ثبت رکورد سریعترین شاسیبلند جهان با لنداسپیدکروزر
در حدود یک سال پیش، نمایشگاه خودروهای تیونینگ شدهی SEMA در توکیو، پذیرای یکی از قدرتمندترین شاسیبلندهای تاریخ خودروسازی دنیا بود. این نسخه از لندکروزر که با نام لنداسپیدکروزر شناخته میشود، با قدرتی نزدیک به ۲۰۰۰ اسب بخار، شهرتی جهانی پیدا کرد و حالا توانسته است با رسیدن به سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی شاسیبلند دنیا باشد.
لندکروزر به عنوان یکی از مشهورترین و موفقترین خودروهای دنیا در کلاس شاسیبلندهای فولسایز شناخته میشود و معمولا رتبهی اول کیفیت تولید در میان رقبا را به خود اختصاص میدهد. با توجه به وزن زیاد و ابعاد بزرگ این خودرو، تبدیل آن به محصولی که بتواند رسیدن به سرعتهای بالاتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن کند، تا حدودی محال به نظر میرسد؛ اما مهندسان تویوتا توانستهاند به این موفقیت بزرگ دست یابند. لنداسپید حالا یک خودروی نمایشی نیست و در عمل، تواناییهای خود را ثابت کرده است.
این خودرو، از همان پیشرانهی استاندارد لندکروزر استفاده میکند که ۸ سیلندر V شکل و به حجم ۵.۷ لیتر است؛ اما دقیقا پشت سپر و جلوپنجره، از دو توربوشارژر غولآسا بهره میبرد که رسیدن به قدرت ۲۰۰۰ اسب بخار را ممکن میکنند. موتور این خودرو برای تحمل این قدرت باورنکردنی، در قسمت منیفولد و پیستون بهینهسازی شده است.
جعبهدندهی این خودرو، ساخت تویوتا و از انواع مورد استفاده در مدلهای مسابقهای انتخاب شده است. بخش سیستم تعلیق و فنربندی هم با تنظیم مجدد، تا حد امکان پایین آورده شده است تا آیرودینامیک لندکروزر افزایش یابد. با توجه به تغییر وزن این خودرو و فشار وارد بر آن به هنگام حرکت در سرعتهای بالاتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، تویوتا اقدام به تقویت شاسی نیز کرده است. در مجموع، این خودرو نسبت به نمونهی استاندارد حدود ۸ سانتیمتر ارتفاع پایینتری دارد تا لاستیکهای میشلن پایلوت زیر گلگیرها قرار گیرد.
برای ثبت این رکورد، لنداسپید به باند فرودگاه مرکز هوا-فضای ایالت کالیفرنیا، در صحرای موهاوی آورده شد تا فضای کافی برای رسیدن به نهایت سرعت خود داشته باشد. رانندگی این خودرو را کارل ادوارد از تیم نسکار تویوتا برعهده داشت. سرعت لنداسپید به گواه سرعتسنج ماهوارهای نصب شده بر آن، ۳۶۸.۵ کیلومتر بر ساعت بوده است که البته نمیتواند نهایت توان این خودرو در سرعتگیری باشد؛ چراکه لنداسپید به دلیل رسیدن به انتهای باند، مجبور به کاهش سرعت شد. این احتمال وجود دارد که لندکروزر ۲۰۰۰ اسب بخاری، در مسیری بلندتر به سرعتهای بالاتری دست یابد. از سویی دیگر، رکورد ثبت شده توسط لنداسپید، به این دلیل که در یک مسیر مستقیم به دست آمده و حالت رفت و برگشت نداشته است، در کتاب رکوردهای گینس نوشته نخواهد شد؛ اما به هرحال بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت سریعتر از رکورد قبلی دنیا در شرایط مشابه است.
کارل ادوارد، پس از ثبت این افتخار، به خبرنگاران گفت:
زمانی که به سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیدم، همه چیز عجیب و باورنکردنی به نظر میرسید. در آن لحظه تنها صدای مدیر تیم را با خودم تکرار میکردم که گفته بود: مهم نیست چه میشود، فقط پایت را روی پدال گاز نگه دار! زمانی که به سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت رسیدم، میتوانستم با خیال راحت ادعا کنم؛ این خودرو، سریعترین شاسیبلند دنیا است.
تویوتا، هنوز توضیحی دربارهی هزینهی بهینهسازی این خودرو ارائه نکرده است، اما میتوان اطمینان داشت که بازخورد تبلیغاتی این رویداد، برای بزرگترین خودروساز ژاپن میلیونها دلار ارزش داشته باشد. امروزه مدل استاندارد لندکروزر با پیشرانهی تنفس طبیعی ۵.۷ لیتری، در حدود ۸۵ هزار دلار قیمت دارد. این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، تنها به ۶.۷ ثانیه زمان نیاز دارد و ظرف ۱۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. نهایت سرعت لندکروزر ۲۰۱۷، نزدیک به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت آن، ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
در پایان این مطلب، بینندهی فیلم کوتاهی از این رویداد هیجانانگیز باشید.
نظرات