بررسی فنی 720S؛ جدیدترین ابرخودروی مکلارن
به عقیدهی مهندسان مکلارن، رانندگی با محصولات این برند، یک سرمایهگذاری بسیار سرگرمکننده است. این باور، از یک سو به قیمت نسبتا بالای خودروهای مکلارن اشاره داد و از سویی دیگر، کیفیت کمنظیر این محصولات را یادآوری میکند. تازهترین رهاورد مکلارن با نام 720S شناخته میشود و دقیقا ۲۸۵,۷۹۴ دلار قیمت دارد. رانندگی با این خودرو فراتر از دیگر سوپراسپرتهای جهان، با آرامش و راحتی همراه است؛ ضمن اینکه نهتنها در سرعتهای پایین خودرو در استفادهی روزمره، که در حرکت سریع روی پیست هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
مکلارن قرار است تا سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۵ مدل جدید را آمادهی فروش کند که خودوی 720S اولین آنها محسوب میشود. این شرکت ادعا میکند بیش از ۹۰ درصد قطعات و طراحی 720S، جدید و مستقل از محصولات قبلی مکلارن است که شامل پیشرانهی ۴ لیتری نیز میشود. هرچند ظاهر این خودرو شباهت زیادی به مدلهای 650S و 675LT دارد؛ در بحث سیستم تعلیق هوشمند و کامپیوتر برتری محسوسی نسبت به آنها خواهد داشت. سنسورهای جدیدی در 720S به کار گرفته شده است که در بهینهسازی عملکرد پیشرانه و تنظیم فنربندی، تأثیر بسیار زیادی دارد.
پیشرانهی ۴ لیتری این مدل، به توربوی دوگانه و اینترکولر مجهز است. این موتور ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپ، از آلومینیوم ساخته شده و در قسمت میانی عقب خودرو قرار گرفته است. قدرت 720S در حدود ۷۱۰ اسب بخار اندازهگیری میشود و گشتاور ۷۷۰ نیوتنمتر فراهم میکند. با این پیشرانه، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۲.۸ ثانیه زمان میبرد و میتوان بعد از ۵.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت رسید. این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰.۴ ثانیه میپیماید و نهایت سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن میکند. مصرف سوخت این خودرو با سرعت ثابت بزرگراه، ۱۰.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در شهر به نهایت مصرف ۱۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد. در مجموع، میانگین بنزین مصرفی 720S حدود ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود.
نهایت قدرت 720S در دور موتور ۷ هزار دور بر دقیقه حاصل میشود و بیشترین گشتاور از دور موتور ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود. سیستم توربوشارژ مکلارن، در مقایسه با نسخهی AMG GT R ساخت مرسدس که گشتاور مشابهی از پیشرانهی ۴ لیتری، در دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه میگیرد، کندتر عمل میکند؛ ضمن اینکه در دور موتور بالاتر از ۸۲۰۰ دور بر دقیقه نیز گشتاور 720S با کاهش محسوسی همراه است.
آمار سرعت و شتاب مکلارن جدید، آن را همردیف و تا حدودی برتر از فراری 488 نشان میدهد. علاوه بر این، به لطف سیستم تعلیق و فنربندی مدرن همراه با جعبهدندهی اتوماتیک ۷ سرعته و دوکلاچهی جدید مکلارن، رانندگی با 720S در کوچه و خیابان بسیار لذتبخشتر از فراری خواهد بود.
طراحی داخلی و بیرونی مکلارن 720S، جذابیت زیادی دارد و شبیه به دیگر ابرخودروهای موجود در بازار جهانی نیست. کابین این خودرو در بخش داشبورد، پوشش صندلیها و در از چرم آلکانترا پوشیده شده است و بسیار لوکستر از یک خودرو درکلاس سوپراسپرت به نظر میرسد. ضمن اینکه آپشن استفاده از فیبر کربن برای داشبورد و نمای داخلی در وجود دارد. یک سیستم صوتی باکیفیت از برند مشهور بوئزر اند ویلکینز (Bowers & Wilkins) انگلستان در 720S دیده میشود که علاوه بر صدای مناسب، وزن کمی نسبت به نمونههای مشابه دارد.
صندلیهای این خودرو ارگونومیک و بسیار راحت هستند؛ درحالیکه بهصورت برقی تنظیم میشوند و دکمههای مربوط به آن، داخل کنسول مخفی شدهاند. صندلیهای ثابت و سبکوزن اسپرت برای 720S قابل سفارش هستند؛ اما مسلما فقط رانندگان حرفهای پیست از آنها لذت خواهند برد.
دو نمایشگر عریض جلوهای مدرن به کابین 720S میدهند. پشت فرمان، به جای سیستم آنالوگ نشاندهندهی سرعت و دورموتور، از یک پنل دیجیتال استفاده شده است. در میان داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۸ اینچ با حالتی عمودی به چشم میخورد که علاوه بر قابلیت پخش سرگرمیهای چند رسانهای، ناوبری ماهوارهای و کامپیوتر سفر را هم شامل میشود. دکمههای بااهمیتی که مربوط به تنظیمات فنی خودرو میشوند، جدای از نمایشگر و در سمت چپ آن قرار گرفتهاند تا دسترسی راننده به آنها سادهتر شود. سه مود رانندگی آرام (Comfort)، اسپرت و پیست میزان مصرف سوخت، نحوهی پاسخ پیشرانه و عملکرد سیستم تعلیق را مدیریت میکنند.
در قسمت عقب 720S، دیفیوزر هوشمند این خودرو با زاویهی ۳۰ تا ۸۰ درجه وجود دارد تا با ۸ حالت مختلف، علاوه بر تأمین نیروی عمودی به هنگام سرعتگیری یا ترمز، بهترین شرایط آیرودینامیک را فراهم کند. اگزوزها درقسمت بالا و نزدیک به اسپویلر قرار گرفتهاند؛ اما هواکش پیشرانه در کنار گلگیرهای عقب است تا از گرمای اگزوز دور باشد و هوای خنک را از سطح جانبی دریافت کند.
بخش فلزی توربوشارژ این خودرو از ترکیب آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده است تا وزن کم و قابلیت خنکشوندگی بالایی داشته باشد. یک سیستم کمکی در حالت سکون خودرو به کمک توربوشارژ میآید و با گردش آن، درحالتی که فشار خروجی اگزوز کم است، قدرت مورد نیاز توربوشارژ را تأمین میکند. این سیستم در مقایسه با مدلهای قبلی مکلارن مثل 650S و 675LT، عملکرد بهتری دارد.
در مقایسه با نسخههای مختلف پورشه 911 که در سالهای اخیر بهعنوان بهترین خودروی اسپرت با قابلیت استفادهی روزانه مطرح بوده است، مکلارن 720S در مود رانندگی آرام بسیار نرم و کمصدا عمل میکند. صدای چرخش لاستیکها بسیار کمتر از پورشه 911 به داخل کابین نفوذ میکند؛ ضمن اینکه با داشتن فضای بار ۱۵۰ لیتری و کابین ۲۱۰ لیتری، از دیگر خودروهای این کلاس متمایز است. علاوه بر اینها، لاستیکهای ارزشمند پیرلی زیرو برای 720S قابل سفارش خواهد بود که هرچند برای حرکت در سرعتهای بالا انتخاب اول ابرخودروسواران جهان محسوب میشود؛ تأثیر زیادی بر آرامش کابین در سرعتهای پایین دارد.
کریس گودوین، عضو ارشد مکلارن در تستهای رانندگی میگوید: «عمکرد دریچههای ورودی هوای پیشرانه، در هر دو حالت باز و بسته؛ اهمیت زیادی دارد.» این موضوع در بحث کالیبره کردن قدرت پیشرانه، تأثیرگذار است و میتواند گشتاور انتقالی به چرخهای عقب را تنظیم کند تا حرکتی نرم و بدون تنش یا نوعی هرزگردی برای دریفت تأمین کند. فناوری VDC (مخفف عبارت Variable Drift Control) میتواند، کنترل فوقالعادهای بر سیستم کنترل کشش 720S داشته باشد تا راننده، همانند یک حرفهای از دریفت کردن لذت ببرد. گودوین معتقد است این فناوری اعتماد به نفس راننده را افزایش میدهد تا سیستمهای مدرن خودروهای مسابقهای در کلاس GT3 را تجربه کند.
مدل 720S را میتوان شاهکاری تازه در تاریخ مکلارن دانست که مثل یک اثر هنری، اصول ساخت یک ابرخودرو در آن رعایت شده است تا با وزن کم و پیشرانهای قدرتمند، تجربهی کمنظیری از رانندگی با یک خودروی سوپراسپرت به ارمغان آورد. سطح فناوریهای بهکاررفته در این خودرو بسیار خوب است؛ اما راننده میتواند با خاموش کردن آنها، لذت یک رانندگی خالص را تجربه کند.
در پایان این مطلب، بینندهی تیزر رسمی معرفی مکلارن 720S باشید.