روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران، اخیرا و طی مصاحبهای اعلام کرده بود که شورای رقابت باید در بحث قیمتگذاری خودروهای خارجی نیز ورود کند و قیمت این خودروها را کاهش دهد.
وی با انتقاد از عملکرد شورای رقابت، این سازمان را یک داستان کهنه نامیده بود که بهطور مستقیم و از طریق قیمتگذاری، بر بازار تأثیر میگذارد و بدین ترتیب در روند تعیین قیمت توسط بستر اقتصادی کشور خلل ایجاد میکند. روغنی با کنایه به قیمت خودروهای داخلی، اعلام کرده بود که «با ۱۰ هزار دلار در خارج از کشور میتوان خودروی خارجی خوب و با امکانات روز خرید؛ اما برای خرید همان خودرو در داخل باید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. »
در جدیدترین واکنش به این صحبتها، روز گذشته رضا شیوا در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم در این زمینه نکاتی را بیان کرده است. رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، ضمن بیان این مطلب که افرادی که به دنبال انحصارگرایی هستند؛ همواره با فعالیت شورای رقابت مخالفت کردهاند؛ نسبت به اظهارات اخیر روغنی و انتقاد وی از شورای رقابت واکنش نشان داد.
شیوا در مصاحبه با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:
اظهارات برخی از دوستان اتاق بازرگانی مبنی بر لزوم کاهش قیمت خودروهای وارداتی توسط شورای رقابت، کاملا نسنجیده است؛ چراکه اصولا این سازمان به بحث قیمتگذاری خودروهای وارداتی ورود نخواهد کرد و این وزارت صنعت و معدن است که بهعنوان متولی بررسی قیمت این خودروها، در صورت نیاز ورود خواهد کرد.
وی با بیان اینکه فعالیت شورای رقابت اصلا داستان کهنهای نیست و بهنوعی داستانی جدید در حوزه قیمتگذاری است؛ اظهار داشت:
این شورا اقدامات لازم جهت ایجاد فضای رقابتی را همواره در دستور کار خود داشته است. ما تنها در مواردی ورود خواهیم کرد که شرایط انحصاری در حال رقم خوردن باشد. از اینرو هیچکس نمیتواند به شورای رقابت وظایفش را تذکر دهد؛ چراکه قانون بهوضوح وظایف این شورا را تشریح کرده است. همواره کسانی که موافق انحصارگرایی هستند با فعالیت این شورا مخالفت میکنند.
رئیس شورای رقابت نسبت به صحبتهای انجامشده مبنی بر قیمتهای بالای خودروهای داخلی و اینکه با ۱۰ هزار دلار در خارج از کشور میتوان خودرویی خوب و با امکانات و تکنولوژی روز خریداری کرد؛ اذعان داشت:
بهشخصه تصور نمیکنم با ۱۰ هزار دلار بتوان خودرویی باکیفیت و خوب در خارج از کشور خریداری کرد.
شیوا اعلام کرد که شورای رقابت هیچگاه موافق قیمتگذاری خودرو نبوده است و تنها شرایط انحصاری بازار در مورد تعداد محدودی از خودروها، این شورا را مجبور به دخالت کرده و در این راستا نیز دستورالعملهای لازم تهیه و تدوین شده است.