شکایت از تسلا به دلیل ادعاهای گمراه‌کننده درباره سیستم Autopilot

شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از رانندگان تسلا به دلیل آنچه «ادعای فریبنده» درباره‌ی سیستم‌های Autopilot و Full Self-Driving عنوان می‌کند، از این شرکت شکایت کرده است.
تبلیغات

شکوائیه‌ی جدیدی که توسط یکی از مالکان خودروی تسلا در سان‌ فرانسیسکوی آمریکا ثبت شده ادعا می‌کند این خودروساز بزرگ آمریکایی و مدیرعاملش یعنی ایلان ماسک ادعاهایی گمراه‌کننده درباره‌ی سیستم‌های کمک‌راننده‌ی Autopilot و Full Self-Driving مطرح می‌کنند. رانندگان تسلا در حال حاضر می‌توانند با پرداخت مبلغی مشخص به این دو سیستم دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ورج، شاکی پرونده می‌گوید تسلا و ایلان ماسک مشتریان را دررابطه‌با قابلیت‌های فعلی سیستم کمک‌راننده فریب داده‌اند و همواره به روشی گمراه‌کننده ادعا می‌کنند در حال تکمیل این فناوری‌ها و تحقق وعده‌ی خود مبنی‌بر ارائه‌ی خودرویی کاملاً خودران هستند. شاکی می‌گوید تسلا بارها ادعا کرده در عرض چند ماه تا یک سال خودرویی کاملاً خودران ارائه می‌دهد، اما این شرکت هرگز به هدف مذکور نزدیک نشده است.

بریگز ماتسکو، شاکی پرونده، می‌گوید در سال ۲۰۱۸ بالغ‌بر ۵٬۰۰۰ دلار برای تهیه‌ی سیستم کمک‌راننده هزینه کرده است. به گفته‌ی او بسیاری دیگر از راننده‌های تسلا هزاران دلار برای دسترسی به سیستم Enhanced Autopilot پول داده‌اند. Enhanced Autopilot به‌نوعی زمینه‌ساز قابلیت Full Self-Driving بود. تسلا در حال حاضر Full Self-Driving را در قالب بسته‌ای ۱۵٬۰۰۰ دلاری می‌فروشد. این سیستم هنوز به‌صورت گسترده دردسترس قرار ندارد.

ماتسکو قصد دارد پرونده را به شکوائیه‌ای گروهی تبدیل کند. این در حالی است که تسلا همین حالا با یک شکوائیه‌ی گروهی دیگر دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

در بخشی از پرونده به اصطلاحاتی که تسلا برای قابلیت‌های خودروهایش به کار می‌برد (نظیر Autopilot) اشاره شده است. شاکی پرونده همچنین بیانیه‌های عمومی و توییت‌های ایلان ماسک درباره‌ی سیستم تکمیل‌نشده‌ی Full Self-Driving را در پرونده گنجانده است.

ماتسکو به‌طور مشخص‌تر به یکی از اظهارات ماسک اشاره کرده، جایی که مدیرعامل تسلا گفته بود تا سال ۲۰۱۸ یک سفر کاملاً خودران در بین چند شهر آمریکا انجام می‌شود. بریگز ماتسکو همچنین می‌گوید ایلان ماسک در سال ۲۰۱۹ ادعا کرده بود یک میلیون تاکسی رباتیک وارد جاده‌ها می‌کند. ایلان ماسک همچنین گفته: «یک سال بعد، بیش از یک میلیون خودرو با سیستم کاملاً خودران خواهیم داشت.»

تاریخ انجام سفر جاده‌ایِ وعده‌داده‌شده توسط ایلان ماسک در نهایت تا مدت نامعلومی به تعویق افتاد و ماسک گفت این سفر به مسیر ویژه‌ای نیاز دارد. ایلان ماسک همچنین اعلام کرد که ترجیح می‌دهد تیم Autopilot روی قابلیت‌های امنیتی تمرکز کند. وعده‌ی تاکسی‌های رباتیک ایلان ماسک نیز تاکنون رنگ حقیقت به خود نگرفته است.

در بخشی از پرونده برای اثبات ادعاها به ویدیویی اشاره شده که تسلا در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد و همچنان در وب‌سایت رسمی این شرکت دیده می‌شود. در این ویدیو خودروی تسلا مدل ایکس گاراژ را ترک می‌کند، در جاده‌های شهر به حرکت درمی‌آید، راننده را پیاده می‌کند و به‌صورت خودکار محلی برای پارک می‌یابد. شماری از مهندسان سابق تسلا که در تهیه‌ی این ویدیو نقش داشته‌اند گفته‌اند خودروی به‌نمایش‌درآمده در مسیری ازپیش‌ترسیم‌شده و با بهره‌گیری از مدل سه‌بعدی جاده به حرکت درآمده است. این قابلیت در تمامی خودروهای تسلا وجود ندارد.

شاکی پرونده می‌گوید سیستم‌های Autopilot و Full Self-Driving نه‌تنها گمراه‌کننده‌اند بلکه خطرناک به نظر می‌رسند. در پرونده به چند حادثه‌ی تصادف خودروهای تسلا نظیر تصادف خبرساز سال ۲۰۱۸ اشاره شده است. در آن تصادف یک خودروی تسلا مدل ایکس که مشغول استفاده از Autopilot بود با مانعی بتنی برخورد کرد و باعث مرگ راننده شد. در نمونه‌ای دیگر، یکی از خودروهای تسلا به هنگام استفاده از Autopilot از پشت با یک خودروی آتش‌نشانی تصادف کرد. درنتیجه‌ی این تصادف، تحقیقات فدرال شروع شد.

بریگز ماتسکو می‌گوید که ازطریق شکایت در دادگاه قصد دارد جلوی بازاریابی گمراه‌کننده‌ی سیستم کمک‌راننده‌ی خودروهای تسلا را بگیرد. او می‌گوید تسلا باید پولی را که او و سایر راننده‌ها برای سیستم خودران Full Self-Driving پرداخت کرده‌اند پس بدهد. ماتسکو همچنین به‌دنبال خسارت تنبیهی برای تسلا است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات