بررسی فنی کیا استینگر و مقایسه با رقبای اروپایی
دو دههی قبل، حتی خوشبینترین اقتصاددانان دنیا هم تصور نمیکردند که خودروسازان کرهای به جایگاه امروزی برسند. هیوندای با خرید ۵۱ درصد از سهام کیا در سال ۱۹۹۸، سرمایهگذاری در این شرکت را افزایش داد و امروزه با داشتن حدود ۳۴ درصد از سهام آن، نقش مهمی در پیشرفت پروژههای دومین برند خودروساز کره دارد. روزبهروز بر تنوع محصولات در سبد شرکتهای هیوندای و کیا افزوده میشود که نشان از عطش آنها برای حضور قدرتمند در تمامی کلاسهای خودروی دنیا دارد.
پروژهی استینگر با معرفی یک مدل کانسپت در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۱ رسانهای شد. این خودرو توسط بزرگمرد طراحی خودروی دنیا، پیتر شرایر، عرضه شده بود که سابقهی درخشانی در دپارتمان M شرکت بیامو داشت. چند ماه پیش، نمونهی نهائی استینگر برای تولید در سال ۲۰۱۷، آماده شد و بهتازگی در اختیار کارشناسان قرار گرفته است. این خودرو، مستقل از نتیجهای که در پیستهای مختلف و آزمونهای کارشناسان بگیرد، نشانهی عزم کرهایها، برای تولید محصولی باکیفیت در کلاس پیچیدهی خودروهای لوکس میانرده محسوب میشود که از دیرباز، در اختیار غولهای آلمانی بوده است.
ابعاد استینگر شامل طول ۴.۸۳۱ متر، عرض ۱.۸۷ متر و ارتفاع سقف ۱.۴ متر میشود. فاصله محورهای این خودرو، ۲.۹ متر است که نهتنها بیشتر از دیگر خودروهای همکلاس خواهد بود که حتی فراتر از مدلهای شناختهشدهای مثل مرسدس CLS است. علاوه بر این ارقام که نشانهی فضای ایدهآل در کابین استینگر هستند، نباید از صندوق بار کمنظیر آن غافل شد که با توجه به سبک طراحی بدنهی فستبک، میتواند با جمع شدن صندلیهای عقب، فضای رضایتبخشی فراهم کند.
تواناییهای فنی
برای خریدار یک سدان اسپرت، پیشرانه و تواناییهای آن بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد. در حال حاضر، نمونهی پایه از کیا استینگر با پیشرانهی ۲ لیتری مجهز به توربوشارژ و اینترکولر ارائه میشود که قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتنمتر فراهم میکند. با این شرایط، استینگر برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۶ ثانیه زمان میبرد و حدود ۱۵ ثانیه پس از شروع حرکت، به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. نهایت سرعت این نسخه، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است؛ درحالیکه میانگین مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. استینگر با پیشرانهی ۲ لیتری در سرعت ثابت بزرگراه، کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، نزدیک به ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند.
نسخهی قدرتمندتر این خودرو که استینگر GT نام دارد، همراه پیشرانهی ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر ارائه میشود که علاوه بر استفاده از توربوی دوگانه، مجهز به اینترکولر است. قدرت این نمونه، ۳۶۵ اسب بخار برآورد میشود و گشتاور ۵۱۰ نیوتنمتر فراهم میکند که برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۴.۷ ثانیه کافی خواهد بود. این نسخه از استینگر، با گذشت ۱۳.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده میگذارد. میانگین مصرف سوخت برای این مدل تفاوت چندانی با استینگر ۲ لیتری ندارد؛ اما در سرعت ثابت بزرگراه، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین خواهد داشت.
امکانات رفاهی
از آپشنهای مهم استینگر میتوان به نمایشگر ۷ اینچ لمسی و سیستم صوتی آمپلیفایر دار ۹ بلندگو از برند هارمن کاردون اشاره کرد که در نمونهی GT با نسخهی حرفهای ۷۲۰ وات و ۱۵ بلندگو قابل ارائه است. فناوری خودران در سطح کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش سرعت، ترمز خودکار، هشدار اجسام در نقطهی کور و قابلیت هدایت خودرو بین خطوط در استینگر وجود خواهد داشت.
رینگهای اسپرت ۱۸ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۲۵ میلیمتر و فاق ۴۵ میلیمتر، در نسخهی استاندارد این خودرو حضور دارند؛ درحالیکه مدل GT با رینگهای ۱۹ اینچ، لاستیکهایی به پهنای ۲۲۵ میلیمتر در جلو و ۲۵۵ میلیمتر در عقب همراه خواهد بود به ترتیب با فاق ۴۰ میلیمتر و ۳۵ میلیمتر ارائه میشود.
آزمون جاده و تست میدانی
کیفیت رانندگی استینگر از سوی بسیاری از کارشناسان معتبر رسانههای خودروی دنیا (مثل موتور ترند و کار اند درایور)، بسیار خوب ارزیابی شده است. عرضهی استینگر، بینیاز از فروش بالا در بازارهای جهانی، یک موفقیت بزرگ و افتخارآمیز برای کیا محسوب میشود؛ چراکه تقریبا تمام فناوریها و قطعات بهکاررفته در آن ساخت کره هستند. بهعنوان مثال، درحالیکه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا از جعبهدندهی ساخت ZF آلمان در محصولات خود استفاده میکنند، استینگر از نمونهی ۸ سرعته و اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی بهرهمند است که تماما در مقر اصلی شرکت کیا در کره، طراحی و تولید میشود.
علاوه بر تعویض دندهی نرم و سریع در استینگر، دیگر نکتهی مثبت در آزمون رانندگی با آن، صندلی خوشفرم و راحت راننده عنوان شده است که در زوایای کنار نشیمنگاه (Side Bolsters) قابلیت تنظیم دارد و بهخوبی در مانورهای سنگین و سرعتهای مختلف بدن راننده را حفظ میکند؛ درحالیکه این سیستم در صندلی کنار راننده وجود ندارد. فرمان برقی استینگر به خوبی رقبای آلمانی پاسخ نمیدهد؛ اما سرآمد دیگر محصولات کیا محسوب میشود و عملکرد قابل قبولی دارد. نسخهی GT از این خودرو با ترمزهای برمبو در جلو همراه است که بهخوبی از عهدهی وزن ۱۷۰۰ کیلوگرمی آن برمیآید؛ ضمن اینکه مدل GT با قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق عرضه میشود.
در مجموع، اینطور به نظر میرسد که مهندسان کیا راحتی و آرامش سرنشینان استینگر را به سخت بودن سیستم تعلیق و عملکرد بالا در پیست ترجیح دادهاند. این خودرو در مانورهای ناگهانی بهاندازهی بیامو M6، M4 و مرسدس AMG C43 نرم و انعطافپذیر نیست؛ اما فراتر از بسیاری سدانهای اسپرت و مشهور دنیا، مثل شورولت SS و دوج چارجر عمل میکند؛ ضمن اینکه فضای کابین لوکس و ابعادی جادار، همراه با صندوق عقبی کمنظیر ارائه میکند.
قیمت نسخههای مختلف
استینگر، اولین سدان اسپرت تاریخ کیا و دومین خودروی این برند با سیستم دیفرانسیل عقب است. از سویی دیگر، سریعترین خودروی کیا از ابتدای تأسیس آن در ۷۲ سال پیش تاکنون محسوب میشود. قیمتگذاری این محصول در کنار تواناییهای فنی آن قابل توجه است؛ چراکه با آستانهی قیمت ۳۳ هزار دلار قابل خرید است و در نمونهی GT حدود ۴۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت که با آپشنهای کامل، در محدودهی ۵۰ هزار دلار خواهد بود. با توجه به ظاهر قابل قبول و کابین نسبتا جادار در این کلاس، استینگر میتواند خریداران مشکلپسند اروپایی و آمریکایی را وسوسه کند؛ چراکه با هزینهای معقول و امکاناتی قابل قبول ارائه میشود.
مقایسه با رقبا
شکی نیست که خودروی استینگر در هر دو تیپ استاندارد و GT، قابلیتهای جالب توجهی دارد؛ اما رقبای شناختهشدهی این مدل در سطح جهانی، چه ویژگیهایی دارند؟
آئودی S4
این نسخه از سری 4 آئودی، پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری به همراه دارد که قدرت ۳۴۵ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتنمتر تولید میکند. مدل S4 میتواند به لطف استفاده از توربوشارژر و اینترکولر، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند کواترو و جعبهدندهی ۸ سرعتهی خودکار با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان، ظرف ۴.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حدود ۱۱ ثانیه پس از آغاز حرکت، سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. میانگین مصرف سوخت S4، کمتر از ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با نهایت سرعت ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت ارائه میشود. آستانهی قیمت این خودرو، ۵۳ هزار دلار خواهد بود.
بیامو سری 4 گرنکوپه
سبک بدنهی این مدل از سری 4 بیامو، مشابه کیا استینگر است و البته در بحث پیشرانه هم شباهتهایی با نسخهی GT از استینگر دارد. بیامو گرن کوپه با پیشرانهی ۳ لیتری توبوشارژ و مجهز به اینترکولر تولید میشود که قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۶ نیوتنمتر تولید میکند. این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به زمان ۴.۹ ثانیه و برای ثبت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به زمان ۱۲.۲ ثانیه احتیاج دارد. سری 4 گرنکوپه هم از جعبهدندهی ۸ سرعتهی خودکار با قابلیت تعویض دستی بهره میبرد و با میانگین مصرف سوخت ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برای مدل پایه، قیمتی در حدود ۴۶ هزار دلار دارد.
مرسدس بنز AMG C43
مثل همیشه، خودروی پرطرفدار مرسدس کلاس C در تیپ بدنه و پیشرانههای مختلفی ارائه میشود که قدرتمندترین آنها، مدل AMG C63 با پیشرانهی ۵۰۰ اسب بخار و آستانهی قیمتی بیش از ۸۲ هزار دلار است. روی کاغذ، نسخهی C43 از AMG مشابهت زیادی با کیا استینگر دارد؛ هرچند با بدنهای نسبتا کوچکتر ارائه میشود. این خودرو با پیشرانهی ۳ لیتری توئینتوربو و مجهز به اینترکولر، قدرت ۳۶۲ اسب بخار و گشتاور ۵۲۰ نیوتنمتر، ظرف ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حدود ۱۰.۵ ثانیه پس از آغاز حرکت، سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. آپشن دو دیفرانسیل هوشمند 4Matic و جعبهدندهی ۹ سرعتهی خودکار با قابلیت تعویض دستی، نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم میکند. آستانهی قیمت مرسدس بنز AMG C43، نزدیک به ۵۳ هزار دلار است.
جگوار XE S
از دیدگاه فنی، ظاهری و خصوصا قیمت پایه، جگوار XE و XE S اشتراکات زیادی با کیا استینگر دارند و میتوان آنها را با نسخهی استاندارد و GT این خودروی کرهای مقایسه کرد. جالب است بدانید که نسخهی پایه از مدل XE با آستانهی قیمت ۳۵ هزار دلار، یکی از ارزانترین محصولات جگوار محسوب میشود.
جگوار XE S با پیشرانهی ۳ لیتری مجهز به سوپرشارژر، قدرت ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتنمتر تولید میکند که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۴.۵ ثانیه و سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، در زمانی حدود ۱۱ ثانیه کافی خواهد بود. این خودرو به ۲ صورت دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل قابل خرید است و با جعبهدندهی ۸ سرعتهی خودکار و قابل تعویض ارائه میشود. میانگین مصرف سوخت جگوار XE S، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت آن، ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت است. قیمت این خودرو از ۴۸ هزار دلار شروع میشود.
آلفا رومئو جولیا
سری جدید سدانهای اسپرت آلفارومئو، جلب توجه زیادی در رسانههای جهان داشته است و خصوصا نسخهی کوادریفوگلیو که سیستم دو دیفرانسیل و پیشرانهی ۳ لیتری ۵۰۰ اسب بخار به همراه دارد، بهزودی در جادههای دنیا دیده خواهد شد. مدل استاندارد جولیا، یک رقیب جدی برای کیا استینگر محسوب میشود.
پیشرانهی توربوشارژ و اینترکولر دار جولیا، ۴ سیلندر و ۲ لیتری است. این نمونه با سیستم دیفرانسیل عقب، ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتنمتر گشتاور دارد که به لطف جعبهدندهی خودکار ۸ سرعته، با قابلیت تعویض دستی ارائه میشود. جولیا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به زمان ۵ ثانیه و برای ثبت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به زمانی حدود ۱۳.۵ ثانیه احتیاج دارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر با نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. آستانهی قیمت آلفا رومئو جولیا ۴۰ هزار دلار خواهد بود؛ اما نمونهی کوادریفوگلیو با قیمتی حدود ۷۴ هزار دلار فروخته خواهد شد.
نظر شما چیست؟ آیا استینگر در نمونهی پایه با آستانهی قیمت ۳۳ هزار دلار و در نسخهی GT با حدود قیمت ۴۰ هزار دلار، توانایی حضوری قدرتمند در بازار جهانی دارد؟ از سویی دیگر، با ورود احتمالی این خودرو به ایران و با هزینهای بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان در مدلهای مختلف، آیا بهاندازهی دیگر خودروهای این رنج قیمت مورد توجه خواهد بود؟