مقایسه بی ام و Z4، مرسدس بنز SLC 43 AMG و پورشه 718 باکستر S
معرفی رقبا
با دیدن نام پورشه باکستر جدید کنار دو رقیبش در این بررسی، اولین چیزی که نا عادلانه به نظر میرسد، ۲ سیلندر کمتر پورشه است! ولی پورشه با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، قدرت این موتور ۴ سیلندر را پا به پای رقبا بالا آورده، تا دقیقاً میان بیامو و مرسدس بنز باشد. از لحاظ قدرت، SLC 43 با ۳۶۷ اسب بخار که از یک موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳ لیتری توربو تولید میشود، بالاتر از پوشه ۷۱۸ باکستر S با ۳۵۰ اسب بخار حاصل از موتور ۴ سیلندر توربو ۲.۵ لیتری تخت قرار میگیرد، تا کمترین قدرت در این مقایسه به Z4 با ۲۴۰ اسب بخار قدرت با یک موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳ لیتری توربو، تعلق بگیرد. البته SLC و ۷۱۸ هر دو بهتازگی دستخوش کوچک شدن حجم موتور و افزایش قدرت شدهاند. تعداد سیلندرهای موتور مرسدس، از ۸ به ۶، و در پورشه از ۶ به ۴ سیلندر کاهش پیدا کرده است.
در بخش امکانات هر سه خودرو سقف جمع شونده دارند، که تفاوت اصلی آنها در جنس سقف است. پورشه با سقف پارچهای سبکتر از دو رقیب است که سقفی فلزی دارند. البته طبیعتا این پوشش عایق عالی برای سروصدا نیست، که در این کلاس خودرو چندان اهمیت ندارد، و حتی شنیدن بیشتر غرشهای موتور میتواند دلنشین باشد. در هر سه خودرو، امکاناتی نظیر سیستم صوتی بسیار با کیفیت، تهویه مطبوع و صندلیهای گرم و سرد شونده، و صندلیهای اسپرت در برگیرنده و راحت به چشم میخورد.
سیستم تعلیق و لذت رانندگی
بیایید از کاغذ کمی دور شویم و به حس و حال رانندگی بپردازیم. در محصول بیامو، یک سیستم تعلیق استاندارد تطبیق پذیر ارائه شده که تا ۱۰ میلی متر میتواند کاهش ارتفاع دهد. این تعلیق خیلی هم خشک نیست و به شرکتکنندهی ما حس و حال نیمه اسپرت میدهد.
در مرسدس نیز از سیستم تعلیق تطبیقپذیر استفاده شده که آنهم تا ۱۰ میلی متر میتواند کاهش ارتفاع دهد. ولی این تعلیق همراه با بستهی کنترل پویای خودرو همراه شده است. این بسته کاملاً شبیه سیستم پویای انتخاب حالت بیامو عمل میکند، تا بدینترتیب حالت پیشرانه و بدنه را برای نوع رانندگی تغییر دهد. با این که مرسدس تعلیقی به دقت Z4 ندارد، در حالت اسپرت، نرم تر از بیامو عمل میکند. در کل SLC، بهشدت Z4 در پیچهای تند و S شکل منحرف نشده، و بهتر عمل میکند. فرمان پذیری ناهماهنگ بیامو، باعث میشود تا سختتر در پیچها کنترل شود، و حداقل یک انحراف کوچک بهطوریکه نیاز به تصحیح آن باشد، در پیچهای تیز داشته باشد . علاوه بر آن، لاستیکهای بریج استون پوتنزای بیامو نیز در این امر، به دلیل چسبندگی کمترشان موثرند، و پشت سر هم چراغ ESP خودرو را روشن میکنند. در کل هر دو خودرو در پیچها خودسرانه عمل میکنند، ولی در تستهای انجام شده در مناطق پر پیچ و خم، SLC AMG عملکردی بهتر و تیزتری در پیچها دارد، با سرعت بیشتری آنها را طی میکند، و لذت بیشتری در رانندگی در این مناطق به همراه دارد. با همهی این اوصاف، مرسدس هنوز خیلی از باکستر با فرمان پذیری شدیدا دقیقش، عقب تر است.
۷۱۸ باکستر، با عملکرد پایدارش، دقیقترین عضو این گروه است. در حالت اسپرت پلاس، تکانها و انحرافها بر سر پیچها، به حداقل میرسد. وقتی که در مسیرهای باریک پیچ در پیچ یا در خیابانهای تنگ، به گاز دادن مشغول شوید، معنای واقعی لذت رانندگی و هماهنگی اجزای یک خودرو را درک میکنید. مرزهای عملکرد و توانایی 718 حتی برای رانندگان فوق حرفهای نیز، به سختی دست یافتنی است. شما مجبورید خیلی به سخت تلاش کنید تا این خودروی چابک را خسته کنید.
نتیجهگیری
این رقبا به سختی در تلاش هستند تا عنوان قهرمانی را از آن خود کنند، ولی برندهی این رقابت پورشه ۷۱۸ باکستر S است که با اختلاف اندک از بقیه رقبا، بهعنوان برنده اعلام میشود. پورشه با تعلیق بینظیر، موتور قوی، و هماهنگی فوقالعادهی اجزایش، بیشک بهتر از دو شرکتکننده دیگر است. البته اگر در این نتیجهگیری از فاکتور قیمت بگذریم (قیمت پورشه تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از دو شرکتکننده دیگر است). در کل مرسدس بنز از هر نظر خودروی خوبی است. هم اسپرت و دقیق است، هم نرم! هم خوش قیمت است، هم با کیفیت! به نظر برندهی اصلی ما در پشت پرده و جدا از تمام فاکتورهای ذکر شده، میتواند SLC 43 AMG باشد.
نظر شما راجع به این سه خودروی زیبا چیست؟