چانگان، یکی از قدیمیترین برندهای خودروسازی چین محسوب میشود. این شرکت، سال ۱۹۶۲ تأسیس شده است و سابقه همکاری با برندهای مطرح دنیا، مثل فورد، سوزوکی و مزدا دارد. گروه چانگان، درکنار سایک موتورز، فاو (FAW) و دانگ فنگ، یکی از چهار غول خودروسازی چین از نظر تیراژ تولید است و بیش از سه میلیون دستگاه فروش سالیانه دارد.
چانگان در صنعت چین، بهعنوان خودروسازی با محصولات ارزانقیمت و عامهپسند شناخته میشود. اولین کراساور این شرکت با نام CS35 در کشورمان توسط سایپا مونتاژ شد و به دلیل قیمت پایین (ارزانترین کراساور بازار ایران) مورد توجه قرار گرفت. امروزه با سرمایهگذاری گسترده، چانگان برای تولید خودروهای نزدیک به استاندارد جهانی تلاش میکند و درکنار محصولات اقتصادی، مدلهای مدرن و چشمگیر به سبد خود اضافه کرده است. مدیران این گروه خودروسازی، برای جایگزینی کامل خودروهای برقی و هیبریدی با محصولات احتراقی تا سال ۲۰۲۵ برنامه دارند.
رسانههای مرتبط با صنعت خودروسازی دنیا، معمولا توجهی به تولیدات چین و برندهایی مثل چانگان ندارند. این محصولات، عموما با هدف فروش در کشورهای کمتر توسعهیافته عرضه میشوند و راهی اروپا و امریکا نخواهند شد. در سمت دیگر ماجرا، رشد اقتصادی چینی به افزایش درآمد بخش وسیعی از مردم این کشور منجر شده است و حالا، برندهایی مثل مرسدس بنز، آئودی و بیامو هم محصولاتی مختص چین با بدنه کشیدهتر و امکانات ویژه ارائه میکنند. چنین شرایطی، مسلما فرصت خوبی برای خودروسازان چینی است تا تولیدات باکیفیتتر برای میلیونها شهروند متول ساکن چین بسازند و البته، استانداردهای لازم برای صادرات به اروپا و امریکا را کسب کنند.
جدیدترین محصول چانگان بانام یونی کی (Uni-K) آنچنان زیبا و چشمنواز طراحی شده که به فاصله یک روز از رونمایی در چین، مورد تحسین رسانههای مشهور مرتبط با صنعت خودروسازی دنیا قرار گرفته است. سبک طراحی کوپه برای این کراساور، فراتر از خودروهای مرسوم درمیان شرکتهای چینی بهنظر میرسد.
در نمای روبهرو، جلوپنجره مشبک با طرح خلاقانه و فضایی، چراغهای باریک LED به شکل Y، خطوط مورب داخل سپر و حجمدهی دقیق کاپوت جلو، فراتر از انتظار ما از یک کراساور چینی است. دستگیرههای مخفی شونده برای درهای ورود به کابین، چرخهای بزرگ ۲۱ اینچ و خمیدگی چشمنواز سقف تا انتهای بدنه نیز، چانگان یونی کی را نزدیک به کراساورهای لوکس اروپایی مثل پورشه کاین نشان میدهد.
در نمای پشت، چراغهای باریک با پیوستگی و برجستگی وجود دارند که شباهت بین چانگان یونی کی و پورشه کاین را تقویت میکنند. البته حجمدهی دقیق سپر عقب با اگزوزهای دوقلو در طرفین، چراغهای کوچک عمودی روی بال انتهای سقف و جایگاه مناسب نصب پلاک در یونی کی، متفاوت از کاین و متناسب با ابعاد کراساور چینی است. دیگر نکته جالب اینکه، محصول چانگان، از نظر طول و عرض، کوچکتر از شاسیبلند لوکس آلمانی است اما ارتفاع سقف بالاتری دارد؛ پس فضای مفید سرنشینان، در حد یک کراساور معمولی مثل هیوندای توسان خواهد بود.
هنوز اطلاعات دقیقی از تواناییهای فنی چانگان یونی کی منتشر نشده است اما نصب موتور توربوشارژ دو لیتری، محتمل خواهد بود. چنین پیشرانهای روی دیگر محصولات چانگان ۲۲۹ اسببخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. استفاده از جعبهدنده خودکار هشت سرعته و سیستم دو دیفرانسیل نیز در شاسیبلندهای مدرن چانگان، سابقه دارد.
قیمت نهایی یونی کی برای فروش در بازار چین، معادل ۲۷ هزار دلار اعلام شده است. اطلاعات بیشتر، شامل تصاویر و امکانات کابین تا یک ماه آینده و طی نمایشگاه گوانگژو منتشر خواهد شد. تولید شاسیبلند جدید چانگان برای سهماهه نخست سال ۲۰۲۱ برنامهریزی شده است.