اوپل موکا؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
گروه صنعتی اوپل، توسط آدام اوپل در حدود ۱۵۵ سال پیش بنیان نهاده شد. اولین محصولات این شرکت که در اروپا فروش قابل قبولی پیدا کرد، انواع چرخ خیاطی بود. بعدها و در آخرین سالهای قرن نوزدهم، اوپل به تولید دوچرخه روی آورد؛ اما پس از مرگ بنیانگذار خود، به صنعت خودروسازی علاقهمند شد. اولین سواری اوپل در سال ۱۸۹۹ تولید شد؛ اما اولین مدلی که شهرت این برند را به سراسر اروپا رساند، با کد 4/8 PS در سال ۱۹۰۹ به جادههای آلمان رسید و لقب خودروی پزشکان را توسط عامهی مردم به دست آورد.
بین سالهای ۱۹۲۹ تا ۲۰۱۷، برند اوپل تحت مالکیت جنرالموتورز آمریکا فعالیت کرد؛ اما بهتازگی بخش اصلی سهام خود را در اختیار گروه PSA (متشکل از پژو و سیتروئن) قرار داده است. همکاری اوپل با جنرالموتورز، بهطور کامل قطع نخواهد شد و مانند گذشته، بعضی مدلهای این برند آلمانی با محصولات بیوک آمریکا و همچنین واکسال انگلیس، مشابه خواهند بود.
با رشد تقاضا برای کراساورها، در سالهای اخیر شاهد عرضهی مدلهای اقتصادی و کامپکت این گروه، توسط خودروسازان مختلف دنیا بودهایم. مدل موکا، اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و حالا با گذشت ۵ سال، همچنان در خط تولید قرار دارد. این خودرو با برند اوپل و واکسال، موکا نام دارد؛ اما در کارخانههای جنرال موتورز با برند بیوک و نام انکور (Encore) عرضه میشود. مهمترین خطوط مونتاژ موکا در کره جنوبی، اسپانیا، چین و روسیه قرار دارند. با توجه به شرایط بازاریابی جهانی، این خودرو با نام انکور در آمریکا و چین فروخته میشود، درحالیکه در انگلستان و استرالیا، صرفا لوگوی واکسال را به همراه خواهد داشت.
موکا به ادعای رسانههای خودرویی جهان، یک بازطراحی از پرفروشترین مدل اوپل، یعنی هاچبک کورسا محسوب میشود. البته نباید فراموش کرد که ابعاد اتاق و نوع بدنهی این خودرو، ویژگیهای یک کراساور کوچک را بهخوبی پوشش میدهد و فراتر از یک هاچبک میانرده طبقهبندی میشود. از نظر سایز بدنه، موکا ایکس، کوچکترین کراساور اوپل محسوب میشود و پشت سر مدلهای کراسلند و گرندلند قرار میگیرد؛ اما از نظر بازهی قیمت، پس از خودروی هاچبک کورسا، ارزانترین محصول در سبد اوپل است.
مدل موکا، در سال ۲۰۱۷ شاهد فیسلیفت جالبی بود که طرح چراغهای اصلی، سپر و جلو پنجرهی آن را متحول کرد. این خودرو با مدل جدید و به نام موکا ایکس، در بازار کشورمان حضور خواهد داشت تا اولین محصول مدرن اوپل با پیشفروش رسمی در ایران باشد. فراموش نکنیم، سال گذشته واردات بسیار محدود سدان لوکس اوپل اینسگنیا به داخل کشور انجام شد؛ اما به دلایل نامعلومی، این روند ادامه نداشت. مردم ایران خاطرهی بسیار خوبی از محصولات اوپل دارند و علاوه بر خودروهای باکیفیت سوئینگ کورسا، وکترا و آسترا که در دههی ۷۰ خورشیدی وارد ایران شدند، رانندهی مدلهای این برند در سالهای پیش از انقلاب اسلامی نیز بودهاند.
