نیسان جوک؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
هرچند بسیاری از برندهای مطرح خارجی، پیش از انقلاب اسلامی حضور پررنگی در بازار کشورمان داشتند، نیسان از آن دسته خودروسازانی است که از اواخر دههی ۶۰ خورشیدی به ایران پا گذاشت و البته حضور آن تأثیرگذار و قابل توجه بود. میتوان خودروی پاترول را اولین شاسیبلند واقعی دنیا دانست که در کشور مورد قبول جامعه قرار گرفت و با داشتن خط مونتاژ در مجموعهی پارسخودرو پاسخی مناسب به هواداران این کلاس داد.
خودروهای نیسان پس از حضور مدل ماکسیما، اتمام تولید پاترول و ممنوعیت واردات خودرو به ایران تا سالهای ۸۰، محدود به مدل رونیز و پیکاپ بودند؛ اما با شروع واردات خودروهای خارجی و فروش مدل مورانو در سال ۱۳۸۷، نیسان بار دیگر نشان داد که برندی قابل اعتماد در سطح جهانی است و خصوصا در کلاس شاسیبلند، حرفهای زیادی برای گفتن دارد، هرچند که مالیاتهای سنگین واردات خودرو و قوانین عجیب حاکم بر آن، دست مردم را از برندهای مختلف با قیمتهای متنوع، کوتاه کرده است.
در سبد محصولات نیسان، مدلهای گوناگونی دیده میشوند که تقریبا همهی کلاسهای خودرویی دنیا را شامل میشود؛ اما فعلا فقط نسخههایی از ایکستریل و جوک مجوز واردات به ایران را گرفتهاند. مدتی پیش به بررسی کامل نیسان ایکستریل و مقایسهی آن با رقبای عمدتا کرهای پرداختیم و حال به سراغ کراساووری میرویم که با قیمتی کمتر از ایکستریل، شاید بتواند جایگاهی در بازار خودروی کشورمان داشته باشد.
شرکت نیسان که این روزها با رنو ادغام شده است و یکی از بزرگترین گروههای خودروساز دنیا محسوب میشود، در سال ۱۹۳۳ بنیان نهاده شد و حالا بیش از ۸۰ سال قدمت دارد. از سویی دیگر میتوان نیسان را یکی از قدیمیترین خودروسازان ژاپن دانست؛ چرا که پیش از انتخاب نام نیسان، برند داتسون که امروز از زیرمجموعههای آن محسوب میشود، در حال فعالیت بود و اولین مدل خود را در سال ۱۹۱۴ معرفی کرد.
نخستینبار در سال ۱۹۶۹، نیسان با معرفی مدل پتفایندر به بازار خودروهای شاسیبلند وارد شد و پس از آن، مدلهای متنوعی را معرفی کرد که مهمترین آن در سطح جهانی، کراساوور قشقایی است. موفقیت قشقایی و الگو گرفتن برندهای بزرگ دنیا از آن، نیسان را به تنوع بخشیدن به محصولات خود در این کلاس تشویق کرد تا سایزهای مختلفی از کراساوورها را تولید کند. درحالیکه دفتر طراحی خودروی نیسان در لندن (Nissan Design Europe: NDE) بیشترین سهم را در ظاهر جوک داشته است، بازنگری نهایی توسط مرکز طراحی این شرکت در ژاپن (NDC) انجام شد تا نمونه طرح مفهومی آن با نام قازانا (Qazana) در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ معرفی شود. نسل اول جوک که از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیوقفه تولید شده، ارزانترین و البته کوچکترین خودروی نیسان در گروه کراساوور است که با پیشرانههای متنوع و حتی نسخهی اسپرت نیسمو تولید میشود و بازار هدف آن ژاپن، امریکا، استرالیا و اروپا بوده است.
دانلود فیلم با کیفیت 360p 720p
طراحی ظاهری و بدنه
از سال ۲۰۱۱ تاکنون، تغییری اساسی در طراحی نیسان جوک انجام نشده است، اما نسخهای که به کشورمان وارد شده بروزرسانی سال ۲۰۱۵ را به همراه دارد و از نظر طراحی ظاهری، آخرین مدل محسوب میشود. با گذشت بیش از ۶ سال از عرضهی نیسان جوک، چهرهی این خودرو همچنان خاص و منحصر به فرد است، به طوریکه یافتن خودرویی شبیه به آن در بازار جهانی عملا غیر ممکن به نظر میرسد. شکی نیست که طراحی جوک همه را جذب نمیکند و البته برای افراد میانسال جالب توجه نیست، اما نیسان در طراحی آن هوشمندانه عمل کرده؛ چرا که جوانان را هدف قرار داده است و به خوبی میداند که در بازار جهانی مسلما خانوادههای چندنفره و افرادی که توان مالی مناسبی دارند، به سراغ خودروهای کراساوور کامپکت مثل جوک نمیروند.
در نمای روبرو، با چراغهای روی کاپوت مواجه هستیم که مهمترین وجه تمایز جوک با دیگر خودروهای این کلاس است. در طراحی چراغها به وضوح از سری 370Z که یک کوپهی جوانپسند و معروف در سطح جهانی است، الهام گرفته شده و با رعایت زبان طراحی خانوادهی نیسان، با نواری LED در قسمت پایین همراه است، درحالیکه نور اصلی توسط لامپ زنون و حباب بزرگ داخل سپر تأمین میشود. سپر جلو، بیشترین تغییر را نسبت به نسخهی سال ۲۰۱۱ دارد و حالت اسپرت جوک را افزایش میدهد. جلوپنجره منحنی بزرگی در قسمت پایین دارد و حالت لبخند را تداعی میکند. زیر سپر نیز قسمتهایی فلزی، سیاهرنگ و براق وجود دارد تا حس پلاستیکی بودن را از این قسمت دور کند. چراغهای مهشکن کوچکی هم در سپر قرار داده شده است که هرچند خیلی پرنور و خیرهکننده نیستند، در وضعیت نامساعد جوی، مفید خواهند بود.
در نمای جانبی تنها خطوط حجمدهنده، مربوط به گلگیرها هستند تا قدری به ابهت این خودروی کوچک کمک کنند. هرچند اتاق جوک چندان جادار نیست و خصوصا از نظر ارتفاع سقف، به سختی میتوان آن را در کلاس کراساوور پذیرفت؛ اما فاصلهی کف تا زمین به خوبی در طراحی آن دیده شده است تا برای حرکت در مسیرهای ناهموار خارج جاده مناسب باشد. باتوجه به شیب سقف در قسمت عقب، کوچک بودن پنجره در ردیف دوم و حتی پلاستیکی بودن دستگیرهی در، به نظر میرسد اولویت طراحی نیسان، سرنشینان ردیف جلو بوده و درقسمت عقب سعی در کاهش هزینهها داشته است.
در طراحی پشت، الهامگیری از سری 370Z بیش از دیگر قسمتها دیده میشود و چراغهای زیبای LED حالت Z به خود گرفتهاند. بالای شیشهی عقب و متصل به سقف، بدنه ادامه یافته و حالتی شبیه به اسپویلر را تداعی میکند که نهتنها حس اسپرت را افزایش میدهد که مسلما برای بهبود خاصیت آیرودینامیک خودرو و ثبات آن در سرعتها بالا اهمیت دارد. برای تأمین فضای کافی در صندوق عقب، نیسان به جای کشیدهتر کردن سقف، کف را ادامه داده که منجر به حالتی حجیم در نمای پشت جوک شده است.
رینگهای اسپرت ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ برای نیسان جوک دربازار جهانی قابل سفارش خواهد بود و رنگهای سفید، مشکی، قهوهای، زرد متالیک، آبی جوهری (Ink Blue) و قرمز تیره رنگهای بدنهی آن هستند.
نیسان جوک به واسطهی طراحی متفاوت، واکنشهای بسیار متفاوتی در پی دارد. برخی آن را خاص و زیبا قلمداد میکنند و عدهای دیگر مانند ریچارد هموند کارشناس مطرح خودرویی و مجری برنامهی گرندتور، بیاندازه از آن نفرت دارند. اما موضوعی که بدون شک میتوان در رابطه با طراحی جوک اذعان داشت، خاص و منحصر به فرد بودن آن است.
ابعاد نیسان جوک (سانتیمتر)
طراحی داخلی و فضای کابین
با گذشت ۷ سال از معرفی نیسان جوک، کابین آن همچنان مدرن به نظر میرسد و حس اسپرت را به سرنشین میدهد. عموما خودروهای نیسان در بخش طراحی داخلی بسیار خوب عمل میکنند و این خودرو هم مستثنا نیست. صندلیها خصوصا در ردیف جلو، بسیار راحت هستند و فرمان گرد و خوشدست، با آمپرهای مدرنی که طرح سیلندری و رنگبندی اعداد مناسبی دارند، همراه شده است. رنگ اصلی داشبورد و صندلی، در تمامی مدلها خاکسری تیره انتخاب شده، درحالیکه بخشهایی مثل قاب خروجی هوا و زیر دستهدنده ( خانهی گیربکس) از جنسی فلزی و به رنگ نقرهای، سیاه یا همرنگ بدنه هستند. رنگ نواردوزی صندلیها نیز در مدلهای سفارشی، متفاوت و قابل انتخاب است. مادهی اصلی بهکاررفته در داشبورد پلاستیک است که هرچند حس ارزانقیمتی به فضا میدهد، از نوع مرغوب در کلاس خودروهای غیر لوکس محسوب میشود.
فرمان جوک فقط در حد چند سانتیمتر بالا و پایین میرود اما باتوجه به عرض مناسب خودرو، سرنشینان جلو فضای کافی را در اختیار دارند. اما به دلیل ارتفاع کم بدنه، سرنشینان عقب با قد بلند، هرچند فضای کافی برای شانههای خود دارند، مسلما برای سر و گردن دچار مشکل خواهند شد و احتمالا برای ورود به ردیف دوم، کمی با مشکل مواجه میشوند و زانوهای آنها چندان راحت نخواهد بود.
باتوجه به نوع طراحی جوک در قسمت عقب که پیشتر به آن پرداختیم، صندوق بار فضای مناسبی را در اختیار میگذارد و حتی بدون خواباندن صندلیهای ردیف دوم نیز، حجم ۳۵۴ لیتر را فراهم میکند. هر دو صندلی عقب، مستقل از یکدیگر میتوانند جمع شوند که در اینصورت فضای بار به ۱۱۸۹ لیتر افزایش مییابد. قسمت کف صندوق عقب قابل برداشتن است که در این صورت، عمق آن را چند سانتیمتر بیشتر خواهد کرد.
پیشرانه و قوای فنی
در بازار جهانی تنوع زیادی برای انواع پیشرانههای بنزینی و دیزلی جوک وجود دارد و ساخت نوع برقی آن هم در برنامههای نیسان اهمیت دارد. در ایران نسخههایی از این خودرو وارد شده است که به پیشرانههایی با توان ۱۱۷ و ۱۹۰ اسب بخار مجهز شدهاند. درحالیکه ارزانترین نمونه، با پیشرانهی بنزینی ۱.۶ لیتری و ۹۶ اسب بخار و جعبهدندهی دستی به کشورمان وارد نخواهد شد.
پیشرانهی تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری که در مدلهای موسوم به پلاتینیوم و اسکایپک عرضهشده در کشورمان وجود دارد، قدرت ۱۱۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۸ نیوتنمتر را تأمین میکند که به ترتیب در دور موتورهای ۶ هزار و ۴ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود. این نسخه از کراساوور جوک در مدت زمان ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و و نهایت سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت نیسان جوک با این پیشرانه، ۶.۳ لیتر در مسافت ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است که با سرعت ثابت در اتوبان تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و رانندگی در شهر نیز نهایت مصرف سوخت آن را تا ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد رساند.
قدرتمندترین مدل نیسان جوک که در کشورمان قابل خرید است، اسپرت نام دارد و پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری را به همراه دارد. قدرت این مدل ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۲۴۰ نیوتنمتر است که بخش اصلی آن از دور موتور ۱۶۰۰ دور در دقیقه به بعد، تولید میشود. این نسخه از جوک برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۸ ثانیه زمان احتیاج دارد و نهایت سرعت آن نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت با این پیشرانه ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ اما در سرعت ثابت بزرگراه ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در شهر با سرعتهای پایین ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.
درحالیکه هر سه مدل وارد شده به کشورمان دارای جعبهدندهی اتوماتیک CVT از نوع ۷ سرعتهی Xtronic هستند، مدلهای پلاتینیوم و اسپرت (غیر توربوشارژ) صرفا دیفرانسل جلو و مدل اسپرت دارای سیستم دو دیفرانسیل دائمی (AWD) است.
پیشرانهی جدیدی که نیسان به تازگی برای مدل جوک در اروپا در نظر گرفته و احتمال آن میرود که در آینده به کشورمان نیز وارد شود، ۱.۲ لیتر توربوشارژ مجهز به اینترکولر است. این مدل ۱۱۵ اسب بخار قدرت دارد که در دور موتور ۴۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود و گشتاور ۱۹۰ نیوتنمتر را نیز از دور موتور ۲ هزار دور در دقیقه تأمین میکند. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این مدل حدود ۱۲ ثانیه طول میکشد و نهایت سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت جوک با این پیشرانه ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است، درحالیکه با سرعت ثابت در بزرگراه ۵ و در شهر ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین نیاز دارد.
قیمت انواع نیسان جوک با آپشنهای استاندارد در بازار جهانی
مدل | پیشرانه | قدرت (اسب بخار) | شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه) | جعبهدنده | قیمت (دلار) |
---|---|---|---|---|---|
Juke 1.6 Acenta | ۱.۶ لیتر چهار سیلندر | ۱۱۷ | ۱۱.۵ | CVT Xtronic | ۲ ۱ ٬۷۰۰ |
Juke DIG 1.6 | ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ | ۱۹۰ | ۸.۵ | CVT Xtronic | ۲۴٬۳۰۰ |
1.2-Liter DIG-T | ۱. ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ | ۱۱۵ | ۱۱ | دستی ۶ سرعته | ۲ ۰ ٬۲۰۰ |
Juke 1.6 Visia | ۱.۶ لیتری چهار سیلندر | ۹۶ | ۱۲ | دستی ۶ سرعته | ۱۷ ٬۵۵۰ |
آپشنها و امکانات رفاهی
سه مدل جوک واردشده به کشورمان از نسخههای ردهبالا و مجهز به آپشنهای گسترده، محسوب میشوند. از تجهیزاتی که در ارزانترین نسخه دیده شده است، میتوان به ترمز ضد قفل ABS، تقسیمکنندهی نیروی ترمز EBD، کنترل کشش ESP، کیسههای اصلی در جلو و پردهای در عقب، هشدار فشار باد لاستیکها (TPMS)، ترمز کمکی (BAS)، ایموبلایزر، کنترل دینامیک و جلوگیری از واژگونی (NDCS)، چراغ روشنایی روز، تغییر ارتفاع نور چراغ جلو، آینهی بغل فلزی همرنگ بدنه با راهنمای فرمان برقی با عملکرد متفاوت نسبت به سرعت، کروزکنترل و محدودکنندهی سرعت، نمایشگر ۵.۸ اینچ همراه با ناوبری ماهوارهای و قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، AUX و USB اشاره کرد. تمامی مدلهای جوک در کشورمان سانروف دارند و صندلی کودک به راحتی در ردیف دوم آنها نصب میشود.
ارزانترین مدل جوک در کشورمان اسکایپک است. نسخهی پلاتینیوم با همان پیشرانه و شرایط فنی اسکایپک عرضه میشود؛ اما به دلیل داشتن آپشنهای بیشتر گرانتر خواهد بود. در این مدل به جای ایموبلایزر، استارت دکمهای و بینیاز از کلید وجود دارد. آینههای برقی جمعشونده، رادار ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، رادار تشخیص اجسام در نقطهی کور آینه، هشدار به هنگام نزدیک شدن اجسام یا افراد به خودرو و تغییر زاویهی نور چراغهای جلو از آپشنها نسخهی پلاتینیوم هستند. در این مدل صندلیها از چرم و پوشش مرغوبتری در مقایسه با نسخهی اسکایپک ساخته شدهاند و در ردیف جلو دارای گرمکن داخلی هستند. دوربین عقب و لامپهای زنون داخل سپر نیز مجهز به شوینده است و برای شیشهی جلو، سنسور باران وجود دارد.
مجهزترین نسخهی جوک در کشورمان که پیشرانهی قدرتمندتری در مقایسه با دیگر مدلها دارد و البته با اختلاف قیمت نسبتا زیادی هم عرضه میشود، اسپرت نام دارد. از نظر آپشنهای رفاهی مدل اسپرت با پلاتینیوم مشابه است، اما علاوه بر دودیفرانسیل بودن، رینگهای اسپرت ۱۸ اینچ را هم به همراه دارد، درحالیکه دیگر مدلهای جوک، با رینگ ۱۷ اینچ عرضه میشوند.
ایمنی و تست تصادف
طبیعتا محصولی که با هدف فتح بازارهای اروپا ساخته شده باشد، تستهای بنیاد رسمی ایمنی این قاره (Euro NCAP) را با موفقیت پشت سر گذاشته است و از این نظر قابل اعتماد خواهد بود. داشتن ۴ ایربگ روبرو و جانبی سرنشینان جلو همراه با دو ایربگ پردهای، ایمنی نسبتا مناسبی را برای جوک فراهم میکند؛ هرچند که فاقد کیسههای هوای زانو است. استقامت بدنه نیز در مقابل تصادف از نواحی مختلف بسیار خوب ارزیابی میشود و آپشنهای ایمنی، خصوصا در نسخهی پلاتینیوم و اسپرت با رادار ۳۶۰ درجه و هشدارهای برخورد از طرفین، راضی کننده است.
نیسان جوک در تست تصادف E NCAP که بخشی از آن را در فیلم فوق مشاهده میکنید، ۵ ستارهی ایمنی (امتیاز کامل) را به دست آورده که جزئیات آن به شرح زیر است:
تجربه رانندگی
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فضای راننده و سرنشین جلو در نیسان جوک به لطف ابعاد مناسب کابین راضی کننده است. شیشهی جلو به نسبت سایز بدنه، بزرگ طراحی شده و دید بسیار خوبی برای راننده فراهم میکند. شتاب و قدرت پیشرانه حتی در نمونهی ۱۱۷ اسب بخار هم جوابگوی نیازهای روزانه است و با گیربکس CVT، رانندگی نرم و آرامشبخشی را فراهم میکند. پارک خودرو به دلیل نوع طراحی قسمت عقب و کوچک بودن شیشه در این بخش، بدون استفاده از دوربین پارک و نمایشگر اصلی، بسیار سخت خواهد بود و به همین دلیل از سال ۲۰۱۵ تاکنون تمامی مدلهای جوک با این آپشن عرضه میشوند.
کسانی که مدت زیادی است از این خودرو استفاده میکنند، هرچند مانور با آن در ترافیک شهری را عالی توصیف کردهاند، برای حرکت در بزرگراه و سبقتهای ناگهانی از تمایل عقب خودرو به لیز خوردن، ابراز نارضایتی کردهاند؛ هرچند که چسبندگی خودرو با سطح جاده بسیار خوب توصیف شده است. فرمان برقی آن اصولا تند و تیز عمل میکند و باید در سرعتها بالا کمی با احتیاط از آن استفاده کرد. شعاع چرخش کوتاه ۱۱ متر برای خودرویی در این سایز، ایدهآل است و در کل فرمانپذیری خوبی برای جوک در سرعتهای پایین فراهم میکند. از نظر لذت رانندگی و استفادهی انفرادی در شهر یا سفرهای طولانی مدت، درکل میتوان نمرهی بسیار خوبی به نیسان جوک داد.
کسانی که نمونهی توربوشارژ ۱۹۰ اسب بخار را تهیه کردهاند، هرچند هزینهی بالایی متحمل شده و البته از شتاب بهتری بهرهمند هستند، مصرف سوخت نزدیک به ۱۰ لیتر را هم تجربه کردهاند که با اطلاعات بروشور این خودرو تفاوت دارد و میتوان آن را به گردن بنزین نامناسب داخلی انداخت. به هر صورت داشتن خودرویی با سیستم دودیفرانسیل دائمی، مصرف سوخت را افزایش خواهد داد.
کارکردن با سیستم ناوبری و نمایشگر ۵.۸ اینچی، نسبتا ساده ارزیابی شده است و پیچیدگی خاصی ندارد، بسیاری از عملکردهای فنی خودرو از جمله انتخاب حالت رانندگی نیز از طریق همین نمایشگر انجام میشود که به دلیل فاصله تا فرمان، احتمالا باعث حواسپرتی راننده شود. کیفیت صدای سیستم صوتی خوب است و با قدرت ۲۹۰ وات و همراه با سابووفر در عقب و ۷ بلندگو از برند Rockford Fosgate جوابگوی نیازهای سرنشینان خواهد بود.
باتوجه به فضای ناکافی در ردیف دوم، این خودرو برای خانوادههایی که فرزند بزرگسال دارند پیشنهاد نمیشود و سفر طولانی مدت با ۴ سرنشین نیز با نیسان جوک چندان لذتبخش نخواهد بود. هرچند نیسان ادعا میکند که این خودرو ظرفیت ۵ سرنشین را دارد، بهتر است آن را ۴ نفره حساب کنید و البته برای استفادهی طولانیمدت ۲ نفر انسان بالغ برنامهریزی کنید. شتابگیری و راحتی مناسب این خودرو، همراه با سایز مناسب بدنه و مصرف سوخت نسبتا پایین، آن را برای حرکت در شهر ایدهآل میکند اما صدای موتور تا حدودی در کابین شنیده میشود و از نظر عایقکاری پیشرانه، نمرهی بالایی نمیگیرد.
فراموش نکنیم این خودرو قیمت نسبتا زیادی دارد و مدل اسپرت آن، در کشورمان واقعا گران تمام میشود. نسخهی اسپرت نیسان جوک هرچند پرقدرت و دودیفرانسیل است، در کنار مبلغ بیشتر میتواند آرامش کمتری به همراه داشته باشد؛ چرا که به گفتهی آزمایشکنندگان آن صدای بیشتری هم به کابین نفوذ میکند و باتوجه به این که بعید است کسی نیسان جوک را با هدف استفادهی حرفهای در مسیرهای ناهموار خارج جاده و آفرود خریداری کند، وجود سامانهی دو دیفرانسیل آن هم توجیهی نخواهد داشت.
شرایط خرید
درحال حاضر هر سه مدل جوک (اسکایپک، پلاتینیوم و اسپرت) در نمایندگی رسمی نیسان، ثبت نام میشود. برای مدل اسکایپک با آپشنهایی که در بالا توضیح دادیم، مبلغ ۱۲۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده که ظرف ۳۰ روز کاری تحویل داده میشود و شامل کلیه هزینههای شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث نیز هست. نسخهی پلاتینیوم با همین شرایط ۱۴۵ میلیون تومان قیمت خواهد داشت که فعلا فقط به صورت تحویل ۶۰ روزه ثبت نام میشود. مدل فولآپشن و توربوشارژ نیسان جوک هم ۱۷۲ میلیون تومان فروخته میشود. در حال حاظر شرایط فروش اقساطی برای نیسان جوک اعلام نشده است.
رقبای نیسان جوک در ایران
اگر بخواهیم ۱۳۰ میلیون تومان را مبنای قیمت نیسان جوک قرار دهیم و آن را یک کراساوور به حساب آوریم، رقبای زیادی در بازار خودروهای صفر کیلومتر نخواهد داشت، چرا که مدلهای کرهای گرانتر از آن هستند و چینیها بسیار ارزانتر. اما اگر نگاهی منطقی به نیسان جوک داشته باشیم، باید آن را صرفا یک هاچبک بلند قد از یک برند ارزشمند بدانیم. داشتن این خودرو برای کسانی توجیه خواهد داشت که طالب محصولی از برند نیسان با استاندارد جهانی باشند و با پرداخت قیمت نسبتا گزاف آن بهرهمند از لذت یک رانندگی خوب و اسپرت همراه با ایمنی بالا شوند. مسلما معدود کسانی که برای نسخهی ۱۷۲ میلیون تومانی هزینه کرده یا خواهند کرد نیز چنین استدلالی برای نیسان جوک دارند چراکه با پرداخت ۱۸۰ میلیون تومان میتوانند صاحب خودرویی همچون هیوندای توسان صفر کیلومتر با چهرهی جدید باشند.
مهمترین رقیب نیسان جوک در بازهی قیمت ۱۳۰ میلیون تومان، میتسوبیشی ASX، سوزوکی گرند ویتارا و رنو کپچر هستند. هرچند استقبال خوبی از ASX نشده، کپچر با قیمتی در حدود ۱۱۰ میلیون تومان جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرده و با پلفتفرم مشترک با نیسان جوک و تواناییهای فنی مشابه، اختلاف قیمت محسوسی با آن دارد. سوزوکی گرند ویتارا نیز هرچند چهرهای قدیمی و از مدافتاده دارد، باتوجه به اینکه امتحان خود را در سالهای گذشته به خوبی پس داده و اعتماد مردم را جلب کرده است، رقیب سرسختی برای جوک خواهد بود، ضمن اینکه هم در قدرت پیشرانه و هم در فضای کابین نسبت به آن برتری دارد. از سویی دیگر در بازار دسته دوم نیز هیوندای توسان و کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۳ با کارکردی حدود ۵۰ هزار کیلومتر، با قیمتی در حدود ۱۳۰ میلیون تومان، قابل خرید خواهد بود.
رقبای چینی نیسان جوک اسکایپک
مشخصات | نیسان جوک اسکایپک | ام وی ام ایکس ۳۳ اس | لیفان ایکس ۶۰ | چانگان سی اس ۳۵ | هایما اس ۷ توربو | جک اس ۵ توربو |
---|---|---|---|---|---|---|
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۹۸ | ۱۹۷۱ | ۱۷۹۴ | ۱۶۰۰ | ۱۷۹۵ | ۱۹۹۷ |
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی |
تعداد مجموع سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ |
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) | ۱۱۷ | ۱۳۶ | ۱۳۱ | ۱۲۳ | ۱۷۰ | ۱۷۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۸ | ۱۷۵ | ۱۷۰ | نامشخص | ۱۷۰ | ۱۸۰ |
نوع جعبه دنده | CVT Xtronic | اتوماتیک ۷ سرعته | اتوماتیک ۴ سرعته | اتوماتیک ۴ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته |
حجم باک (لیتر) | ۴۵ | ۵۵ | ۵۵ | ۵۲ | ۶۱ | ۵۵ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۶ | نامشخص | ۸.۲ | ۷ | ۹.۶ | نامشخص |
طول (میلیمتر) | ۴۱۳۵ | ۴۴۱۹ | ۴۳۲۵ | ۴۱۶۰ | ۴۵۳۰ | ۴۴۳۰ |
عرض (میلیمتر) | ۱۷۶۵ | ۱۷۶۵ | ۱۷۹۰ | ۱۸۱۰ | ۱۸۳۰ | ۱۸۴۰ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۵۶۶ | ۱۶۵۱ | ۱۶۹۰ | ۱۶۷۰ | ۱۷۳۰ | ۱۶۶۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۴۲ | ۱۴۲۰ | ۱۳۳۰ | ۱۲۹۰ | ۱۵۴۵ | ۱۵۴۵ |
استاندارد آلایندگی | یورو۶ | یورو۵ | یورو ۴ | نامشخص | یورو۵ | یورو۵ |
قیمت (میلیون تومان) | ۱۲۷ | ۷۵ | ۶۷ | ۶۴ | ۸۰ | ۹۷ |
رقبای غیر چینی نیسان جوک اسکایپک
مشخصات | رنو کپچر توربو | پژو ۲۰۰۸ توربو | سانگیانگ تیوولی | سانگیانگ کوراندو ۲۰۱۷ | سانگیانگ اکتیون ۲۰۱۷ | نیسان جوک اسکای پک |
---|---|---|---|---|---|---|
حجم موتور (سیسی) | ۱۱۹۷ | ۱۱۹۹ | ۱۵۹۵ | ۱۹۹۸ | ۲۳۰۰ | ۱۵۹۸ |
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۳ خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴ |
تعداد مجموع سوپاپ | ۱۶ | ۱۲ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ |
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) | ۱۲۰ | ۱۱۰ | ۱۲۸ | ۱۵۰ | ۱۵۰ | ۱۱۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۹۲ | ۱۸۸ | ۱۷۰ | - | ۱۷۰ | ۱۷۸ |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک ۶ سرعته، دو کلاچه | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | CVT Xtronic |
حجم باک (لیتر) | ۴۵ | ۵۰ | ۴۷ | - | ۷۵ | ۴۶ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۵.۹ | ۴.۸ | ۵.۷ | - | ۹.۶ | ۶ |
طول (میلیمتر) | ۴۱۲۲ | ۴۱۵۸ | ۴۱۹۵ | ۴۴۱۰ | ۴۴۶۵ | ۴۱۳۵ |
عرض (میلیمتر) | ۱۷۷۸ | ۱۸۲۹ | ۱۷۹۵ | ۱۸۳۰ | ۱۸۸۰ | ۱۷۶۵ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۵۶۶ | ۱۵۵۷ | ۱۵۹۰ | ۱۶۷۵ | ۱۷۳۵ | ۱۵۶۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۱۸۰ | ۱۱۵۰ | ۱۳۰۰ | ۱۶۸۰ | ۱۸۸۷ | ۱۳۴۲ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو۶ |
قیمت (میلیون تومان) | ۱۱۰ | ۷۷ | ۱۰۲ | ۱۴۹ | ۱۱۵ | ۱۲۷ |
مشخصات فنی دقیق انواع خودرو نیسان در بازار کشورمان، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز ژاپنی را در بخش محصولات زومیت ببنید.
گالری تصاویر
در ادامه شما را به تماشای ویدیوی تبلیغاتی نیسان جوک دعوت مینماییم.
نظرات