بالاخره پس از ماهها انتشار عکسها و ویدیوهای مخفیانه از مدل ۲۰۱۷ بیامو سری ۵، این خودروساز آلمانی بهطور رسمی از این خودرو رونمایی کرد. با زومیت همرا باشید.
اگرچه تغییرات انجام شده روی این خودرو تنها محدود به تغییرات ظاهری نمیشود اما، سری ۵ جدید بیشتر یک مدل تکامل یافته از نسلهای پیشین خود است تا یک مدل انقلابی. استفاده از پیشرانههای جدید، کاهش وزن چشمگیر، استفاده از تکنولوژیهای بیشتر و مصرف سوخت بهینهتر برخی از مهمترین تغییرات ایجاد شده در جدیدترین سدان بیامو هستند.
به دلیل استفاده طراحان بیامو از المانهای طراحی سری ۳ و ۷ در این خودرو، امکان ندارد که آن را با خودرویی از برند دیگر اشتباه بگیرید. طرح شبیه چوب هاکی که در نمای جانبی خودروهای سری ۷ به چشم میخورد در سری ۵ جدید نیز وجود دارد و چراغهای جلوی LED تطبیقپذیر آن همانند سری ۳ به زیبایی به سمت جلوپنجرهی سنتی بیامو متمایل شدهاند. انحنای هافمیستر (Hofmeister kink) در کنار دیگر المانهای مدرن طراحی بیامو، در سری ۵ جدید نیز به چشم میخورد.
در راستای بکارگیری استراتژی حرکت بهینه (EfficientDynamics) که توسط بیامو اتخاذ شده است، جلوپنجرهی سری ۵ جدید، که تا حدودی شبیه به کلیه است، از دریچههای فعال برای کاهش نیروی پسا بهره میبرد. برای بهبود حرکت هوا در اطراف خودرو بیامو از دریچههایی با نامهای پرده هوا و مسیر تنفس استفاده کرده است. بهگفتهی بیامو، این دریچهها علاوه بر کاهش نیروی پسا و بهبود جریان هوای عبوری از روی خودرو، به کاهش نیروی برآی تولیدی در سرعتهای بالا نیز کمک میکنند.
با اینکه طول،عرض و ارتفاع این خودرو نسبت به مدل قبلی افزایش یافته است اما، به لطف استفاده از فولاد بسیار مقاوم، آلومینیوم و منیزیم در بدنهی آن، بیامو سری ۵ جدید نسبت به مدل پیشین ۶۲ کیلوگرم سبکتر است. این کاهش وزن در کنار استفاده از پیشرانههای قدرتمندتر باعث شده تا سری 5 مدل ۲۰۱۷ نسبت به نسلهای گذشته سریعتر باشد.
پیشرانههای خطی ماژولار ۴ و ۶ سیلندر جدید بیامو که با نام BMW TwinPower Turbo شناخته میشوند، در این خودرو مورد استفاده قرار گرفتهاند. مدل 530i که مجهز به پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ است و مدل 540i که مجهز به پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوشارژ است، دو مدلی هستند که در آغاز عرضه در ایالات متحده آمریکا قابل سفارش هستند. علاقهمندان میتوانند سیستم چهار چرخ محرک بیامو موسوم به xDrive را برای هر دو مدل سفارش دهند اما، فعلا خبری از جعبهدندهی دستی و پیشرانهی ۸ سیلندر نیست. باتوجه به مشخصات پیشرانههای مورد استفاده در مدلهای 530i و 540i انتظار میرود شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت مدل 530i 6 ثانیه باشد (در صورت وجود سیستم xDrive این زمان به ۵.۸ ثانیه میرسد) و در مدل 540i این اعداد به ترتیب برابر ۴.۹ و ۴.۷ ثانیه خواهند بود. تمام پیشرانهها مجهز به یک جعبهدندهی خودکار ۸ سرعته هستند. این جعبهدنده مانند جعبهدندهی سری ۷ یا جعبهدندهی مورد استفاده در رولزرویس مجهز به سیستم تعویض دنده مبتنی بر جیپیاس است. که مصرف سوخت سری ۵ جدید هنوز از سوی بیامو اعلام نشده است.
همهی مدلهای سری ۵ جدید از اگزوزهای دوگانه بهره میبرند که این امر تا حدودی تشخیص پیشرانهی مورد استفاده در خودرو را مشکل میکند. با این حال، همچنان یک راه برای حدس زدن پیشرانه موجود است و آن توجه به شکل خروجیهای اگزوز است. در مدلهای ۴ سیلندر خروجیهای اگزوز به شکل دایره طراحی شدهاند در صورتیکه در مدلهای ۶ سیلندر خروجیها به شکل ذوزنقه هستند (البته در مدل M Sport پیشرانههای ۴ سیلندر نیز خروجیهای اگزوز ذوزنقهای هستند).
باتوجه به عکسهای منتشر شده، اطمینان داریم که سری ۵ جدید تنها محدود به این دو نسخه نخواهد بود و بهزودی شاهد اخباری پیرامون نسخهی قدرتمند M550 و مدل هیبریدی 530e خواهیم بود.
پکیج M Sport، که در آغاز عرضهی این مدل قابل سفارش خواهد بود، تغییرات و بهبودهای گوناگونی نسبت به نسخههای استاندارد ارائه میکند که از جملهی آنها میتوان به کیت بدنهی خاص برای بهبود جریان هوای عبوری و تغییر ظاهر خودرو اشاره کرد. برای بهبود عملکرد خودرو نیز ارتفاع خودرو کاهش یافته و از رینگ و لاستیک بزرگتر استفاده میشود. داخل مدلهای M Sport نیز تغییرات کوچکی به چشم میخورد که از جملهی آنها میتوان به فرمان چرم، پوشش پدالها اشاره کرد.
فضای داخلی سری ۵ مدل ۲۰۱۷ نیز بهبودهای گوناگونی یافته است که مهمترین آنها استفاده از نسخهی ۶.۰ سیستم اطلاعات و سرگرمی iDrive بیامو است که هماکنون در سری ۷ استفاده میشود. سیستم کنترل حرکت، کنترل صوتی و نمایش اطلاعات مهم روی شیشهی جلو از قابلیتهای سیستم iDrive نسخهی ۶.۰ است. به لطف استفاده گسترده از عایقهای صوتی و صندلیهای ماساژور چند جهته، فضای داخلی این خودرو نسبت به نسل گذشته ساکتتر و راحتتر است. همچنین، برای لذت بردن بهتر، سیستم صوتی هارمن کاردن (Harmon Kardon) با ۱۶ بلندگو و ظرفیت ۶۰۰ وات قابل سفارش است.
چرخهای جلوی سری ۵ جدید از سیستم تعلیق جناغی دوبل بهره میبرند و چرخهای عقب آن به سیستم تعلیق مستقل ۵ اتصاله مجهز شدهاند. علاوه بر افزایش فاصلهی چرخهای جلویی و عقبی از یکدیگر، فاصلهی محورهای این خودرو نیز نسبت به مدل گذشته اندکی افزایش یافته است. خبر مهم در مورد این خودرو امکان تلفیق سیستم xDrive بیامو با فرمانپذیری ۴ چرخ بیامو (سیستم ابداعی توسط بیامو که به موجب آن چرخهای عقب در شرایط خاص ۳ درجه منحرف میشوند تا به فرمانپذیری خودرو کمک شود و هماکنون در سری ۷ بهکار میرود) است.
بیامو سری ۵ با آخرین تجهیزات ایمنی و سیستمهای دستیار راننده به بازار عرضه خواهد شد. از جملهی این سیستمها میتوان به رادار کروز کنترل، سیستم هشدار عبور از خطوط، دستیار حرکت بین خطوط و سیستم جلوگیری از برخورد با موانع در شرایط خاص اشاره کرد. به لطف استفاده از سیستم نمایش سهبعدی خودرو برای پوشش نقاط کور و سرویس رزرو جای پارک موسوم به ParkNow پارک کردن سری ۵ جدید راحتتر شده است.
این خودرو از فوریهی سال ۲۰۱۷ میلادی به بازار عرضه خواهد شد و کمی قبل از عرضهی آن شاهد اعلام قیمت این خودرو توسط کمپانی بیامو خواهیم بود.
مشخصات فنی دقیق انواع خودرو بیامو در بازار کشورمان، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان بههمراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز ژاپنی را در بخش محصولات زومیت ببنید.