اسید فرمیک و هیدروزین، سوخت‌ جدیدی برای خودروهای آینده

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
استفاده از سوخت‌های جایگزین در تمام کشورها به‌سرعت در حال گسترش است. فناوری استفاده از اسید فرمیک، به‌عنوان یک پروژه‌ی جدید طراحی و برای اولین بار در اتوبوس برقی استفاده شده است.
تبلیغات

وسایل نقلیه هیدروژنی، پیشرانه‌ای بدون آلودگی دارند؛ اما با مشکلات سوخت‌گیری و ذخیره سوخت هیدروژن مواجه هستند. دانشجویان دانشگاه فنی آیندهوون هلند، راه حل جالبی پیشنهاد کرده‌اند. این دانشجویان مشکلات سوخت هیدروژنی را با ایجاد یک سیستم مستقل که به اتوبوس برقی متصل می‌شود، رفع کرده‌اند. این ابتکار با استفاده از هیدروژن تولیدشده از اسید فرمیک، کمک می‌کند تا مشکلات هیدروژن با هزینه کمتری برطرف شود.

اسید فرمیک سوخت جایگزین جدید

این سیستم در عقب یک اتوبوس برقی، در یک تریلر جمع‌وجور قرار گرفته و سوختی به نام هیدروزین - که شامل ۹۹ درصد اسید فرمیک و ۱ درصد عامل تقویت‌کننده است - را به هیدروژن و دی‌اکسید‌کربن تبدیل می‌کند. این هیدروژن به‌نوبه‌ی خود برای تولید برق در یک سلول سوخت معمولی استفاده می‌شود.

طبق گفته دانشجویان، مزایای زیادی در استفاده از هیدروزین برای تولید هیدروژن به‌جای سوخت خودرو وجود دارد. در ابتدا، هیدروژن خالص باید در مخازن بزرگ تحت فشار قرار گیرد؛ موردی که به وزن و پیچیدگی وسایل نقلیه و همچنین ایستگاه‌های سوخت‌گیری افزوده است.

تیم دانشگاه آیندهوون می‌گوید: «انرژی این سوخت، چهار برابر چگالی انرژی یک باتری معمولی است.»

اسید فرمیک سوخت جایگزین جدید

اسید فرمیک به‌طور طبیعی در برخی از انواع مورچه‌ها و گیاهان تولید می‌شود، اما می‌تواند به‌راحتی در مقیاس صنعتی تولید انبوه شود. تمام CO2 تولیدشده در فرایند تبدیل هیدروزین بر پایه اسید فرمیک، در فرآیند تولید انرژی استفاده می‌شود و این ویژگی هیدروزین را به یک منبع سوختی خالص و بدون آلودگی تبدیل می‌کند و چون این سوخت مایع است، می‌توان آن را با تغییرات بسیار کمی به زیرساخت‌های ایستگاه‌های سوخت اضافه کرد.

دانشجویان تیمِ فست (FAST)، تولید سوخت را برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ انجام دادند که REX نامیده شد. یک سال و نیم بعد از آن صرف تصحیح طراحی شد و در نتیجه سیستمی تولید شد که ۲۵ کیلووات خروجی داشت. این سیستم مستقل به‌طور رسمی در آیندهوون، همراه با اولین ایستگاه سوخت هیدروزین، شروع به کار کرد.

تیم فست امیدوار است که REX قبل از پایان سال ۲۰۱۷، در آیندهوون به مرحله تولید صنعتی برسد. هدف‌گذاری تیم فست در درازمدت این است که هیدروزین منبع استاندارد سوخت صنعتی شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات