تا ابتدای دی ماه سال۱۳۹۶، خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵ گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند تا خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شوند. از این تاریخ به بعد، اگر هر یک از این خودروها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای ۶۳ گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه میشد. این مهلت تا اول دی ماه ۱۳۹۷ برای این خودروها باقی است؛ اما از زمستان آینده، ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه می شود و پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد الزامی است.
به تازگی منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به خبرنگاران گفته است:
در هفته گذشته با سازمان ملی استاندارد ایران درباره بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی توافق شد که بزودی از سوی این سازمان اعلام می شود. برپایهی این توافق قرار شد استانداردهایی اجباری شوند که خودروسازان قادر به پاس کردن آنها بوده و به نفع مشتریان خودرو و مصرف کنندگان باشد.
در همین موضوع، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش بر رعایت استانداردهای خودرویی طبق زمان بندی اعلام شده تاکید کرده بود. به گفتهی نیره پیروزبخت، سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید به طور کاملا شفاف و مطابق برنامه اعلام شده عمل می کند و در چگونگی اجرای این استانداردها با توجه به بسترهای موجود، به خودروسازان یاری می رساند.
پیروزبخت بیان داشت:
از همه خودروسازان خواسته شده است در برنامه اجرایی دقیق خود چگونگی اجرای این استانداردها را به ما گزارش کنند. ملاک سازمان ملی استاندارد همین استانداردهای بینالمللی است که در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مورد پذیرش قرار گرفتهاند و از سال ۱۳۹۳، موضوع این تغییرات به خودروسازان اعلام شده و درباره برنامه زمانی اجرای این استانداردها توافق شده و این توافق در شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال ۱۳۹۵ مورد تصویب قرار گرفته است.
در پی اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند. بر این پایه، MVM 315 سدان، MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سیسی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا، کارا ۱۷۰۰ سیسی (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک J5، هیوندای i10 و برخی خودروهای سنگین جاده ای در این فهرست قرار گرفتند.