هوندا کلاریتی با سیستم قوای محرکه برقی و هیبریدی معرفی شد
روز گذشته در نمایشگاه خودرو نیویورک ۲۰۱۷، هوندا برنامهی حضور در بازار خودروهای الکتریکی را به واقعیت تبدیل کرد. هرچند قبلا مدل CR-Z به عنوان یک هاچبک هیبریدی در دنیا مطرح شده بود، اکنون کلاریتی نیز در دو نسخههای تمام برقی و پلاگین هیبرید به سبد محصولات هوندا اضافه خواهد شد.
کلاریتی که تاکنون فقط به صورت هیدروژنی عرضه شده بود، الهام گرفته از هوندا آکورد است که یکی از پرفروشترین خودروهای دنیا در کلاس سدان خانوادگی محسوب میشود. کلاریتی فضای کافی برای پنج سرنشین را فراهم میکند و با ترکیبی اسپرت و جذاب، آیرودینامیک بسیار خوبی دارد، اما ظاهر زیبا، تضمینکننده استقبال بازار از یک محصول نخواهد بود و دو فاکتور قیمت و عملکرد، تاثیر بیشتری بر مشتریان خواهد داشت.
مدل پلاگین هیبرید کلاریتی، قدرت ۱۸۱ اسب بخار را فراهم میکند که با گشتاور ۳۱۵ نیوتنمتر، قابل قبول به نظر میرسد. باتریهای کلاریتی ۱۷ کیلوواتساعت، انرژی ذخیره میکنند که در مجموع مصرف بنزین ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را برای پیشرانهی ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با چرخهی سوخت اتکینسون ممکن میکند. در بازار امریکا، این خودرو باید رقابتی سخت با شورولت ولت داشته باشد که آستانهی قیمت ۳۴ هزار دلار و مصرف سوخت ۴.۳ لیتر را به همراه دارد.
مدل تمام الکتریکی کلاریتی، کمی ضعیفتر است و با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر عرضه میشود. باتریهای این مدل فقط ۲۵.۵ کیلوواتساعت انرژی ذخیره میکنند که در مجموع برای حرکت خودرو تا مسافت ۱۳۰ کیلومتر مناسب خواهد بود. احتمالا هوندا، قرار است چنین خودرویی را با قیمتی اقتصادی تولید کند، چراکه تسلا مدل 3 با هر بار شارژ کامل بیش از ۳۴۰ کیلومتر را میپیماید و نسخهی تمام الکتریکی شورولت ولت هم انرژی لازم برای طی کردن مسافت ۳۸۰ کیلومتر را با یک بار شارژ خواهد داشت.
نسخهی هیدروژنی کلاریتی تا چند ماه دیگر وارد بازار امریکا خواهد شد. این مدل با یک بار پرکردن مخازن خود از سوخت پاک و البته گران هیدروژن، بیش از ۵۸۵ کیلومتر را میپیماید. جایگاههای فروش سوخت هیدروژن چندان زیاد نیستند و تنها در چند ایالت امریکا خصوصا کالیفرنیا حضور دارند، اما در عوض خریداران این خودروی ۶۰ هزار دلاری تا سه سال و تا سقف ۱۵ هزار دلار، میتوانند از هیدروژن رایگان استفاده کنند.
قیمت و زمان عرضهی دقیق خودروهای پلاگین هیبرید و الکتریکی کلاریتی مشخص نیست، اما هوندا برنامهی بلند مدت خود برای سال ۲۰۳۰ را با جدیت دنبال میکند تا ۷۰ درصد محصولات این شرکت، صرفا متکی به سوختهای فسیلی بنزین و دیزل نباشد. چنانچه علاقهمند به کسب اطلاعات بیشتر دربارهی سوخت هیدروژن و چگونگی عرضهی آن در جایگاههای سوختگیری هستید، مطلب سوخت هیدروژن، چگونه ذخیره و فروخته میشود؛ را مطالعه کنید.