طراحی ظاهری و بدنه
از نمای روبهرو، چراغهای درشت موکا ایکس، بیش از هر چیز جلب نظر میکنند. دو ردیف LED که مخصوص تأمین روشنایی روز هستند، با طرح Z، حس تهاجمی و اسپرت این خودرو را تقویت میکنند. جلوپنجره نیز با قاب کروم و زهکشی میانی ارائه میشود که هماهنگ با نوار LED چراغها، چشم را به سمت لوگوی اوپل هدایت میکند. در این قسمت هم توجه بسیار خوب به جزئیات و بخش مشبک میان جلوپنجره، چشمنواز به نظر میرسد. در سپر جلو، شاهد حجمدهی ساده، اما استادانهای هستیم که نهتنها سایز موکا ایکس را بزرگتر نشان میدهد، بلکه جایگاه مناسبی برای چراغهای مهشکن فراهم میکند. بخش پایینی سپر، از پلاستیک ساخته شده و دارای فضای زیادی برای هدایت هوا است، اما با قطعهای نقرهای رنگ ارائه میشود که تصور صرفهجویی سازنده در تولید موکا ایکس را کاهش میدهد. در مجموع، با توجه به حجمدهی بسیار خوب کاپوت جلو و شیب متناسب آن با دیگر قطعات خودرو، سطح بالای طراحی در این محصول اوپل، غیر قابل انکار است.
نمای جانبی موکا ایکس، بهخوبی از فرمولی فراگیر در طراحی کراساورهای مطرح دنیا پیروی میکند. ریل باربند و بخش پایینی قاب پنجره، فلزی و نقرهای رنگ هستند؛ درحالیکه پلاستیک خشک و سیاهرنگ، سپرهای جلو و عقب را در امتداد رکاب و گلگیرها فرامیگیرد. از نکات مثبت در طراحی این بخش از موکا ایکس، میتوان به آینهبغلهای تمام فلزی و همرنگ بدنه اشاره کرد. همچنین خطوط حجمدهندهی بدنه، که در راستای چراغهای جلو، چراغهای عقب و همچنین پایین درها، به کار رفتهاند، حس اسپرت موکا ایکس را تقویت میکنند. این سبک طراحی، هرچند تکراری و شبیه به دیگر خودروهای مطرح همکلاس در بازار جهانی محسوب میشود، حتی با رینگهای ۱۷ در نسخهی استاندارد هم جذابیت زیادی دارد.
از نمای پشت، طراحی چراغهای عقب با حالت قطرهای همراه است که هرچند بیش از حد، بزرگ دیده میشوند، اسپرت و متناسب با دیگر اجزاء هستند. بالچهی عقب همراه با چراغ ترمز، کاملا در امتداد شیب سقف قرار دارد و با توجه به تورفتگی درب صندوق عقب، تقارن خوبی به وجود آورده است. در موکا ایکس، محل مناسبی برای دستگیرهی در صندوق و پلاک راننده دیده میشود که همراه با لوگوی اوپل، بخش میانی را پر میکنند. طراحی کاپوت عقب، به سادگی رها نشده است و با خطوط حجمدهندهی متعدد از کنار شیشهی عقب تا دستگیره و همچنین در قسمت مخصوص پلاک ارائه میشود. بخش پایینی سپر عقب پلاستیکی است؛ اما شبیه به سپر جلو، از قطعهای نقرهای رنگ استفاده میکند؛ ضمن اینکه دو چراغ هشداردهنده نیز در گوشههای آن قرار دارند.
در مجموع میتوان به طراحی بیرونی اوپل موکا ایکس، نمرهی بسیار خوبی داد. هرچند از نزدیک، یک کراساور بزرگ و جادار نخواهد بود؛ از کمی دورتر به لطف سبک طراحی حجیم و سهبعدی خود، جذاب و درشت به نظر میرسد. این خودرو با طول ۴.۲۸۰ متر، عرض ۱.۷۷۵ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۴۶ متر ارایه میشود و فاصله محورهای آن، ۲.۵۵۵ متر است.
طراحی داخلی و کابین
باید اعتراف کرد به محض ورود به اوپل موکا ایکس، با طراحی مدرن و فراتر از انتظاری مواجه خواهید شد. این خودرو در کلاس کراساورهای کوچک عرضه میشود و قیمت تمامشده برای تولیدکننده و خریدار آن، بسیار بااهمیت است؛ اما این طور به نظر میرسد که اوپل برای خریداران این خودروی اقتصادی، سنگ تمام گذاشته باشد. داشبورد موکا پس از فیسلیفت سال ۲۰۱۶، با ظاهر جدیدی ارائه میشود که مدرن و جذابتر از گذشته به نظر میرسد. این بخش مثل ظاهر بیرونی خودرو، الهام گرفته از فضای داخلی آسترا عمل میکند.
در نسخهی پایه، نمایشگر لمسی ۷ اینچ در میان داشبورد دیده میشود که با دو مجرای هوای نسبتا بزرگ، در طرفین طراحی شده است. با توجه به کارایی خوب نمایشگر در کنترل بسیاری از آپشنهای رفاهی و فنی خودرو، استفاده از کلیدهای متنوع فیزیکی، با تعداد کمتری نسبت به گذشته همراه است تا با فضایی چشمنواز روبهرو باشیم. اوپل برای راحتی استفاده، ۵ کلید در قسمت پایین نمایشگر قرار داده است که بسیار راهگشا هستند و میتوان به کمک آنها و بدون لمس نمایشگر، از بیشتر تواناییهای آن استفاده کرد.
بخش بالایی داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده است؛ اما حالتی متخلخل و غیر یکنواخت دارد. در قسمت روبهرو، چرم مصنوعی و متناسب با متریال صندلیها استفاده شده است که از زیر نمایشگر تا انتهای داشبورد و روبهروی سرنشین کنار راننده ادامه پیدا میکند. این بخش همراه با حالت مواج طراحی داشبورد، زیبایی بصری کابین موکا ایکس را افزایش میدهد. این خودرو از سیستم استارت دکمهای در همهی نسخهها بهره میبرد که طبیعتا، با کلید فشاری در گوشهی نزدیک به فرمان ارائه میشود. در بخش میانی، کلیدهای گردان مربوط به تهویه هوای دوگانه قرار دارند که با حدود ۲۰ کلید دیگر، مجموعهای از دیگر ادوات فنی را کنترل میکنند. ادوات این بخش، با قابی شفاف همراه با در جمعشونده برای قسمت شارژر بیسیم، نزدیک به دستهدنده و کاملا در دسترس راننده هستند.
پشت فرمان و پنل مربوط به سرعت و دور موتور، در ۲ تیپ قابل سفارش است. در همهی مدلها، عقربههای سنتی سرعت و دور موتور در طرفین پنل قرار دارند و دو عقربهی کوچکتر مربوط به درجهی حرارت آب و میزان بنزین موجود در باک، در بالای پنل دیده میشوند؛ اما نمایشگر میانی این قسمت، در دو نسخه ارائه میشود. مدل استاندارد، یک نمایشگر ۳.۵ اینچی دارد که اصطلاحا مونو است و توانایی پخش تصاویر چندرنگ نخواهد داشت؛ اما در نسخههای با آپشن بالاتر، میتوان نمایشگری ۴.۲ اینچی مدرنتر با قابلیتهای بیشتر سفارش داد.
همراه با قطعات جذاب کروم میان داشبورد که پیرامون پنل فرمان، نمایشگر اصلی و قسمت هدایتکنندهی هوا، حس لوکس و ارزشمندی به موکا ایکس میدهند، ادواتی از چوب و چرم مصنوعی، پوشش داخل در را جذاب و فراتر از انتظار نشان میدهند. این موضوع تا حدودی در صندلیهای خودرو هم دیده میشود و با دوخت مناسب، همراه با طراحی ارگونومیک که چند انحنای مهندسیشده در قسمتهای زانو و بالاتنه دارد، در کنار زیبایی، راهگشا و کاربردی است.
فضای داخلی برای ۴ سرنشین مناسب است؛ ضمن اینکه میتوان سه نفر انسان بالغ را با حالتی البته نامتعارف و همراه با شانههای کاملا بههم چسبیده، در عقب آن جای داد. رانندهای با قد ۱۸۰ سانتیمتر، در این خودرو کاملا راحت بود؛ اما افراد قدبلندتر، ممکن است در ناحیهی بین سر و سقف، فضای کافی در اختیار نداشته باشند. این مشکل برای سرنشینان عقب وجود ندارد و به دلیل سبک طراحی بدنه، افراد بلند قد هم فضای قابل قبولی در قسمت بالای سر و جلوی زانو خواهند داشت.
موکا، از ابتکاراتی بسیار جالب و کاربردی در فضای داخلی استفاده میکند. به عنوان مثال، زیردستی کنار راننده قابلیت جمع شدن دارد و میتوان در سفرهای کوتاهمدت شهری، از مزاحمت آن خلاص شد. از سویی دیگر، قسمت نشیمن صندلی عقب، میتواند مستقل از بخش اصلی به سمت جلو جمع شود تا با خواباندن قسمت پشتی، فضای مناسبی در کنار صندوق بار داشت. در حالت استاندارد، ۳۵۶ لیتر فضای خالص در صندوق عقب وجود دارد که با جمع کردن صندلیهای ردیف دوم، میتوان آن را به ۱۳۷۱ لیتر رساند.
پیشرانه و قوای فنی
اوپل موکا با سه نوع پیشرانهی بنزینی و دو نسخهی دیزلی در بازار جهانی ارائه میشود که مسلما با مدل بنزینی در ایران حضور خواهد داشت؛ اما فعلا قرار است تنها با دو مدل قویتر به کشورمان وارد شود و ارزانترین نمونهی بنزینی، قابل خرید نخواهد بود. با توجه به غیرقابل پیشبینی بودن شرایط واردات خودرو توسط واردکنندگان برندهای مختلف، در ادامهی مطلب، هر سه مدل بنزینی معرفی میشوند.
نسخهی پایه از موکا ایکس که فعلا در ایران قابل خرید نیست، با پیشرانهی ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ارائه میشود. قدرت این مدل ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۵۵ نیوتنمتر است که از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار خواهد بود. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این نسخه از موکا ایکس، حدود ۱۲ ثانیه طول میکشد؛ درحالیکه نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است که در ترافیک شهری، حدود ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه، نزدیک به ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
در ایران، دو پیشرانهی ۱.۴ لیتری توربوشارژ، برای اوپل موکا ایکس قابل سفارش هستند که ادیشن (Edition) و اینوویشن (Inovation) نامگذاری شدهاند. نوع ارزانتر، ادیشن نام دارد و با قدرت ۱۴۰ اسب بخار در کنار گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر ارائه میشود. این مدل برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۱۰.۵ ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت آن، محدود به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. از نکات مثبت این نسخه از موکا ایکس، میتوان به تولید نهایت گشتاور از دور موتور ۱۸۵۰ دور بر دقیقه اشاره کرد؛ ضمن اینکه تنها ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو در ترافیک شهری، ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه، نزدیک به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف سوخت دارد. جعبهدندهی خودکار ۶ سرعته با قابلیت تعویض دستی، از ویژگیهای نسخهی ادیشن است؛ درحالیکه از سیستم چهارچرخ محرک استفاده نمیکند و صرفا از طریق دیفرانسیل جلو عمل خواهد کرد.
نسخهی اینویشن، از همان پیشرانهی ۱.۴ لیتری توربوشارژ استفاده میکند؛ اما به جای ۱۴۰ اسب بخار در نسخهی ادیشن، قدرت ۱۵۲ اسب بخار فراهم میکند. گشتاور این مدل، ۲۳۵ نیوتنمتر خواهد بود که از دور موتور ۱۸۵۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. با توجه به اینکه، وزن خالص مدل اینوویشن به دلیل استفاده از آپشنهای اضافه مثل سیستم دو دیفرانسیل، بیشتر از نسخهی ادیشن است؛ از نظر شتابگیری تفاوت خاصی ندارند و این مدل هم در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. دیگر ارقام فنی این خودرو هم مشابه مدل ادیشن است و در شرایط مختلف، مصرف سوخت یکسانی خواهد داشت.
جالب است بدانید که بر اساس تستهای انجامشده از این خودرو، با بنزین اکتان بالا که در کشورهایی مثل آمریکا قابل خرید خواهد بود، نمونهی ۱۵۲ اسب بخار مجهز به سیستم دو دیفرانسیل، در زمان ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.
مدل | پیشرانه | قدرت (اسب بخار) | زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه) | جعبهدنده | قیمت (دلار) |
---|---|---|---|---|---|
1.6i (115PS) S/S FWD | ۱.۶ لیتر چهار سیلندر | ۱۱۵ | ۱۲ | دستی ۶ سرعته | ۲۲,۵۰۰ |
1.4i Turbo (140PS) S/S FWD | ۱.۴ لیتر چهار سیلندر توربوشارژ | ۱۴۰ | ۱۰ | دستی ۶ سرعته | ۲۴,۰۰۰ |
1.4i Turbo (140PS) auto FWD | ۱.۴ لیتر چهار سیلندر توربوشارژ | ۱۴۰ | ۱۰.۵ | خودکار ۶ سرعته | ۲۵,۰۰۰ |
1.4i Turbo (140PS) S/S 4X4 | ۱.۴ لیتر چهار سیلندر توربوشارژ | ۱۴۰ | ۱۰.۵ | دستی ۶ سرعته | ۲۶,۵۰۰ |
1.4i Turbo (152PS) S/S auto 4X4 | ۱.۴ لیتر چهار سیلندر توربوشارژ | ۱۵۲ | ۱۱ | خودکار ۶ سرعته | ۲۸,۰۰۰ |
آپشنهای فنی و امکانات رفاهی
نمونههای موکا ایکس که در ایران عرضه میشوند، از نظر آپشنهای گوناگون در سطحی بالاتر از پایه قرار دارند. این خودرو با جعبهدندهی ۶ سرعتهی خودکار با قابلیت تعویض دستی ارائه میشود؛ ضمن اینکه هر دو مدل، در کنار توربوشارژ از اینترکولر استفاده میکنند تا مصرف بهینهی سوخت و شتابگیری مناسبی داشته باشند.
اوپل، روی فناوری مربوط به کنترل هوشمند نور در مدل موکا ایکس، مانور زیادی میدهد؛ درحالیکه رانندهی خودرو نیز میتواند حالتهای پخش نور توسط چراغهای جلو، عقب و مهشکنها را کنترل کند. به عنوان مثال، با انتخاب حالت حداقل مصرف انرژی در ترافیک شهری، روشنایی چراغ سمت چپ کاهش مییابد، درحالیکه این فرایند میتواند حالت خودکار داشته باشد و تنها زمانی که خودروی دیگری از سمت مقابل نزدیک میشود، عمل کند. هنگام رسیدن به تقاطع، چراغهای مهشکن بخش زیادی از زوایای خارجی مسیر را روشن خواهند کرد. این فناوری به هنگام پارک خودرو، نور چراغهای عقب را افزایش میدهد و در زمان گردش موکا ایکس به جهات مختلف، سمت خارج پیچ را به کمک مهشکنها روشن میکند.
از دیگر آپشنهای رفاهی این کراساور، میتوان به سانروف، چراغهای LED برای روشنایی روز، رینگهای اسپرت ۱۸ اینچ در نمونهی واردشده به ایران، آینههای با تنظیم برقی، جمعکنندهی خودکار و مجهز به گرمکن داخلی، سنسور باران، کروز کنترل، نمایشگر ۴.۲ اینچی در پنل پشت فرمان، قابلیت تنظیم زاویهی فرمان در چهار حالت، نمایش اطلاعات فنی روی شیشهی جلو، فرمان برقی حساس به سرعت و تهویه مطبوع دوگانه اشاره کرد.
در خارج از کشور، موکا ایکس با ۵ طرح برای رینگهای اسپرت قابل سفارش است که سایزهایی از ۱۷ تا ۱۹ اینچ را شامل میشود. نسخههای واردشده به ایران، از نوع ۱۸ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۱۵ میلیمتر خواهند بود که فاق ۵۵ میلیمتر خواهند داشت. این خودرو با ۱۱ رنگ بدنه در بازار جهانی قابل سفارش است؛ درحالیکه سه نوع ترکیب چرم و چوب، برای فضای داخلی آن وجود دارد. گرانترین نمونهی موکا ایکس، دارای صندلی و تودریهای تمام چرم به رنگ قهوهای روشن است؛ اما دیگر مدلها در قسمت داشبورد و صندلیها، خاکستری تیره هستند.
مدلهای موکا ایکس که در ایران فروخته میشوند، مجهز به نمایشگر لمسی ۷ اینچ خواهند بود؛ اما دربارهی آپشنهای مربوط به این قسمت، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. آنچه مسلم است، امکانات مربوط به نسخهی پایه شامل ارتباط با تلفن همراه از طریق بلوتوث و سیستمهای اندروید اتو و اپل کارپلی در این خودرو وجود خواهد داشت؛ اما دوربین پارک و ناوبری ماهوارهای، ممکن است در نمونهی وارداتی وجود نداشته باشد.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی
بدون تردید، اوپل موکا ایکس یکی از ایمنترین خودروهای موجود در بازار ایران است. این خودرو نهتنها ۵ ستارهی ایمنی از بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) کسب کرده است؛ که از سال ۲۰۱۲ تاکنون، همواره در لیست برترین محصولات جهان از نظر حفظ جان سرنشینان قرار دارد و با توجه به عملکرد عالی در تستهای تصادف، مورد توجه علاقهمندان کلاس کراساورهای کوچک است. در ادامهی مطلب میتوانید فیلم کاملی از تستهای تصادف و ایمنی موکا ایکس که توسط بنیاد ایمنی خودروی اروپا منتشر شده است، مشاهده کنید.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p
نتیجهی تست تصادف Euro NCAP نشان میدهد که موکا ایکس برای سرنشین بالغ، ایمنی ۹۶ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالیکه این میزان برای کودکان ۹۰ درصد خواهد بود. عابران پیاده نیز در صورت تصادف با این خودرو، ۶۷ درصد احتمال زنده ماندن خواهند داشت. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشنهای حفاظتی این محصول، ۱۰۰ درصد محاسبه شده است که در کمترین خودرویی دیدهایم.
سنسورهای متعددی پیرامون موکا ایکس استفاده شده است که هشدارهای لازم برای پیشگیری از برخورد را اعلام خواهند کرد؛ اما این خودرو، بدون ترمز خودکار برای تصادف از روبهرو ارائه میشود و تنها در هنگام پارک خودرو عمل میکند. یکی از دلایلی که منجر به کسب امتیاز ۱۰۰ درصد در بخش آپشنهای حفاظتی برای موکا ایکس شده، حفظ تعادل در شرایط غیر عادی است. این خودرو نهتنها در جادههای لغزنده، فرمانپذیری و ترمزگیری بسیار خوبی خواهد داشت؛ که در مقابل گردش ناگهانی فرمان در سرعتهای مختلف هم با فناوری هوشمند ESC، از تنشهای جانبی و برهم خوردن تعادل خودرو جلوگیری خواهد کرد.
از دیگر آپشنهای ایمنی موکا ایکس میتوان به ترمزهای ضد قفل (ABS و EBD) با کنترل خودرو در پیچها (CBC)، همراه دیسکهای خنکشونده در جلو اشاره کرد. پایداری خودرو با سیستم ESP Plus کنترل میشود و با فناوری HSA از حرکت ناخواسته در شیبهای تند جلوگیری خواهد شد. کمربندهای ایمنی موکا ایکس، پیشکشنده هستند و از سه نقطه عمل میکنند. ۸ کیسهی هوا هم برای سرنشین استفاده شده است که ۶ مورد برای ردیف جلو و دو ایربگ پردهای برای سرنشینان عقب خواهد بود.
