتکا به توانایی مالی درخورتوجهاش توانسته است فعالیت بیشتری کند و نوآوریهای زیادی انجام دهد و سهم بیشتری از بازار را ازآنِ خود کند. همین امر سونی را قادر ساخت شرکتهای کانن و نیکون را بهسمت ساخت دوربینهای فولفریم و بدون آینه هدایت کند و انقلابی در فناوریهایی چون Eye Autofocus بهوجود آورد. همچنین، سونی با ساخت دوربین Sony a9 که توانایی ثبت تصاویر با سرعت ۲۰ فریمبرثانیه را دارد، عکاسی در وزرش را متحول کرد و تعداد زیادی از یوتیوبرها را مجذوب دوربینهای a7s II و a7 III کرد.
در یک کلام، اکنون شرکت سونی دنیای عکاسی را در چنگ خود دارد.
سونی هرساله لوازم الکترونیکی خود را بهروز و با همین رویکرد به دنیای عکاسی هم نگاه میکند؛ ازاینرو، هرساله با مدلهای جدیدی از لوازم الکترونیکی مصرفی این شرکت روبهرو میشویم. همین امر دربارهی دوربینهای سونی هم مشهود است. این کار فقط برای دوربینهای کامپکت مرسوم بود، البته تا قبل از مرگ ناگوار این دوربینها بهدست گوشیهای هوشمند.
شایان ذکر است از سال ۲۰۱۳ و پس از رونمایی دوربینهای a7 و a7R، سونی تقریبا هرساله دوربینهای جدید فولفریم و بدون آینه ساخته است. بااینحال، هرچند نوآوریهای شرکت سونی بهنفع صنعت عکاسی است و در نبود سونی ممکن بود این صنعت چیزی نباشد که اکنون از آن سراغ داریم، همواره کمبود درزمینهی تحقیق و توسعه به صنعت عکاسی صدمه میزند.
سونی بهعنوان برند دارای استودیوی فیلمسازی، آهنگسازی، چندین بخش برای تولید لوازم الکترونیکی مصرفی و یک بخش تولید حسگر و درنهایت بخش تولید دوربینهای دیجیتال، توان مالی چشمگیری دارد و میتواند هزینههای زیادی صرف کند، حتی بیشتر از همتایانش در عرصهی دوربینهای دیجیتال نظیر فوجیفیلم، لایکا، نیکون و حتی کانن. پس، نتیجه میگیریم نوآوری سونی مفید بوده و به ایجاد رقابتی سالم منجر شده است و این رقابت بهنوبهی خود باعث ایجاد محیطی برای نوآوری میشود و چرخهی سالمی بهراه میاندازد که نتیجهی آن پیشرفت است.
اگر برندهایی با پیشینهی درخشان در تولید دوربینهای عکاسی نتوانند با سونی رقابت کنند، منتظر چه پیامدهایی باید باشیم؟ هرساله مصرفکنندگان انتظار دارند دوربینها و لنزهای باکیفیتتر و سریعتر وارد بازار شوند. این موضوع باعث میشود در محیطی با رقابت بسیار سنگین، شرکتها و برندهای بنام مجبور شوند محصولاتی تولید کنند که کیفیت درخورتوجهی ندارند.
- تولید محصولات بیکیفیت و روانهی آنها به بازار
- کاهش قیمتها با کاهش هزینههایی که صرف کیفیت محصول و ویژگیهای جدید آن میشود برای جذب مشتری بیشتر
- اتکا به محصولات گرانقیمت و لوکس بهدلیل سوددهی بیشتر
هر شرکت با روش خود به این کشمکش واکنش نشان میدهد. کانن از همین حالا اعلام کرده است هزینهی کمتری برای بخش مشتریان خواهد کرد و فوجیفیلم هم دوربینهای مدیومفرمت یا قطعمتوسط تولید میکند؛ اما محصولات Instax این شرکت همواره باکیفیت عرضه خواهند شد. لایکا هم نیروهای خود را تعدیل و با سازندگان گوشیهای هوشمند همکاری خواهد کرد. شایان ذکر است نیکون نیز با گزارشی حاکی از کاهش ۱۸ درصدی درآمد این شرکت در هر سال، تخفیف فراوانی به دوربینهای Z6 و Z7 اختصاص داد.
البته، این شرکتها چیزی دارند که سونی از آن بیبهره است: پیشینهی طولانی در دنیای عکاسی. همین امر سبب میشود درک این شرکتها از عکاسی با سونی متفاوت باشد و ممکن است سونی درنهایت، شرکتهایی را از دور رقابت خارج کند که پیشینهای درخشان در دنیای عکاسی دارند؛ زیرا در تولید لوازم الکترونیکی مصرفی پیشگام است و بازار را بسیار بهتر از شرکتهای قدیمی تولیدکنندهی دوربینها میشناسد.
حالا سونی با هجمهای از انتقادات در دنیای عکاسی روبهرو است. دانش کم این شرکت دربارهی رنگها و مشکلاتی در ارگونومی طراحی و ساخت و بخش منو محصولات، ارائهی خدمات پس از فروش ضعیف برای عکاسان حرفهای (براساس رأی مشتریان)، همگی نشان میدهند سونی پیش از آنکه سازندهی دوربینهای عکاسی باشد، تولیدکنندهی لوازم الکترونیکی است و همین دلیلی است بر اینکه گاهی سونی به جزئیاتی دربارهی دوربینها اشاره نمیکند و پس از چندینبار تولید مکرر یک محصول، به اشکالات آن پی میبرد و آنها را اصلاح میکند.
شکی نیست سونی بهتر از نیکون و کانن و هر شرکت قدیمی دیگر درزمینهی دوربینهای عکاسی، با دنیای فناوری آشنا است و میداند مشتریان از چه محصولاتی استقبال میکنند. این شرکت بازار را میشناسد و البته با پیشرفت چشمگیرش، حتی حسگر نیز میسازد و در این زمینه هم دانش کافی دارد؛ اما با دنیای عکس و عکاسان آشنا نیست. بنابراین، سونی توانسته است دوربینهای قدرتمندی تولید کند و بهسرعت سهم زیادی از بازار را ازآنِ خود کند؛ اما این دوربینهای قدرتمند گاهی انتظارات عکاسان را برآورده نمیکنند.
رقابت و نوآوری خوب است؛ اما محصولات آلفای سونی با تحت فشار قراردادن کانن و نیکون، آنها را به کاهش هزینهها و نهایتا کاهش تمرکز روی ساخت دوربینها و لنزها مجبور خواهد کرد. در چنین وضعیتی، سونی از منبع تولید نوآوری و رقابت به تنها انتخاب برای علاقمندان به دنیای عکاسی تبدیل خواهد شد.