آرتئون در ژنو رونمایی شد؛ ورود فولکسواگن به بازار خودروهای لوکس
شرکت فولکسواگن از سدان فستبک جدید خود به نام آرتئون (Arteon) در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۷ رونمایی کرد. آرتئون در سبد محصولات فولکس، بالاتر از پاسات قرار میگیرد تا از یکسو، خودرویی با بدنهی فستبک باشد و از سویی دیگر یک گرانتوریسمو با استانداردهای یک سدان لوکس را به نمایش بگذارد. این مدل مثل آئودی A7 فستبک، در کلاس تازه شناختهشدهای به نام Business-Class Gran Turismo قرار میگیرد که هم تواناییهای اسپرت و جذابیتهای سرعتی یک گرانتوریسمو را دارد، هم راحتی و آرامش داخلی یک خودروی کلاس لوکس را به ارمغان میآورد. هرچند پیش از این، فولکس مدل فیدئون را مخصوص بازار چین تولید کرده بود، اکنون آرتئون برای حضوری قدرتمند در بازار جهانی آماده میشود.
فاصله محورهای آرتئون ۲.۸۴ متر است که نویدبخش یک فضای جادار و بزرگ است. در حالی که طول این خودرو از سپر جلو تا سپر عقب ۴.۸۶ متر اعلام شده و با ارتفاع سقف ۱.۴۲ متر و پهنای ۱.۸۷ متر طراحی شده است که این ابعاد ایدهآل بهنظر میرسد. در طراحی نمای روبهرو، فولکسواگن بهخوبی زبان طراحی خود را حفظ کرده و با یک کاپوت بلند همراه با خطوطی جذاب، به چراغها جلوهای چشمنواز داده است. بخش زیادی از جلوپنجره و سپر را کروم براق تشکیل میدهد که هماهنگ با چراغهای LED و نوار بلند روشنایی روز آنها، زیبایی خیرهکنندهای به محصول جدید فولکسواگن میبخشد.
مدیران فولکسواگن در نمایشگاه ژنو اعلام کردند که این خودرو با شش نوع قوای محرکه عرضه میشود که همگی توربوشارژ ۴ سیلندر هستند. دو پیشرانهی اقتصادیتر، بنزینی و دیزل با توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار خواهند بود؛ در حالیکه قویترین نسخه، از نوع بنزینی با توانی معادل ۲۸۰ اسب بخار است و قدرتمندترین پیشرانهی دیزلی، ۲۴۰ اسب بخار قدرت دارد. آرتئون ۱۵۰ اسب بخاری با پیشرانهی جدید فولکسواگن به نام Evo TSI، به حجم ۱.۵ لیتر همراه شده است که به لطف فناوری مدیریت لحظهای سیلندرها (Active Cylinder Management) چنین راندمانی دارد. پنج پیشرانهی دیگر که دو نمونهی آن بنزینی و دیزل ۱۹۰ اسب بخاری هستند، همگی ۲ لیتر حجم دارند. فولکسواگن برای نسخههای بنزینی ۲۸۰ اسب بخاری و دیزل ۲۴۰ اسب بخاری که در واقع از قدرتمندترین پیشرانههای قابل سفارش بهره میبرند؛ جعبهدندهی ۷ سرعتهی اتوماتیک، بههمراه فناوری دو دیفرانسیل هوشمند مدرن خود، موسوم به 4Motion در نظر گرفته است.
آرتئون در قالب ۳ تیپ روانهی بازار میشود که بهترتیب قیمت؛ استاندارد، الگانس و آرلاین (R-Line) نامیده میشوند. درحالیکه هر سه تیپ را میتوان با انواع پیشرانههایی که در قسمت قبل اشاره کردیم، سفارش داد. سطح آپشنها و جزئیات فنی آنها متفاوت خواهد بود. در تیپ استاندارد، رینگها ۱۷ اینچ هستند و نمایشگر ۹.۲ اینچی لمسی همراه با ناوبری ماهوارهای و سیستم هماهنگ با اندروید و iOS وجود دارد که با ۸ بلندگو عمل میکند. صندلیهای جلو در ۶ جهت برقی هستند و کروز کنترل هوشمند همراه با رادار تشخیصدهندهی نقاط کور هم وجود دارد. در تیپ الگانس، آینههای جانبی با کروم تزئین شدهاند، رینگها ۱۸ اینچ هستند و شیشهی جلو دارای گرمکنندهی مجزا برای سیستم برفپاککن و آبپاش است. در این نسخه صندلیهای جلو دارای گرمکن داخلی و از چرم مرغوب آلکانترا هستند که با کنتراست رنگهای مختلف داشبورد قابل خرید خواهند بود. در تیپ آرلاین که بر شخصیت اسپرت آرتئون بیشترین تأکید را دارد، سایز رینگها ۱۸ تا ۲۰ اینچ خواهد بود، سپر جلو و عقب با نوع مخصوص این مدل عوض خواهد شد و سقف با رنگ مشکی ارائه میشود. فرمان این مدل منحصر به سری آرلاین است و لوگوی R-Line در صندلیها و نقاط زیادی از بدنه و کابین آرتئون وجود خواهد داشت.
فولکسواگن در تلاش است با آرتئون به جنگ مرسدس CLS برود که البته کار سادهای نخواهد بود؛ اما با آستانهی قیمتی در حدود ۳۵ هزار دلار که هنوز بهصورت رسمی تأیید نشده است، حتما بازار خوبی برای خود پیدا خواهد کرد. این درحالی است که خودروهای نزدیک به آرتئون، مثل لکسوس ES با قیمت پایهی ۳۹ هزار دلار و آئودی A5 و A7 فست بک به ترتیب با قیمت پایهی ۴۲ و ۷۰ هزار دلار عرضه میشوند.
نظرات