نگاهی عمیق به ابرموتورسیکلت هوندا گلدوینگ
هوندا این هفته از نسل ششم مدل گلدوینگ پردهبرداری کرد و امیدوار است این نسل از این موتورسیکلت بتواند دوباره در جایگاه برتر موتورسیکلتهای مسافری قرار بگیرد. هوندا اولین بار مدل گلدوینگ را در سال ۱۹۷۵ معرفی کرد در آن زمان این موتورسیکلت به یک پیشرانهی ۴ سیلندر یک لیتری خنکشونده با مایع از نوع تخت (باکسر) مجهز بود که نیروی آن از طریق میلگاردان به چرخ عقب انتقال پیدا میکرد. در همان زمان، گلدوینگ یک موتورسیکلت کاملاً متمایز با سایر تولیدات هوندا بود؛ چون بیشتر محصولات این شرکت در آن سالها از پیشرانههای ۴ سیلندر یا ۲ سیلندر خطی از نوع خنکشونده با هوا استفاده می کردند و انتقال نیرو در آنها از طریق زنجیر صورت میگرفت. با این وجود گلدوینگ توانست به موفقیت خوبی دست پیدا کند؛ بهطوریکه این موتورسیکلت تلفیقی از عملکرد بالا و راحتی ارائه میداد؛ چیزی که تا پیش از آن در یک موتورسیکلت ژاپنی سابقه نداشت.
اما این قضیه امروز دیگر صادق نیست و محصولات بسیاری در بازار وجود دارند که راحتی و عملکرد بالا را در کنار یکدیگر ارائه میدهند؛ بنابراین هوندا مجبور است خود را با شرایط رقابتی جدید وقف دهد. حالا هوندا از مدل جدید این موتورسیکلت که کاملاً از نو طراحی شده، رونمایی کرده است . گلدوینگ جدید را باید یکی از موتورسیکلتهایی دانست که مدتزمان زیادی روی خط تولید قرار خواهد داشت تا عزم هوندا برای پیروزی در رقابت این سگمنت را نشان میدهد.
مدل ۲۰۱۸ گلدوینگ نظر بسیاری از مشتریان وفادار هوندا را به خود جلب خواهد کرد. در حقیقت اصلیترین دلیل موفقیت این موتورسیکلت در طی چهار دهه گذشته همین وفاداری مشتریان به هوندا بوده است؛ ضمن اینکه در مدل جدید مواردی در نظر گرفته شده تا نظر سوارکاران جوان و تازهکار نیز به سمت این موتورسیکلت جمع شود. اولین نکتهای که در مورد مدل ۲۰۱۸ گلدوینگ عنوان شده این است که وزن آن در مقایسه با مدل قبلی ۴۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. در این موتورسیکلت از یک پیشرانه ۱۸۳۳ سیسی استفاده شده است و تغییراتی که در بخشهای شاسی قطعات سوپاپها و سیلندرها اعمال شده در کنار افزایش راندمان احتراق پیشرانه، سبب شده مصرف سوخت این موتورسیکلت ۲۰ درصد کاهش پیدا کند؛ گرچه هنوز شعاع حرکتی دقیق آن اعلام نشده است. هوندا همچنین بهروزرسانیهای تکنیکی و مکانیکی را نیز در این موتورسیکلت انجام داده است که از بین آنها میتوان به مواردی همچون دریچه گاز برقی، سیستم ترمز ضد بلوکه، چهار نوع حالت رانندگی (شامل حالت باران، اسپرت، تور و اکونومی)، سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و صفحه نمایش ۷ اینچی سازگار با اپل کارپلی اشاره کرد.
برای سال ۲۰۱۸ هوندا مدل گلدوینگ را در پنج تیپ مختلف عرضه میکند .تیپ تورینگ این موتورسیکلت با دو نوع جعبهدنده قابل انتخاب است و اگر جعبهدنده دو کلاچه را انتخاب کنید، موتورسیکلت شما به کیسه هوا نیز مجهز خواهد شد. ظرفیت صندوق بار این موتورسیکلت، ۱۱۰ لیتر است.
از دیگر امکانات این موتورسیکلت میتوان به بلندگوهای عقب، تنظیم الکترونیکی سیستم تعلیق، گرمکن صندلی، گرمکن فرمان و دنده عقب اشاره کرد. جعبهدنده دو کلاچه از نوع هفت سرعتهی خودکار است و برای آن حالتی بهعنوان Walking نیز پیشبینی شده است که با قرار دادن جعبهدنده در حالت میتوانید موتورسیکلت را با پای خود حرکت دهید. تیپ پایهی این موتورسیکلت شیشه جلوی کوچکتری دارد و جعبهدنده آن از نوع معمولی است و صندلیهای آن فاقد گرمکن هستند. لازم به ذکر است که جعبهدنده معمولی این موتورسیکلت فاقد دندهی عقب است.
هوندا برای نسل جدید این موتورسیکلت از چراغهای پیشرفتهای با نام وینگ لاین استفاده کرده است که در آنها از لامپهای LED به همراه لنزهای چندگانه استفاده شده است. چراغهای راهنمای LED این موتورسیکلت طوری طراحی شدهاند تا همانند اتومبیل، زمانی که فرمان را برمیگردانید بهطور خودکار خاموش شوند. صندوق بار این موتورسیکلت ضمن اینکه طراحی اسپرت و ظاهر مناسبی دارد، فضای خوبی در حد یک خودروی کوچک در اختیار موتورسوار قرار میدهد و وزن آن در مقایسه با قبل کاهش پیدا کرده است. صندوقهای جانبی هر کدام دارای ۳۰ لیتر حجم هستند و صندوق عقب مرکزی دارای ۵۰ لیتر حجم است. برای مکانیزم باز شدن درب صندوق از یک جک بسیار باکیفیت استفاده شده است.
شاسی گلدوینگ جدید طوری طراحی شده است تا قابلیت مانور آن در سرعتهای پایین افزایش پیدا کنند؛ ضمن اینکه پایداری موتورسیکلت در سرعتهای بالا نیز بهبود پیدا کرده است. تمام شاسی هوندا گادوینگ جدید از نوع آلومینیومی دولایه است و عملیات جوشکاری آن توسط ربات انجام شده است. در ساخت این شاسی از صفحات فلزی با ضخامت جدیدی استفاده شده است و در انتهای آن، سیستم تعلیق عقب از نوع تک اتصالی قرار دارد. طراحی محور عقب کاملا جدید است.
تمامی این موارد ضمن اینکه سبب کاهش وزن موتورسیکلت شدهاند نقطه ثقل آن را نیز کاهش داده و همین امر کمک شایانی به بهبود قابلیت هدایت موتورسیکلت کرده است. در سیستم تعلیق از مدل دوبل جناغی برای چرخ جلو استفاده شده است و کمکفنرها در هر دو محور جلو و عقب از برند مشهور Showa هستند. هوندا سعی کرده است بخش جلوی موتورسیکلت را تا حد امکان جمع و جور طراحی کند و طراحی متفاوت پیشرانه به مهندسان این امکان را داده است تا پیشرانهی آن را نزدیک به چرخ جلو جایگذاری کنند که این امر تأثیر مثبتی در دینامیک موتورسیکلت دارد. هوندا برای افزایش راحتی مدل گلدوینگ از فنرهای برند پرولینک برای چرخ عقب استفاده کرده است که واکنشهای آن بسیار مناسب و پیشرفته هستند. امکان تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق نیز بهصورت الکترونیکی وجود دارد.
سیستم ترمز مدل ۲۰۱۸ کاملاً جدید است و از دو دیسک ترمز بزرگ با قطر ۳۲۰ میلیمتر در چرخ جلو استفاده شده است. سیستم ترمز ضد قفل موتورسیکلت دارای کنترل الکترونیکی است و نیروی آن بهصورت هوشمند بین چرخ جلو و عقب تقسیم میشود؛ ضمن اینکه وزن کمتر موتورسیکلت در مقایسه با نسل قبلی به مهندسان هوندا این امکان را داده است که از کالیپرهای سبکوزنتری در این نسخه استفاده کنند.
پیشینه هوندا گولدینگ بسیار جالب است؛ بهطوریکه هوندا در ابتدا برنامهای برای تولید این موتورسیکلت نداشت و یکی از مشتریان وفادار این شرکت اقدام به اعمال یک سری تغییرات روی موتورسیکلت اسپرت CB750 کرد. او ابتدا بدنهی این موتورسیکلت را کاملاً جدا کرد و تغییراتی در شاسی آن اعمال کرد و سپس از قطعاتی همانند شیشه محافظ جلو در این موتورسیکلت استفاده کرد تا راحتی آن را افزایش دهد؛ اما سرانجام این ایده منجر به تولید مدل گلدوینگ شد و این موتورسیکلت همانند گذشته یادآور کیفیت، راحتی و قابلیت اطمینان بالا است. هوندا گلدوینگ در پنج سال ابتدایی تولید خود موفقیت بالایی در بازار فروش کسب کرد و همین مورد سبب شد که هوندا خط تولید آن را از ژاپن به یک شهر کوچک در ایالت اوهایو منتقل کنند و از سال ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۱۰ تولید این موتورسیکلت در اوهایو ادامه داشت. هوندا که در تمام این سالها به رضایت بالای مشتریان خود و نیازهای آنها توجه داشته، در نسل جدید برای پاسخ به نیاز مشتریهای خود اقدام به بهینهسازی ظرفیت مخزن سوخت، فاصله محوری، شاسی، سیستم تعلیق، ترمز، سیستم صوتی و بسیاری دیگر از بخشهای این موتورسیکلت کرده است.
پیشرانهی موتورسیکلت با وجود اینکه محدودیت های بسیاری در مورد سایز آن وجود دارد؛ طوری طراحی شده است تا بهخوبی بتواند در این کلاس بسیار رقابتی خود را نشان دهد. زمانی که هوندا در سال ۱۹۷۲ اولین نمونهی پیشتولید گلدوینگ را رونمایی کرد، موتورسیکلت را به یک پیشرانه ۶ سیلندر تخت مجهز کرده بود و تاکنون به استفاده از این نوع پیشرانه در ساخت گلدوینگ وفادار مانده است. البته حجم موتور پیشرانه در طول سالهای مختلف تغییر کرده است و در سال ۱۹۸۸ دارای حجم موتور ۱۵۲۰ سیسی بود. از سال ۲۰۰۱ هوندا حجم موتور پیشرانهی گلدوینگ را به ۱۸۳۲ سیسی افزایش داد و آن را به سیستم پاشش سوخت انژکتوری نیز مجهز کرد. گلدوینگ در سال ۲۰۰۶ به ایربگ مجهز شد و به این ترتیب اولین موتورسیکلت مجهز به کیسهی هوا به شمار میرود. اکنون اگر مدل ۲۰۱۸ گلدوینگ را در کنار مدل اولیه سال ۱۹۷۵ قرار دهید بهخوبی میتوانید سیر تکاملی این موتورسیکلتها را مشاهده کنید و این سؤال به ذهن میآید که گلدوینگ در آینده تا چه میزان پیشرفت خواهد کرد.
در انتها باید بگوییم که گلدوینگ ۲۰۱۸ از ماه فوریه سال ۲۰۱۷ وارد بازار ایالات متحده خواهد شد و قیمت آن از ۲۳۵۰۰ دلار برای مدل پایه آغاز میشود. در صورتی که مدل پایه را با جعبهدندهی دو کلاچه خریداری کنید. قیمت آن به ۲۴ هزار و ۷۰۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد. باید به این نکته اشاره کرد که مدل پایهی موتورسیکلت فاقد امکاناتی چون گرمکن صندلی، شیشه جلوی برقی و تنظیم ارتفاع برقی است. قیمت تیپ بالاتر این موتورسیکلت از ۲۶ هزار و ۷۰۰ دلار آغاز میشود و به ۲۷ هزار و ۷۰۰ دلار در مدل دوکلاچه میرسد.