هیوندای از طرح مفهومی اسپرت RM16 N رونمایی کرد
هدف اصلی پروژه RM توسعه فناوریهایی است که هیوندای بتواند از آن برای بهبود کیفیت نیرومحرکهی خودروهای ناوگان تولیدی خود استفاده کند و همچنین فضایی را مهیا کند تا مهندسان خودروساز کرهای مهارت خود را به رخ رقبا بکشند. این پروژهی هیوندای، مشابه همان پروژهی XX فراری است.
اولین سری از خودروهای پروژه RM با نام RM14 N دو سال پیش و در نمایشگاه خودروی بوسان معرفی شد. سری دوم این پروژه RM15 نام داشت که یک سال پس از آن و در نمایشگاه خودروی سئول در معرض نمایش گذاشته شد. اکنون RM16 N، سومین خودرو از این سری است که مانند مدلهای پیشین خود، بر پایهی ولاستر طراحی شده، اما با این تفاوت که کابین خودرو تخلیه شده و پیشرانهی آن نیز به مکان میانی خودرو انتقال یافته است.
RM16 N از طرحی جدید برای بخش جلویی خودرو استفاده کرده است که میتواند شروع ایدهای در طراحی مدلهای آیندهی هیوندای باشد. مواردی ازجمله پایینتر قرار گرفتن کاپوت خودرو و همچنین چراغهای جلوی باریک و جلوپنجرهی بزرگ تر، متأثر از بهبودهای آیرودینامیکی به کار رفته در این طراحی هستند.
همچنین این خودروی خاص سری RM، دارای حرف N در نام خود هست که مشخص میکند این خودرو جزیی از بخش محصولات اسپرت و قدرتمند جدید "N" شرکت هیوندای، است.
این مدل، همچنان دارای پیشرانهی چهار سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ شدهی به توان ۲۹۵ اسب بخار است که این میزان از توان توسط جعبهدندهی دستی ۶ سرعته به چرخهای عقب منتقل میشود. در این خودرو، مهندسان از یک توربوشارژر الکتریکی بهره گرفتند؛ موتور الکتریکی به کار رفته در این توربوشارژ در دورهای پایین پیشرانه، با کمک به چرخش توربوشارژر فشار افزایشی لازمه را برای بهبود عملکرد ایجاد میکند.
دیگر فناوریهای به کار رفته در RM16 N بدین شرح هستند؛ استفاده از پنلهایی از جنس فیبر کربن در بدنه خودرو برای ایجاد وزن کمتر و بهبود توزیع وزنی، استفاده از دیفرانسیلهایی با لغزش محدود (limited-slip differentials) الکترونیکی در هر دو محور، اسپویلر قابل تنظیم بال عقب، خروجی اگزوز قابل تنظیم و صندلیهایی که میتواند سطح تکیهگاهی را در پیچهای شدید به شکل خودکار، تنظیم کند.
نظرات