اتحادیه اروپا به دنبال اعلام اهداف سختگیرانه برای استاندارد آلایندگی یورو 7 است
صنعت خودروسازی اروپا در تلاش است تا استانداردهای انتشار دیاکسید کربن را در بسته انرژی و آبوهوای «Fit for 55» اتحادیه اروپا که در روز ۱۴ جولای منتشر میشود، محدودتر کند. به گزارش اتونیوز، پیشبینی میشود این موضوع باعث تشدید بحثهای گسترده و شدید بین قانونگذاران، رهبران صنعت و مردم باشد.
بر اساس توافق صورتگرفته در ماه آوریل، مذاکرهکنندگان توافق کردند که کاهش انتشار کربن را در کل اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ از هدف ۴۰ درصدی فعلی به ۵۵ درصد برسانند. طبق بسته توافقنامه سبز اروپا که در دسامبر سال ۲۰۱۹ توافق شد، اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰ به قارهی کربن خنثی (تولید دیاکسید کربن به صفر میرسد) تبدیل خواهد شد. هدف جدید ۲۰۳۰ به معنای افزایش تدریجی تلاش برای کاهش آلایندگی تقریباً برای هر بخش تجاری خواهد بود؛ اما هنوز دربارهی جزئیات تصمیمگیری نشده است.
برای خودروسازان، هرگونه تشدید انتشار دیاکسید کربن برای خودروهای سواری و ونها به این معنی است که باید روند برقیسازی محصولات بهسرعت افزایش یابد. از جمله پیشنهادهایی که گفته میشود در کمیسیون اروپا مورد بحث قرار دارد، کاهش ۶۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰ و پس از آن کاهش ۱۰۰ درصدی تا سال ۲۰۳۵ است؛ به این معنی که تا آن زمان، فروش وسایل نقلیه مجهز به پیشرانه احتراق داخلی غیر ممکن خواهد بود.
اهداف فعلی انتشار آلایندگی ناوگان خودروهای سبک (خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک) که در سال ۲۰۱۸ پس از بحث و گفتگوهای فراوان تصویب شد، خواستار کاهش ۱۵ درصدی در سال ۲۰۲۵ نسبت به استاندارد ۹۵ گرم در هر کیلومتر در سال ۲۰۲۱ و کاهش ۳۷/۵ درصدی آن تا سال ۲۰۳۰ است. خودروسازان سرمایهگذاری زیادی در برقیسازی محصولات خود برای دستیابی به این اهداف انجام دادهاند و از ژانویه سال ۲۰۲۰ دهها خودروی کاملاً الکتریکی و پلاگین هیبریدی جدید به بازار عرضه کردهاند. پیشنهادهای ارائهشده در تاریخ ۱۴ جولای توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
واکنشها به قوانین سختگیرانه آینده
واکنشها به اهداف سختگیرانه بالقوه در زمینهی انتشار آلایندگی متفاوت است. انجمن خودروسازی VDA آلمان هفته گذشته بیانیهای کاملاً تند صادر کرد و گفت:
اعمال ۱۰۰ درصد کاهش دیاکسید کربن تا سال ۲۰۳۵، عملاً صنعت خودروسازی اروپا را مجبور میکند فقط خودروهای الکتریکی باتریدار به بازار عرضه کند. محدود کردن این فناوری به تنها یک گزینه برای پیشرانهی خودرو، در مدتزمان کوتاهی نگرانکننده است و هیچ توجهی به منافع مصرفکنندگان نمیکند.
انجمن VDA در ادامه هشدار داده است که کارکنان شرکتهای خودروساز و قطعهساز از ساخت پیشرانه احتراق داخلی به سمت تولید پیشرانههای برقی روی میآورند و تأثیرات آن بر اشتغال جبرانناپذیر خواهد بود. در این بیانیه آمده است:
تأثیرات این کار بر مشاغل، بهویژه مشاغل موجود در صنعت تأمین قطعه، چشمگیر و غیر قابل جبران خواهد بود. محاسبه مؤسسه ifo به نمایندگی از VDA نشان داد که با اهداف موجود اتحادیه اروپا حدود ۲۱۵ هزار شغل میتوانند تا سال ۲۰۳۰ تحت تأثیر قرار بگیرند.
انگلستان که قصد دارد فروش بیشتر خودروهای مجهز به پیشرانه احتراقی را تا سال ۲۰۳۰ پایان بدهد، در اوایل این ماه در اجلاس سران خود در کورنوال انگلیس، از رهبران گروه ۷ خواست تاریخ ۲۰۳۰ را برای پایان دادن به تولید وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی تعیین کنند.
آندرس کاربرگ، مدیر بخش استراتژی خودروهای ولوو، در این همایش که هفتهی جاری توسط بنیاد اقلیم اروپا برگزار شد، گفت تمرکز بحث باید روی چگونگی سرعت بخشیدن به حرکت به سمت تولید خودروی الکتریکی باشد. کاربرگ گفت هدف ولوو این است که تا سال ۲۰۴۰ کربن خنثی باشدرو این امر تنها با فروش خودروهای برقی باتریدار تا سال ۲۰۳۰ میسر است.
آندرس کاربرگ افزود:
ما امیدواریم که تولیدکنندگان بیشتری در تعیین تاریخهای بلندپروازانه برای تولید خودروی کاملاً الکتریکی به ما بپیوندند. ما معتقدیم که تعیین اهداف بلندمدت مانند ۲۰۴۰ میتواند خودروسازان را منفعل و غیرفعال کند. ولوو به اتحادیه اروپا توصیه میکند که سال ۲۰۳۵ زمان پایان فروش خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی تعیین شود. اگر تعدادی از کشورها و شهرها چنین تاریخهایی را تعیین کنند، ما از جهتگیری مشخص آنها و سایر اعضای اتحادیه اروپا قدردانی خواهیم کرد.
فعالان علاقهمند به تغییرات اقلیمی از اهداف سختگیرانه اتحادیه اروپا استقبال کردهاند. جولیا پولیسکانوا از گروه تأثیرگذار Transport & Environment گفت فروش پررونق وسایل نقلیه برقی در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ ثابت کرد که مقررات لازم برای ایجاد بازار ضروری است.
پولیسکانوا در مجمع بنیاد آبوهوا گفت:
این فقط تغییر اهداف نیست که چند سال پیش روی آن تفاهم کردیم. این امر دربارهی بهروزرسانی مقررات منسوخ شده است؛ اول با توجه به پیشرفت فناوری که ما نمیدانستیم از سال ۲۰۱۸ با این سرعت اتفاق خواهد افتاد و دوم با توجه به اهداف آبوهوایی سختگیرانهتر که اخیراً در دورهی جدید کمیسیون اروپا تعیین شده است.
گروه Transport & Environment خواستار افزایش هدف سال ۲۰۲۵ به منفی ۲۵ درصد، تغییر (زمان) استاندارد منفی ۳۷/۵ درصدی سال ۲۰۳۰ به ۲۰۲۷ و تعیین هدف کاهش ۶۵ درصدی در سال ۲۰۳۰ و ادامه دادن آن تا کاهش ۱۰۰ درصدی در سال ۲۰۳۵ است.
پولیسکانوا خاطرنشان کرد که بسیاری از خودروسازان متعهد شدهاند که فروش پیشرانههای احتراقی را خیلی زودتر از سال ۲۰۳۵ خاتمه دهند، اما اظهار داشت که تعهدات داوطلبانه کافی نیست. طبق گزارشی از گروه T&E، فقط گروه خودروسازی ولوو و فولکسواگن آمادگی کافی را برای مطابقت با استانداردهای ۲۰۳۰ دارند. پولیسکانوا گفت:
حتی اگر تمام این تعهدات داوطلبانه محقق شود، اروپا هنوز ۱۰ درصد با اهداف خود فاصله خواهد داشت.
آئودی آخرین خودروسازی بود که تاریخ پایان فروش پیشرانههای احتراقی را اعلام و این هفته تأیید کرد که تا سال ۲۰۳۳ چنین پیشرانههایی را در اکثر بازارها کنار میگذارد.
پیشبینی استاندارد آلایندگی یورو ۷
حتی با وجود بحث دربارهی مقررات «Fit for 55»، در قوانین آینده یورو ۷ که حاکی از انتشار آلایندههای مضر در اگزوز خودروها است، خودروسازان با چالش دیگری برای پیشرانههای احتراق داخلی روبهرو هستند. انجمن VDA در ماه آوریل اعلام کرد پیشنهادهای در حال بررسی، ۵ تا ۱۰ برابر سختگیرانهتر از پیشنهادهای مربوط به استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و این امر میتواند فروش خودروهای دارای پیشرانه احتراقی از جمله مدلهای پلاگین هیبریدی را که محبوبیت بیشتری دارند، برای خودروسازان غیر ممکن سازد. کمیسیون اروپا قرار است در ماه نوامبر تصمیم نهایی درباره استانداردهای یورو ۷ را اتخاذ کند. مقررات نهایی میتواند تا سال ۲۰۲۷ اعلام شود.
آئودی، پیشتاز توسعه خودروی الکتریکی
پس از نزدیک به یک هفته شایعهسازی، آئودی رسماً اعلام کرد قصد دارد پیشرانههای احتراق داخلی را کنار بگذارد. به گزارش carscoops، این خودروساز آلمانی در بیانیه مطبوعاتی خود تأیید کرد «تولید آخرین پیشرانه احتراقی جدید و کاملاً پیشرفته آئودی در همین چهار سال آغاز میشود». این پایان دورهی قبلی خواهد بود و آئودی از سال ۲۰۲۶ فقط خودروی الکتریکی معرفی و تولید میکند.
از آنجا که دور از دسترس نیست، این شرکت در حال سرعت بخشیدن به سمت تولید پیشرانههای برقی است. بهعنوان بخشی از این تلاش، خودروساز آلمانی بهطور چشمگیری شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی خود را گسترش خواهد داد و در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰ مدل خودروی برقی در سبد محصولات خود داشته باشد. این شرکت در ادامه خاطرنشان کرد:
آئودی هماکنون با وجود مدلهایی مانند ای-ترون GT جدید، آر.اس ای-ترون جیتی، Q4 ای-ترون و Q4 اسپرتبک ای-ترون، تعداد بیشتری خودروی الکتریکی نسبت به مدلهای دارای پیشرانه احتراق داخلی در سال جاری روانه بازار میکند.
آئودی به سمت تولید خودروی برقی حرکت میکند؛ اما پیشرانههای احتراق داخلی را بهصورت کامل متوقف نمیکند.این خودروساز گفت توسعه دقیقا تا زمان توقف نهایی ادامه خواهد داشت. با توجه به این موضوع، مارکوس دوسمن، مدیرعامل آئودی ادعا کرد که «آخرین پیشرانه احتراق داخلی آئودی، بهترین پیشرانهی ساخت این شرکت خواهد بود.»
آئودی قصد دارد تا سال ۲۰۳۳ پیشرانههای احتراق داخلی را بهطور کامل از سبد محصولات خود حذف کند؛ اما این تاریخ فعلا شناور است. همانطور که دوسمن توضیح داد، «در نهایت زمان دقیق توقف تولید پیشرانه احتراقی در آئودی توسط مشتریان و قوانین تصمیمگیری میشود.» این شرکت انتظار دارد که عرضهی مداوم را در چین تا سال ۲۰۳۳ ادامه بدهد؛ به همین دلیل ممکن است در آنجا خودروهایی با پیشرانههای احتراقی تولیدشده در داخل عرضه شود.