خودروی پلاگین هیبرید بی ام و 530e با مصرف سوخت ۲ لیتر در صد کیلومتر معرفی شد
اولین خودروی پلاگین هیبرید بیامو به عنوان یکی از مدلهای سری ۵ و با کد نام 530e در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷ رونمایی شد. این خودرو که با نام iPerformance به فروش خواهد رفت، دارای کد اتاق G30 است و مجموعهی مولد قدرت و انتقال نیروی آن با مدل 330e iPerformance یکسان است؛ اما طبق ادعای بیامو، با وجود ابعاد و وزن بیشتر، شعاع حرکتی این مدل در حالت تمامالکتریکی بیشتر از مدل 330e است. این مدل از یک پیشرانهی ۲ لیتری چهار سیلندر برخوردار است که مجهز به توربوشارژ و به یک الکتروموتور متصل است که روی جعبهدنده سوار شده است. الکتروموتور در کنار پیشرانهی بنزینی مجموعا قدرتی معادل ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۴۲۰ نیوتونمتر تولید میکنند.
این مدل هیبریدی میتواند در عرض تنها ۶.۲ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند. شعاع حرکتی 530e نیز در حالت تمامالکتریکی به میزان ۴۵ کیلومتر است و بر اساس تستهای صورتگرفته توسط مرکز NEDC، مصرف سوخت این خودرو تنها ۲ لیتر در هر صد کیلومتر و میزان انتشار گاز دیاکسید کربن آن نیز ۴۶ گرم در هر کیلومتر است.
بیامو برای اینکه خودروهای سری iPerformance را از محصولات عادی خود متمایز کند، اقدام به اعمال یک سری تغییرات هوشمندانه و ظریف در این خودروها کرده است. برای مثال روی ستون C نشان eDrive به چشم میخورد. همچنین در کنارههای گلگیر جلو، نشان i نصب شده است. نشان بیامو در مرکز رینگها نیز به رنگ آبی در آمده است.
در بخش باتری، 530e مجهز به یک باتری ۹.۲ کیلووات ساعتی است که زیر صندلیهای عقب جای گرفته است؛ این نحوهی جاگذاری باتری درست برخلاف مدل 740e است که در آن باتری دقیقا به جای مخزن سوخت جاسازی شده است، مهندسان بیامو مخزن سوخت را نیز به کف صندوق عقب انتقال دادهاند. بهموجب بهکارگیری این راهکار، کف صندقبار مدل 530e کاملا مسطح است و دیگر همانند 740e یک برآمدگی بزرگ در انتهای صندوق عقب وجود ندارد. در صورت استفاده از خروجی برق ۱۲۰ ولت و سیمهای عادی، این باتری را میتوان در عرض ۷ ساعت بهطور کاملا شارژ کرد. در صورتی که برای شارژر باتری 530e از ایستگاه شارژ ۳.۶ و ۷.۲ کیلوواتساعتی بیامو استفاده کنید، زمان شارژ کامل باتری به ۳ ساعت کاهش خواهد یافت. در صورتی که باتری دارای شارژ کامل باشد، میتواند در حالت رانندگی MAX eDrive شعاع حرکتی ۱۴۰ کیلومتری برای 530e به ارمغان آورد و در صورتی که حالت رانندگی را روی حالت AUTO eDrive قرار دهید، سیستم با برقراری تعادل بین هر دو پیشرانه، میتواند شعاع حرکتی الکتریکی معادل ۹۰ کیلومتر در اختیار راننده قرار دهد؛ اما در انتها بد نیست به قیمت اعلامشده برای مدلهای مختلف اتاق G30 نیز اشارهای داشته باشیم که این قیمتها توسط کمپانی سازنده و برای بازار آمریکا اعلام شدهاند:
- ۵۲ هزار و ۱۹۵ دلار برای مدل 530i
- ۵۴ هزار و ۴۹۵ دلار برای مدل 530i xDrive
- ۵۲ هزار و ۳۹۵ دلار برای مدل 530e iPerformance
- ۵۴ هزار و ۶۹۵ دلار برای مدل 530e iperformance xDrive
- ۵۷ هزار و ۴۴۵ دلار برای مدل 540i
- ۵۹ هزار و ۷۴۵ دلار برای مدل 540i xDrive
- ۷۳ هزار و ۹۵ دلار برای مدل M550i xDrive
بیامو سری ۵ اتاق G30 یکی از پیشرفتهترین خودروهایی است که این شرکت تاکنون تولید کرده است و مدل 530e نیز در بین انواع مختلف این خودرو، قطعا پیچیدهترین و پیشرفتهترین آنها است. در این خودرو نهتنها عملکرد مجموعهی فنی پلاگین هیبرید بسیار حیرتانگیز است، بلکه 530e توانسته است تلفیقی مناسب و عالی از یک خودروی لوکس و در عین حال دارای تکنولوژی بالا ارائه کند که آن را در بین تمامی مدلهای سری ۵ تبدیل به گزینهای خاص و مطلوب میکند.
نظرات