برای سال ۲۰۱۸ هوندا اقدام به معرفی مدل جدیدی از سدان پرفروش آکورد کرده که تغییرات زیادی در بخش پیشرانهی آن اعمال شده است. برای سال ۲۰۱۸، هوندا پیشرانهی شش سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری این خودرو را کنار گذاشته است تا آن را با یک پیشرانهی چهار سیلندر توربوشارژر جایگزین کند. یک مدل هیبریدی جدید و جعبهدندهی ۱۰ سرعتهی خودکار نیز از دیگر تغییراتی هستند که در مدل ۲۰۱۸ مشاهده خواهیم کرد.
نسل جدید هوندا آکورد ۲۰۱۸ از پاییز سال جاری وارد بازار خواهد شد و رونمایی از آن برای نمایشگاه خودروی دیترویت و لسآنجلس برنامهریزی شده است. این مدل دهمین نسل از این خودروی سدان بهحساب میآید و طراحی آن در مقایسه با قبل زیباتر و پویاتر شده است.
باید قبول کرد که عرضهی یک نسل جدید از آکورد کار بسیار دشواری است؛ چون این خودرو در بازار جهانی فروش، بسیار موفق است و یکی از پرفروشترین خودروهای جهان پس از تویوتا کمری به شمار میرود. حتی از نظر بازار فروش دست دوم هم آکورد از کمری جلوتر است و محبوبترین خودرو نزد مشتریان آمریکایی است. علاوه بر این، آکورد در بخش اجاره و مالکیت سازمانی نیز محبوبترین خودرو در جهان است.
به هر صورت هوندا نیاز دارد این خودرو را تغییر دهد تا بتواند فروش آن را در حد فعلی حفظ کند؛ بهخصوص اینکه بسیاری از خریداران این سگمنت در حال جذب شدن به سمت کراساوورها هستند و باید تمهیدی اندیشید که مشتریان همچنان به خرید خودروهای سدان کلاس متوسط علاقهمند باقی بمانند. آکورد در حال حاضر سومین خودروی پرفروش هوندا است و پس از کراساوور هوندا CR-V و هوندا سیویک قرار دارد.
تمامی مدلهای آکورد که شامل نسخهی هیبریدی نیز میشوند، همانند قبل در کارخانهی هوندا در ماریسویل ایالت اوهایو تولید خواهند شد. پیشرانه و جعبهدندهی ضریب متغیر (CVT) نیز در اوهایو به تولید خواهند رسید؛ اما جعبهدندهی جدید ۱۰ سرعته در ایالت جورجیا تولید میشود.
هوندا آکورد جدید دو پیشرانهی جدید نیز دریافت خواهد کرد که هر دو از نوع توربوشارژ و به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز هستند. پیشرانهی پایه از نوع ۱.۵ لیتری است که میتواند ۱۹۲ اسب بخار قدرت در کنار ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. برای مقایسه باید بدانید که پیشرانهی ۲.۵ لیتری فعلی آکورد توانایی تولید ۱۸۵ اسب بخار قدرت در کنار گشتاور ۲۴۵ نیوتون متری دارد. این پیشرانهی جدید به همراه یک جعبهدندهی ضریب متغیر عرضه خواهد شد؛ اما در مدلهای اسپرت امکان سفارش جعبهدندهی ۶ دندهی دستی نیز وجود دارد.
درحالیکه تویوتا همچنان برای قویترین مدل کمری پیشرانهی ۶ سیلندر وی شکل را حفظ کرده است، هوندا اقدام به جایگزینی پیشرانهی ۶ سیلندر با یک نمونهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو کرده که از هوندا سیویک Type R به عاریت گرفته شده است. این پیشرانه میتواند ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند که در این مورد نیز باید اشاره کرد پیشرانهی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری قبلی توانایی تولید ۲۷۸ اسب بخار قدرت داشت. اما نکتهی مثبت این پیشرانهی جدید این است که طوری طراحی شده است تا گشتاور خود را در دورهای پایین در اختیار راننده قرار دهد؛ ضمن اینکه نسبت به کیفیت سوخت نیز حساسیت پایینی دارد و الزامی برای استفاده از سوخت پریمیوم در آن وجود ندارد. این پیشرانه به یک جعبهدندهی ۱۰ دندهی خودکار متصل خواهد بود که نخستین جعبهدندهی ۱۰ سرعتهای است که برای خودروهای دیفرانسیل جلو ساخته میشود؛ هرچند همچنان در مدل اسپرت امکان سفارش جعبهدندهی ۶ سرعتهی خودکار به قوت خود باقی است.
آکورد هیبریدی اما به یک پیشرانهی ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که با سیکل احتراق آتکینسون کار میکند و به یک الکتروموتور نیز کوپل شده است. در ساخت این الکتروموتور نیز برای نخستین بار بهجای فلزات معدنی سنگینوزن از مگنتهای سبکوزن استفاده شده است. باتریهای این مدل نیز در کف قسمت عقب خودرو کار گذاشته شدهاند تا فضایی از صندوق بار را اشغال نکنند.
در هوندا آکورد ۲۰۱۸ برای بهبود سواری و هندلینگ خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی مولتیلینک در عقب استفاده شده است. همچنین در مدل ۲۰۱۸، آکورد برای نخستین بار به کمکفنرهای فعال مجهز خواهد شد که میتوانند عملکرد خود را از یک پانصدم ثانیه تغییر دهند.
در بخش ابعاد خارجی آکورا ۲۰۱۸ باید اشاره کرد که این خودرو دارای عرض بیشتر، اما طول و ارتفاع کمتری است؛ ولی فاصلهی محوری آن ۵.۴ سانتیمتر افزایش پیدا کرده است تا شاهد کابین بزرگتری در مقایسه با قبل باشیم. همچنین وزن این خودرو در مدلهای مختلف ۵۰ الی ۷۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است که این کاهش وزن به لطف استفاده از پلتفرم و ساختار شاسی جدید این خودرو به دست آمده است.
گرچه فاصلهی محوری این خودرو افزایش پیدا کرده؛اما طول کلی آن حدود یک سانتیمتر کوتاهتر از قبل شده است تا بدین ترتیب پایداری بیشتری در پیچها داشته باشد. عرض خودرو نیز ۱ سانتیمتر افزایش پیدا کرده، ضمن اینکه ارتفاع آن ۱.۵ سانتیمتر کمتر از نسل فعلی است و این کاهش ارتفاع سبب شده است سرنشینان در ارتفاع پایینتری از قبل قرار داشته باشند و به همین خاطر با وجود ارتفاع کمتر خودرو، فضای بالای سر کاملا کافی برای سرنشینان وجود دارد. صندلیهای عقبی نیز کمی عقبتر کشیده شدهاند تا فضای پای سرنشینان عقب حدود ۶ سانتیمتر افزایش پیدا کند. فضای داخل کابین چیزی در حدود ۲۹۷۰ لیتر است که ۷۰ لیتر بیشتر از قبل است و فضای صندوق بار نیز بیشتر از قبل شده است؛ بهطوریکه هوندا این مورد را مهمترین تغییری میداند که در آکورد جدید اعمال شده است.
از نظر طراحی نیز هوندا سعی کرده است با کاهش ارتفاع خودرو، نمایی اسپرت به این خودرو بدهد؛ عرض زیاد خودرو، زاویهی آیرودینامیک بدنه و فاصلهی کم ابتدا و انتهای خودرو با چرخها دیگر مشخصات ظاهری این مدل هستند. ضخامت ستونها نیز در مدل جدید کاهش پیدا کرده است که مجموع این موارد سبب بهبود ۳ درصدی دینامیک خودرو شدهاند. نمای جلوی آکورد ۲۰۱۸ نیز حول محور جلوپنجرهی بزرگ کرومی این خودرو طراحی شده است که امضای هوندا یعنی چراغهای روشنایی در روز LED همانند قبل در این بخش موجود هستند. در نمای عقبی نیز چراغهای LED و خروجیهای دوگانهی اگزوز مهمترین بخشهای ظاهر پشتی خودرو را به خود اختصاص دادهاند.
در داخل کابین شاهد استفاده از مواد نرم و باکیفیتی برای داشبورد هستیم؛ ضمن اینکه طراحی کنسول و غربیلک فرمان نیز کاملا جدید است. روی فرمان پدالهای تعویض دنده نصب شدهاند و صندلی راننده دارای تنظیم برقی در ۱۲ جهت است. همچنین صندلیهای جلوی آکورد به گرمکن و سردکن مجهز هستند.
سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی این خودرو کاملا جدید است و از یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی بهره میبرد که البته همچنان کلیکهای فیزیکی برای کنترل میزان صدا به قوت خود باقی هستند. کاهش کلیدهای فیزیکی در این خودرو را میتوان پاسخ هوندا به انتقاداتی دانست که به مدل سیویک نسبت داده شدند. سیستم ارتباطی آکورد هم از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکنند و میتوان نرمافزارهای مختلفی را روی آن اجرا کرد. در مقابل راننده یک نمایشگر ۷ اینچی قرار دارد. مدلهای تورینگ آکورد (استیشن) که به پیشرانهی ۱.۵ و ۲ لیتری مجهز باشند، از سیستم نمایشگر سربالا (هدآپ) ۶ اینچی نیز بهرهمند هستند.
در این خودرو از نسل جدید سیستم ارتباطی مخصوص هوندا با نام HondaLink استفاده شده است که دارای قابلیتهایی چون وضعیتهای اورژانسی، روشن و خاموش کردن پیشرانه از دور و حتی مکانیابی خودروی سرقت شده است. از امکانات دیگر آکورد ۲۰۱۸ میتوان به ارتباط بلوتوث، هاتاسپات وایفای، شارژر بیسیم تلفن همراه، پورت USB و پشتیبانی از اینترنت 4G LTE اشاره کرد.
پکیج ایمنی هوندا با نام Honda Sensing نیز بهصورت استاندارد در تمامی مدلهای آکورد ۲۰۱۸ موجود خواهد بود. سازنده همچنین سیستمهای کمکی رانندگی جدیدی همچون سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم حفظ فاصلهی طولی، کروز کنترل هوشمند، سیستم تشخیص علائم جاده، سیستم هشدار نقطه کور، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم هشدار ترافیک عبوری و سیستم تشخیص هوشیاری راننده در این خودرو به کار برده است.
هوندا آکورد ۱.۵ لیتری در شش تیپ LX، اسپرت، EX ،EX-L ،EX-L Navi و تورینگ عرضه خواهد شد و مدل ۲ لیتری نیز در چهار تیپ اسپرت، EX-L ،EX-L Navi و تورینگ عرضه میشود. برای مدل هیبریدی نیز پنج تیپ EX ،EX-L ،EX-L Navi، تورینگ و هیبرید وجود خواهند داشت.
قیمت دقیق هوندا آکورد ۲۰۱۸ هنوز اعلام نشده است؛ اما با نزدیک شدن به زمان عرضهی این خودرو، هوندا جزئیات قیمتی این خودرو را نیز اعلام خواهد کرد. البته عنوان شده است قیمت این خودرو با توجه به سگمنتی که در آن قرار دارد و اهمیت موفقیت این خودرو در بازار فروش، بسیار رقابتی خواهد بود.