سلطه کانن و سونی بر بازار بی‌رونق دوربین‌ دیجیتال در سال ۲۰۲۰

یک‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کانن و سونی، سهم اصلی فروش دوربین‌ دیجیتال در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کردند؛ اما بازار جهانی دوربین‌ دیجیتال سال سختی پشت سر گذاشت و سقوط ۴۰ درصدی داشت که پیش‌بینی می‌شود ادامه‌دار باشد.
تبلیغات

در بخشی از گزارش سالانه بازار سهام نیکِی ژاپن با عنوان «ارزیابی سهم محصولات و خدمات بزرگ» که به تحلیل سهم هر یک از تولیدکنندگان از بازار به تفکیک صنایع مختلف می‌پردازد، اشاره شده است که کانن، سونی و نیکون ۸۳٫۷ درصد از کل بازار دوربین‌ دیجیتال را دراختیار دارند؛ اما این کانن و سونی هستند که در مجموع ۷۰ درصد از بازار را به تصاحب خود درآورده‌اند. کانن ۴۷٫۹ درصد و سونی ۲۲٫۱ درصد از کل فروش در سال ۲۰۲۰ را به نام خود ثبت کرده‌اند. با اینکه سال گذشته، دوره‌ی سختی برای صنعت دوربین‌ دیجیتال بود، کانن و سونی به ترتیب ۲٫۵ و ۱٫۹ درصد رشد فروش تجربه کرده‌اند. این در حالی است که نیکون متحمل افت ۴٫۹ درصد شده.

بنا بر گزارش بازار سهام نیکی، بازار جهانی دوربین که به دلیل گسترش و محبوبیت استفاده از تلفن‌ هوشمند، در سال‌های گذشته همواره در حال تجربه افت فروش بوده است، در سال ۲۰۲۰ با همه‌گیری ویروس کرونا، سقوط ۴۰ درصدی متحمل شده است.

در سال گذشته کمترین آمار فروش در پایان تابستان رقم خورد و پیش از شروع فصل تعطیلات در زمستان، فروش به اوج خود رسید. ولی این رشد نتوانست آمار پایین ماه‌های پیشین را جبران کند. در همین زمان، کانن نه‌تنها سهم خود از بازار را افزایش داد، بلکه توانست بیش از دو برابر سونی (رتبه دوم فروش) محصول به فروش برساند.

نیکون با وجود گزارش جدید از غلبه بر فاجعه فروش در سال ۲۰۲۰ (افزایش درآمد و سود و همچنین بازگشت چشمگیر تعداد فروش دوربین)، نه‌تنها هنوز فاصله زیادی با کانن و سونی در تعداد فروش دارد، بلکه در تولید محصولات جدید هم دچار مشکل است. نمی‌توان به‌درستی تقاضای موجود برای محصولات نیکون را تخمین زد؛ زیرا با اینکه شرکت در حال تولید دوربین‌های جدید است، تغییر در خطوط تولید باعث شده نیکون نتواند حجم تولید محصولات سال گذشته خود را به اندازه مورد نیاز برساند. برای مثال، دوربین نیکون Z7 II هنوز در خرده‌فروشی‌های ایالات متحده دردسترس قرار نگرفته است و مشخص نیست نیکون بتواند تمام دوربین‌های Z7 II پیش‌فروش‌شده از زمان معرفی آن در پاییز ۲۰۲۰ را تأمین کند. عرضه دوربین Z fc امیدوارکننده بوده؛ اما نیکون بازهم به دلیل حجم بالای تقاضا و ناتوانی در تولید، مجبور به تأخیر در ارسال سفارش‌ها شده است.

نمودار سهم فروش برند های دوربین عکاسی 2020

در کنار ۳ شرکت یادشده، فوجی‌فیلم و پاناسونیک با سهم ۵٫۶ و ۴٫۴ درصد، ۵ شرکت اول جدول فروش دوربین‌ در گزارش بازار سهام نیکی را تشکیل می‌دهند. فوجی‌فیلم رشد ۰٫۹ درصدی داشته ولی پاناسونیک شاهد افت ٪۰٫۳ بوده است. جایگاه این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ تغییر نکرده؛ ولی چشم‌انداز بازار برای آن‌ها مثبت ارزیابی نمی‌شود. حتی رشد فوجی‌فیلم به اندازه‌ای نیست که بتوان از تداوم آن اطمینان داشت. تصمیم شرکت بر سرمایه‌گذاری گسترده در بخش پرسودتر تجهیزات پزشکی، نشان‌دهنده پذیرش آینده نا‌امیدکننده در بازار دوربین‌ از سوی فوجی‌فیلم است.

در شرایطی که کانن و سونی سهم عمده بازار را دراختیار دارند، شرکت‌های دیگر همچون نیکون، فوجی‌فیلم و پاناسونیک در کنار شرکت‌هایی مانند المپوس و لایکا که حتی در بین ۵ شرکت پرفروش جایی ندارند، بر سر ته‌مانده آن مبارزه می‌کنند.

اگر کانن یا سونی بخشی از سهم خود را از دست ندهند (که با در نظر گرفتن رشد آن‌ها در سال گذشته، بعید به نظر می‌رسد)، بقای سایر شرکت‌ها با تکیه بر چنین سهم کوچکی از بازاری که همین حالا هم در حال کوچک شدن است، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

به نظر شما آینده بازار دوربین‌ دیجیتال چگونه خواهد بود؟ آیا نیکون سهم ازدست‌‎رفته خود را از سونی پس می‌گیرد یا به همراه المپوس و لایکا در صندوق خاطرات علاقه‌مندان به عکاسی جای می‌گیرد؟ نظر خود را با زومیت در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات