مردود شدن میزان روشنایی چراغ اغلب خودروها توسط آزمایش‌های IIHS

سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
روشنایی چراغ‌های جلوی خودرو از جمله موضوعات مهم در بحث ایمنی در رانندگی مخصوصاً در شب است. موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌ها، تست مخصوصی روی خودروهای به نام و مطرح انجام داده است که نتایج به دست آمده به هیچ عنوان قابل قبول نیستند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا از جزئیات چگونگی شرایط آزمایشات و نتایج آن‌ها مطلع شوید.
تبلیغات

تا سه سال آینده روشنایی چراغ‌های جلوی خودروها توسط کارشناسان رتبه بندی می‌شود؛ البته این قیاس و آزمایش بر اساس شباهت چراغ‌های جلو به کریستال‌های شفاف و بی‌نظیر سواروفسکی (Swarovski) یا چراغ‌های مرسدس بنز کلاس S کوپه نیست؛ بلکه رتبه بندی بر اساس کارایی چراغ‌ها تعریف می‌شود. با توجه به وضع قوانین ایالتی همچون روشنایی، تنظیم راستا و دیگر پارامترهای فنی، فرصت مناسبی برای ارزیابی کارایی چراغ‌های جلو اتومبیل‌ها است.

چراغ جلو ماشین

سازمان ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه‌ها در حال انجام تغییرات اساسی در برنامه ارزیابی جدید خودرو برای سال ۲۰۱۹ است و آزمایش چراغ‌های جلو در درون این تغییرات گنجانده خواهد شد. موسسه ایمنی بزرگراه‌ها در اقدامی مشابه به منظور افزایش ایمنی حداکثری خودروها بازدید از چراغ‌های جلو را از شروع سال جدید میلادی در دستور کار خود قرار می‌دهد. تا زمانی که این موضوع عملیاتی شود، آیا خرید خودروی جدید با لامپ‌های زنون یا LED ارزش دارد یا خیر؟

چراغ جلو ماشین

IIHS (موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه) چنین عقیده‌ای ندارد. در تستی که به صورت تصادفی بر روی ۳۱ خودرو اندازه متوسط در کلاس‌های لوکس و غیر لوکس انجام شد، تنها تویوتا پریوس V توانست از این ارزیابی سر بلند بیرون بیاید. تویوتا پریوس V با چراغ‌های پروژکتور LED توانست بیشترین رتبه که امتیاز "خوب" است به دست آورد. چراغ‌های هالوژن استاندارد مورد استفاده در سری ۳ BMW امتیاز "ضعیف" (آپشن چراغ‌های LED بی‌ام‌و امتیاز "متوسط" را کسب کردند) و کیا اپتیما نیز که اکثر رانندگان روبرو با مشکل تابش نور آن مواجه هستند، امتیاز "ضعیف" را دریافت کرد.  IIHS پنج تست تعریف کرده که شامل یک مجموعه تست با شعاع انحنای ۱۵۲ متری چپ و راست و یک مجموعه تست با شعاع انحنای ۲۴۳ متر است. با مقایسه این تست‌ها نقطه ایده آل فرضی بدست می‌آید. در تمامی ارزیابی‌ها، IIHS فاصله بهینه و امن مورد نیاز برای خودرویی که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت است و جسمی را در روبروی خود مشاهده و سپس ترمز کرده تا توقف نهایی پیش از برخورد به مانع صورت پذیرد، را در نظر می‌گیرمد.

چراغ جلو ماشین

نقطه ایده آل در این ارزیابی‌ها برای نور پایین برد ۱۰۰ متری برای پرتوی سمت راست و ۶۰ متیر برای پرتو سمت چپ است (در کشور‌هایی که فرمان خودروها در سمت چپ کابین قرار گرفته، پرتوی نوری سمت چپ می‌بایست برد کمتری داشته باشد تا از آسیب دیدن به چشم‌های راننده روبرو جلوگیری شود). در پیچ‌ها نیز فرض می‌شود که راننده با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت است و از سیستم چراغ‌های جلوی تطبیقی استفاده می‌کند، نور پایین باید قادر باشد تا برد ۵۸ و ۶۸ متری در هر دو جهت را روشن نماید. چراغ‌های جلو می‌بایست ۵ لوکس روشنایی داشته باشند (لوکس واحد اندازه روشنایی در واحد متر مربع است).

چراغ جلو

در حال حاضر، هیچ گزارشی مبنی بر کسب امتیاز "ایمن" توسط خودرویی دریافت نشده است. هر چند روش آزمایش IIHS معتبر است، ولی ما می‌توانیم امید داشته باشیم که عدم دریافت بالاترین امتیاز به دلیل تعریف استاندارد جدیدی از روشنایی خودرو است که مابین خودروسازان و NHTSA می‌تواند مورد توافق قرار گیرد. جدا از این مباحث، آپشن‎‎های موجود بر روی روشنایی چراغ جلوی خودرو نوری درخشان و سفید رنگ ایجاد می‌کنند که رانندگی واضح‌تری در شب به ارمغان می‌آورد. این آپشن‎ها معمولاً برای رانندگی در شب و در سرعت‌های بالا بسیار ارزشمند هستند.

چراغ جلو

نظر شما در مورد چراغ‌های جلو و روشنایی خودروها چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات