با ضرر تاریخی ۷۲۰ میلیون دلاری، نیکون تمرکز خود را معطوف دوربین‌های بدون آینه می‌کند

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
یکی از مدیران نیکون می‌گوید این شرکت قصد دارد تمرکز اصلی‌اش را به بازار دوربین‌های بدون آینه معطوف کند. گزارش‌ها از ضرر ۷۲۰ میلیون دلاری نیکون در سال مالی جاری جدید خبر می‌دهند.
تبلیغات

وضعیت مالی نگران‌کننده‌ی نیکون (Nikon) درنتیجه‌ی مشکلات دنیاگیری ویروس کرونا برای صنعت دوربین بدتر شده است و خبرگزاری پتاپیکسل در گزارشی می‌نویسد نیکون برای بازیابی از بدترین سال مالی تاریخش، قصد دارد تمرکز اصلی‌اش را به بازار دوربین‌‌های بدون آینه معطوف کند. در دو مقاله‌ی Toyo Keizai در ژاپن، ضرر عملیاتی کانن بررسی شده است. خبرگزاری Toyo Keizai مصاحبه‌‌‌ای با هیروتاکا ایکه‌گامی، مدیر اجرایی نیکون، کرده است که واحد فیلم‌برداری این شرکت را مدیریت می‌کند.

پتاپیکسل می‌نویسد وضعیت مالی نیکون در سال گذشته‌ی میلادی بسیار وخیم‌تر شده است. مطابق ادعای Toyo Keizai، ضرر عملیاتی نیکون در بازه‌ی زمانی بین آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۰ (فروردین تا شهریور ۱۳۹۹) به ۴۶٫۶ میلیارد ین (تقریباً ۴۴۹ میلیون دلار) رسید. این در حالی است که نیکون در همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) اعلام کرده بود سود عملیاتی ۱۷٫۵ میلیارد ین (تقریباً ۱۶۸ میلیون دلار) کسب کرده است.

برای سال مالی فعلی نیکون که مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) به‌پایان می‌رسد، انتظار می‌رود ضرر عملیاتی این شرکت به ۷۵ میلیارد ین (تقریباً ۷۲۰ میلیون دلار) برسد؛ درحالی‌که در سال مالی پیشین، نیکون موفق شد سود عملیاتی ۶٫۷ میلیارد ین (تقریباً ۶۵ میلیون دلار) کسب کند. اگر نیکون واقعا تا فرا‌رسیدن مارس ۲۰۲۱ تا این حد پول از دست بدهد، بدترین سال مالی تاریخش را تجربه می‌کند.

برای درک بهتر این اعداد، بهتر است بدانید گفته می‌شود کانن قرار است در پایان سال مالی فعلی که مارس ۲۰۲۱ تمام می‌شود، ۶۴ میلیارد ین (تقریباً ۶۱۶ میلیون دلار) سود کسب کند. به‌طورمشخص‌، انتظار می‌رود واحد فیلم‌برداری نیکون سال مالی جاری را با ضرر ۴۵ میلیارد ین (تقریباً ۴۳۳ میلیون دلار) به‌پایان برساند. گفتنی است میزان ضرردهی این واحد در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹) ۱۷٫۱ میلیارد ین (تقریباً ۱۶۴ میلیون دلار) بود.

نمودار بالا نشان می‌دهد عملکرد نیکون رفته‌رفته بدتر می‌شود. خط آبی در نمودار بالا، درآمد عملیاتی نیکون را نشان می‌دهد و نوارهای زرد نشان‌دهنده‌ی آمار فروش هستند

ایکه‌گامی در مصاحبه با رسانه‌ی Toyo Keizai می‌گوید عملکرد ضعیف نیکون را می‌توان مستقیما به مهاجرت کُند این شرکت به بازار دوربین‌های بدون آینه نسبت داد. سونی پس از ورود به بازار بدون آینه‌ها، رشد شگرفی تجربه کرد؛ اما نیکون در زمانی بسیار دیر به این حوزه وارد شد.

ایکه‌گامی می‌گوید نگران ایجاد مشکل برای واحد SLR نیکون نیست؛ اما با آرامش کامل هم به بازار نگاه نکرده است. او می‌گوید بسیار نگران است که عملکرد منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) و تعداد شات‌ها چقدر ‌بهبود پذیر است. ایکه‌گامی می‌گوید قبلا هرگز متقاعد نشده است دوربین‌های بدون آینه بتوانند در حد‌و‌اندازه‌ی دوربین DSLR به‌ازای هر بار شارژ‌ باتری تعداد درخورتوجهی شات بگیرند. او می‌گوید ۵۰۰ شات ارائه‌شده‌ی دوربین‌های بدون آینه درمقایسه‌با ۱،۰۰۰ شات دوربین‌های DSLR عدد زیادی محسوب نمی‌شود. ایکه‌گامی نگران بوده است که افراد حرفه‌ای و نیز افراد تازه‌وارد صنعت دوربین علاقه‌ای به محصولات بدون آینه نشان ندهند.

نیکون می‌گوید جدیدترین دور از تجدید ساختار این شرکت شامل خارج‌کردن خطوط تولید دوربین از ژاپن می‌تواند ضرر عملیاتی این شرکت را در سال مالی منتهی ‌به مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) تقرییا ۵۹ درصد کاهش دهد. بااین‌حال به‌نوشته‌ی Toyo Keizai، حتی این میزان کاهش نیز به‌حدی نیست که ضرر عملیاتی را کاملاً از بین ببرد. نیکون باید استراتژی‌هایی برای افزایش فروش محصولاتش نیز در پیش بگیرد.

ایکه‌گامی می‌گوید نیکون آماده‌ی بازگشت به مسیر سوددهی است و محبوبیت و نحوه‌ی عملکرد دوربین‌های جدید سری Z مدرکی برای اثبات این موضوع محسوب می‌شود. به‌علاوه نیکون با وجود تمامی ضررهای مالی، قصد دارد همچنان در حوزه‌ی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند. افزون‌براین، نیکون گفته است با مشاهده‌ی ظرفیت بازار دوربین‌های بدون آینه‌ی فول فریم، قصد دارد تلاش‌های بیشتری در این حوزه انجام دهد.

ایکه‌گامی در مصاحبه‌‌اش به‌صراحت به تمرکز نیکون روی دوربین‌های بدون آینه اشاره می‌کند. براساس گفته‌ی ایکه‌گامی، نیکون به‌خوبی می‌داند اهمیت دوربین‌ها صرفاً به ثبت تصاویر عادی محدود نمی‌شود و دوربین‌ها باید ازلحاظ فیلم‌برداری نیز بسیار قدرتمند باشند؛ به‌همین‌دلیل، نیکون قصد دارد روی بخش ویدئو بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات