نشریهی بینالمللی تکنولوژی پیشرانهی خودروها سالها است که اقدام به بررسی و امتیاز ردهبندی پیشرانههای معرفی شده در هر سال، میکند. ۶۷ داور از سرتاسر جهان که هر یک سابقهای بین ۱۰ الی ۳۰ سال فعالیت در زمینهی نشریات خودرویی را دارند، اقدام به بررسی و ارزیابی پیشرانههای معرفی شده میکنند. تمامی داورها پس از رانندگی با خودروهای نامزد، نمرات خود را در زمینههای مصرف سوخت، توان خروجی، عملکرد روان و آرام اعلام میکنند. به هر خودرو حداکثر ۱۵ و حداقل ۱ امتیاز تعلق میگیرد. این نشریه پیشرانهها را بر اساس حجم خود در ۸ کلاس ردهبندی کردهاند و در نهایت در چهار بخش دیگر اقدام به ارزیابی و تعیین بهترین پیشرانه کردهاند. اگر نتایج این ردهبندی را در سالهای گذشته نیز دنبال کرده باشید، مطلع هستید که تولیدکنندههای آلمانی سلطان بیچون و چرای تولید پیشرانهها هستند.
در ادامه توجه شما را به پیشرانههای منتخب در هر کلاس جلب میکنیم.
پیشرانه با حجم کمتر از ۱ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
فورد | ۳ | ۰. ۹۹۹ | فورد فیستا | ۳۴۸ |
فولکس واگن | ۳ | ۰. ۹۹۹ | فولکس گلف | ۲۲۳ |
بیامو | ۲ | ۰. ۶۴۷ | i3 بیامو | ۱۶۴ |
جنرال موتورز | ۳ | ۰.۹۹۹ | اپل آسترا | ۱۲۲ |
فیات | ۲ | ۰. ۸۷۵ | فیات ۵۰۰ | ۹۶ |
رنو-نیسان | ۳ | ۰. ۸۹۸ | رنو کلیو | ۷۱ |
با کاهش ذخایر سوختهای فسیلی و بالطبع افزایش قیمت آنها، خودروسازان به تولید پیشرانههای کوچک و کم مصرف روی آوردند. خودروسازان آمریکایی که پیشتر با تولید پیشرانههای حجیم و قدرتمند شناخته میشدند، حال از سردمداران تولید نمونههای کوچک و بهینه هستند. پیشرانهی تولید شدهی فورد پس از کسب جوایز متعدد، مجددا موفق به کسب رتبهی اول در کلاس حجمی خود شده است تا افتخار دیگری را برای این تولید کنندهی مطرح آمریکایی به ارمغان بیاورد.
پیشرانه با حجم بین ۱ الی ۱.۴ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
پژو-سیتروئن | ۳ |
۱.۲ | پژو ۲۰۸ | ۲۲۸ |
بی ام و | ۳ |
۱.۴ | مینی وان | ۱۷۴ |
فولکس واگن | ۴ |
۱.۴ | فولکس واگن گلف | ۱۵۴ |
فیات کرایسلر | ۴ | ۱.۴ | آلفارومئو جولیتا | ۱۰۸ |
فولکس واگن | ۴ |
۱.۴ | فولکس واگن گلف | ۱۰۲ |
فولکس واگن | ۴ | ۱.۴ | فولکس واگن گلف | ۹۷ |
صدرنشین این کلاس از پیشرانهها برای ایرانیان بسیار جالب خواهد بود. پژو پس از مدتها با تولید پیشرانهای کم مصرف و قدرتمند، در جهان خودرو خودی نشان داد و ثابت کرد هنوز هم قادر است با بهترینهای این صنعت همراه باشد. پیشرانهی مذکور در تعداد زیادی از خودروهای پژو و سیتروئن اعم از ۲۰۸ به کار رفته است. ۲۰۸ سال گذشته نیز موفق به کسب این عنوان شده بود.
پیشرانه با حجم بین ۱.۴ الی ۱.۸ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
بیامو | ۳ |
۱.۵ | i8 بیامو | ۲۶۰ |
بی ام و | ۳ | ۱.۵ | مینی کوپر | ۱۵۲ |
آئودی | ۴ | ۱.۸ | A1 آئودی | ۱۲۵ |
تویوتا | ۴ | ۱.۸ | تویوتا کرولا | ۱۰۳ |
بیامو-پژو-سیتروئن | ۴ | ۱.۶ | مینی کوپر | ۹۴ |
مرسدس بنز | ۴ | ۱.۶ | مرسدس بنز A160 | ۵۴ |
پیشرانههای با حجم کمتر ۲ لیتر پیشرفت فوقالعادهای در چند سال اخیر داشتند و به لطف سیستمهای پرخوران، اکنون در خودروهای اسپرت استفاده میشوند. پیشرانهی هیبریدی به کار رفته در بیامو i8 با توان خروجی ۳۵۷ اسب بخار، نمونهی بارز پیشرفت تکنولوژی تولید پیشرانه است.
پیشرانه با حجم بین ۱.۸ الی ۲ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
مرسدس بنز | ۴ | ۲ | CLA45 مرسدس بنز | ۲۰۹ |
آئودی | ۴ |
۲ | A4 آئودی | ۱۸۸ |
ولوو | ۴ | ۲ | S60 ولوو | ۱۷۴ |
پورشه | ۴ | ۲ | پورشه باکسر | ۱۲۳ |
ولوو | ۴ | ۲ | S90ولوو | ۱۰۹ |
بیامو | ۴ | ۲ | X1 بیامو | ۱۱۱ |
پیشرانههای ۲ لیتری را می توان محبوبترین نمونهی موجود در میان تولید کنندهها دانست. توان بالا و مصرف پایین سوخت این پیشرانههای به تولیدکنندهها اجازه میدهد تا آنها را در انواع مختلفی از خودروهای تولیدی خود به کار ببرند. پیشرانهی ۲ لیتری مرسدس بنز با کد M133، به کمک توربوشارژرهای خود قادر است ۳۷۵ اسب بخار توان خروجی تولید کند تا رکورد جدید در این حجم از پیشرانهها را به خود اختصاص دهد.
پیشرانه با حجم بین ۲ الی ۲.۵ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
آئودی | ۵ |
۲.۵ | RS3 آئودی | ۳۰۷ |
پورشه | ۴ | ۲.۵ | پورشه باکسر | ۲۰۴ |
فورد | ۴ | ۲.۳ | فورد فوکوس RS | ۱۶۴ |
مزدا | ۴ | ۲.۲ | مزدا۳ | ۱۰۰ |
مرسدس بنز | ۴ | ۲.۱ | C300 مرسدس بنز | ۹۷ |
فورد | ۴ |
۲.۳ | فورد موستانگ | ۸۷ |
پیشرانهی ۵ سیلندر خطی آئودی با سیستم جرقه زنی پیشرفته و توربوشارژرها خود توانایی تولید ۳۶۰ اسب بخار را دارد. این پیشرانهی قدرتمند در محصولات اسپرت آئودی اعم از TT و RS3 به کار میرود. تولید پیشرانههای ۵ سیلندر امری سخت است که تعداد محدودی از خودروسازان به آن مشغول است. آئودی را میتوان یکی از سردمداران این بخش عنوان کرد.
پیشرانه با حجم بین ۲.۵ الی ۳ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
پورشه | ۶ | ۳ | پورشه۹۱۱ | ۲۵۲ |
بیامو | ۶ | ۳ | M3 بیامو | ۲۰۳ |
بیامو | ۶ | ۳ | بیامو ۳۳۵ | ۱۷۸ |
بیامو | ۶ | ۳ | 330d بیامو | ۱۳۷ |
جگوار لندروور | ۶ |
۳ | رنجروور اسپرت | ۱۰۴ |
فولکس واگن | ۶ | ۳ | A4 آئودی | ۸۶ |
شاید طرفداران پورشه از تصمیم این شرکت برای مجهز کردن اصلی ترین محصول شرکت یعنی مدل ۹۱۱ به توربوشارژر چراضی نباشند. اما اینکار بالاخره انجام شد و حالا پورشه ۹۱۱ با پیشرانهی جدید خود توانست به سالها سلطهی بی ام و بر این کلاس از پیشرانهها پایان دهد. این پیشرانهی جدید در دونسخه تولید میشود که نسخهی اول دارای قدرت و گشتاور به ترتیب ۳۷۰ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتون متر و نسخهی دوم دارای قدرت و گشتاور ۴۲۰ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتون متر است. گشتاور پیشرانهی جدید حدود ۶۰ نیوتون متر بیشتر از پیشرانهی قدیمی ۹۱۱ است و مهمتر از آن اینکه این گشتاور زیاد در بازه ی زیادی از دور موتور یعنی ۱۷۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار دارد. پورشه با تولید این پیشرانه توانست رتبهی اول را در این حجم از پیشرانهها به خود اختصاص داده و بی ام و را با اختلاف ۴۹ امتیاز به ردهی دوم بفرستد. این پیشرانه توانایی دورگیری تا دور موتور ۷۵۰۰ دور بر دقیقه را دارد و جالب است بدانید که مصرف سوخت ان ۱۲ درصد نسبت به پیشرانهی قدیمی کاهش یافته است.
پیشرانه با حجم بین ۳ الی ۴ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
فراری | ۸ | ۳.۹ | فراری ۴۸۸ | ۳۹۵ |
مرسدس بنز | ۸ |
۴ | GT S مرسدس بنز | ۲۰۶ |
پورشه | ۶ | ۴ | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | ۱۴۱ |
پورشه | ۸ |
۳.۸ | پورشه ۹۱۱ کاررا | ۱۲۵ |
مکلارن | ۸ | ۳.۹ | 675LT مکلارن | ۱۲۲ |
پورشه | ۶ |
۳.۸ | پورشه ۹۱۱ توربو | ۱۱۵ |
پیشرانههای این کلاس اکثرا کاندید برترین پیشرانهی سال نیز هستند، پس میتوان این کلاس را یکی از مهمترین ردههای پیشرانهها دانست. مدعیترین پیشرانههای این کلاس از مرسدس بنز، مکلارن و فراری هستند. پیشرانهی مکلارن که دیگر ۳ سالی از عمر آن می گذرد کمی قدیمی شده اما آنقدر توانمند هست که در این لیست حضور داشته باشد، مرسدس بنز نیز علیرغم امتیاز خوبی که دارد اما با اختلاف ۱۸۹ امتیاز در ردهای پایین تر از فراری قرار گرفته است. برندهی امسال، پیشرانهی ۳.۹ لیتری هشت سیلندر فراری است؛ این پیشرانه را باید کلکسیونی از مهندسی و تواناییهای فنی نامید. به همراه دو عدد توربوشارژر، این پیشرانه میتواند قدرتی معادل ۶۷۰ اسب بخار را تولید کند که برای چنین حجمی واقعا عالی است.
پیشرانه با حجم بیشتر از ۴ لیتر
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
فراری | ۱۲ | ۶.۳ | F12 فراری | ۲۹۵ |
آئودی | ۱۰ |
۵.۲ | لامبورگینی هوراکان | ۲۲۲ |
مرسدس بنز | ۸ |
۵.۵ | E63 AMG مرسدس بنز | ۱۴۰ |
بیامو | ۸ | ۴.۴ | M6 بیامو | ۱۱۰ |
لامبورگینی | ۱۲ | ۶.۵ | لامبورگینی اونتادور | ۹۸ |
جنرال موتورز | ۸ | ۶.۲ | شورولت کوروت | ۹۵ |
ردهی پیشرانههایی با حجم بالاتر از ۴ لیتر را میتوان محدودهی حکم فرمایی تولید کنندگان خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت دانست که فراری با دانش بالای خود همواره صدرنشینان این بخش است. سال گذشته تولید کنندهی مارانلو با طراحی و تولید پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۵ لیتری و تنفس طبیعی مدل ۴۵۸، رقبای خود را در این بخش به چالش کشید، امسال نیز بازهم فراری اما با پیشرانه ای بزرگتر رتبهی نخست را بخود اختصاص داده است. این پیشرانه ی دوازده سیلندر وی شکل دارای ۶.۳ لیتر حجم است و توان تولیدی آن در نسخهی tdf به ۷۸۰ اسب بخار میرسد. این پیشرانه در کنار این قدرت بالا دارای سرعت صدای بسیار گوشنوازی هم هست. ناگفته نماند که پیشرانههای تنفس طبیعی دارای واکنش بسیار سریعتری به پدال گاز نسبت به انواع توربوشارژردار هستند.
پیشرانهی سبز
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
تسلا | الکتریکی |
الکتریکی | تسلا مدل اس | ۲۵۶ |
بیامو | ۳ |
۱.۵ | i8 بیامو | ۱۷۶ |
ولوو | ۴ | ۲ | ولوو XC90 | ۹۷ |
بیامو | الکتریکی | الکتریکی | i3 بیامو | ۸۷ |
فیات | ۳ | ۰. ۹۹۹ | فورد فیستا | ۶۹ |
رنو-نیسان | ۶ | ۳ | پورشه پانامرا هیبرید | ۶۱ |
در حال حاضر سرمایهگذاری زیادی جهت تولید پیشرانههایی با مصرف سوخت کم و میزان تولید آلایندگی پایین، شده است. در همین راستا نمونههای الکتریکی و هیبریدی زیادی به بازار عرضه شدهاند. اما هیچ کدام از پیشرانههای معرفی شده به خوبی نمونهی الکتریکی و خارقالعاده تسلا نبودند. تولید ۷۰۰ اسب بخار از موتور برقی این خودرو، توان بالای مهندسی تسلا را به همگان یادآور میکند.
پیشرانهی توانمند
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
فراری | ۸ | ۳.۹ | فراری ۴۸۸ | ۳۱۱ |
فراری | ۱۲ | ۶.۳ | فراری برلینتا | ۹۴ |
پورشه | ۶ | ۴ | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | ۷۷ |
مرسدس بنز | ۸ | ۴ | GT S مرسدس بنز | ۷۳ |
بی ام و | ۳ | ۱.۵ | بی ام و i8 | ۷۲ |
پورشه | ۶ | ۳.۸ | پورشه ۹۱۱ کاررا اس | ۵۸ |
تعداد زیادی از علاقهمندان به دنیای خودرو همه ساله به دنبال نتایج این بخش هستند. پیشرانههای قدرتمند با عملکرد فوقالعاده در زمینهی تولید همزمان گشتاور و توان بالا، در خودروهای سوپراسپرت به کار گرفته میشوند تا تجربهی بینظیری را به سرنشینان القا کنند. نکتهی جالب این لیست حضور تولیدکنندگان مطرح پیشرانههای فرمول یک در صدر آن است که این نشان از دانش بالای مهندسی این شرکتها دارد. همانطور که پیشتر راجب پیشرانهی ۳.۹ لیتری فراری ۴۸۸ صحبت کردیم، انتظاری جز صدرنشینی آن در این بخش را نداشتیم. این پیشرانه ی ۶۷۰ اسب بخاری علاوه بر قابلیتهای دینامیکی بالا، مصرف سوخت مناسبی نیز دارد، ضمن اینکه فراری از اخرین تکنولوزیهای روز در این پیشرانه بهره برده است تا تاخیر توربو را به حداقل ممکن برساند. شاید پیشرانه ی جدید به پر سر و صدایی پیشرانهی تنفس طبیعی قبلی نباشد اما در زمینه ی قدرت و شتابگیری جزو بهترین ها است.
پیشرانهی جدید
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
فراری | ۸ | ۳.۹ | فراری ۴۸۸ | ۳۴۰ |
ولوو | ۴ | ۲ | S60 ولوو | ۲۰۴ |
پورشه | ۶ | ۳ | پورشه ۹۱۱ کاررا | ۱۷۴ |
هوندا | ۴ | ۲ | هوندا سیویک تایپR | ۱۱۰ |
فورد | ۴ | ۲.۳ | فورد فوکوس RS | ۱۰۴ |
پورشه | ۶ | ۴ | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | ۹۹ |
در بخش بهترین پیشرانههایی که برای اولین بار در سال گذشته عرضه شدهاند، به وضوح میتوان تمرکز بالای تولیدکنندهها را در ارایهی پیشرانههای کم مصرف مشاهده کرد. با این حال فراری مجدد توان بالای خود را در تولید پیشرانههای توانمند، و در عین حال کم اطتهلاک به رخ رقبای خود کشیده است.
پیشرانهی سال
سازنده | تعداد سیلندر | حجم موتور | خودرو | امتیاز |
---|---|---|---|---|
فراری | ۸ | ۳.۹ | فراری ۴۸۸ | ۳۳۱ |
بیامو | ۳ | ۱.۵ | i8 بیامو | ۲۷۸ |
پورشه | ۶ | ۳ | پورشه ۹۱۱ کاررا | ۲۶۷ |
پژو-سیتروئن | ۳ | ۱.۲ | پژو ۲۰۸ | ۱۸۰ |
فورد | ۳ | ۰.۹۹۹ | فورد فیستا | ۱۵۷ |
مرسدس بنز | ۴ | ۲ | CLA45 مرسدس بنز | ۱۳۶ |
فراری | ۱۲ | ۶.۳ | فراری برلینتا | ۱۰۷ |
آئودی | ۵ | ۲.۵ | RS3 آئودی | ۹۴ |
در نهایت میرسیم به بهترین پیشرانهی سال که نمونههای انتخابی هر کدام از تکنولوژیها بسیار پیشرفتهای بهره میبرند و حرفهای زیادی برای گفتن دارند. اما هیچ کدام از موارد این لیست به اندازهی فراری ۴۸۸ مهندسی نشدهاند. حدود چهار سالی میشود که رتبهی برتر این لیست را نمونههای چهار سیلندر یا کمتر به خود اختصاص میدادند اما امسال فراری ۴۸۸ هشت سیلندر به این مساله پایان داده و در رتبهی نخست جای گرفت. این پیشرانه به اتکای دو عدد توربوشارژر تویین اسکرول می تواند قدرت ۶۷۰ اسب بخار را در ۸ هزار دور بر دقیقه و گشتاور عظیم ۷۶۰ نیوتونمتری را در دور موتور ۳ هزار دور بر دقیقه تحویل دهد. با چنین مشخصاتی این فراری یکی از سریعترین و قدرتمندترین خودروهای موجود در بازار است.