تست فنی و آزمایش رانندگی
موکا ایکس یک کراساور کوچک است، اما میتواند توقعاتی بالاتر از این کلاس بدنه را پوشش دهد. همانطور که پیشتر اشاره شد، فضای سرنشینان این خودرو، قابل مقایسه با خودروهای سایز بزرگتر خواهد بود و هرچند به زحمت میتواند برای ۵ انسان بالغ مناسب باشد؛ اما چهار فرد بلندقد، فضای ایدهآلی در کابین آن خواهند داشت، ضمن اینکه علاوه بر راحتی بسیار خوب در محل زانو و بالای سر، از صندوق بار مناسبی هم بهرهمند خواهند شد.
این خودرو، یک کراساور با ظاهر اسپرت و عملکرد فنی قابل قبول برای استفادهی روزانه است. راحتی صندلیها، در کنار فنربندی نرم و تعلیق مدرن اوپل، تنشهای جاده را بهخوبی دفع میکند؛ هرچند از دیدگاه کارشناسانی که موکا ایکس را در دیگر نقاط جهان تست کردهاند، بیش از اندازه فنریت دارد و در صورت عبور سریع از دستاندازها، جهش زیادی خواهد داشت.
با خرید موکا ایکس، میتوان از مهندسی آلمانی و کیفیت بالای قطعات در پیشرانه و فضای داخلی لذت برد. این موضوع در همان روز اول و دیدار با کابین خودرو، به خریدار القا خواهد شد؛ اما با توجه به برچسب قیمت نسبتا بالای این مدل، باید توجه داشت که شتابگیری کاملا معمولی و در حد یک هاچبک استاندارد در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه سکوت خوب کابین و راحتی استفاده از آن، فراتر از یک محصول ژاپنی یا کرهای نخواهد بود.
در مجموع، کراساور موکا ایکس برای استفادهی انفرادی در طول روز و حتی سفرهای طولانیمدت یک خانوادهی بالغ، ایدهآل است. سایز این خودرو، حتی در نمونههای بدون دوربین عقب، سبب میشود راننده بتواند از عهدهی پارک برآید؛ چراکه سنسورهای هشداردهنده حتی در نسخهی پایه هم حضور دارند. فقدان ترمز خودکار و هشدار برخورد از روبهرو در سرعتهای بالا، برای یک کراساور مدرن با قیمتی فراتر از انتظار عامهی مردم، ضروری به نظر میرسد؛ اما در موکا ایکس، به هشدار تعویض خط و حضور اجسام در نقطهی کور بسنده شده است. علاوه بر این، حرکت کراساور در مسیرهای لغزنده مثل شرایط گلآلود برفی، به کمک فناوری دودیفرانسیل هوشمند و کنترل پایداری (ESP) بهخوبی انجام میشود؛ اما نمیتوان از خودرویی که تنها ۱۶ سانتیمتر از سطح زمین فاصلهی استاندارد دارد و با تایرهایی به عرض ۲۱۵ میلیمتر عرضه میشود، توقع حرکت در مسیرهای تپهای خارج از جاده داشت.
قیمت نهائی و مقایسه با رقبا
در بازار جهانی، رسانههای خودرویی معتبر، امتیاز بسیار خوبی به موکا ایکس دادهاند و آن را در ردیف تویوتا C-HR، اما بالاتر از هوندا HR-V و نیسان جوک ارزیابی کردهاند. نکتهی مهمی که نباید فراموش شود، آستانهی قیمت کراساور اوپل با حدود ۲۴ هزار دلار در نسخهی ۱۴۰ اسب بخار است؛ درحالیکه محصولات مشابه از برندهای هوندا و نیسان، از ۲۱ هزار دلار قابل خرید هستند و حتی کراساور مزدا CX-3، به عنوان یکی از باکیفیتترین کراساورهای کامپکت دنیا در نسخهی پایه همراه پیشرانهی ۱۵۰ اسب بخار و جعبهدندهی خودکار، کمتر از ۲۱ هزار دلار قیمت دارد.
بنا به اظهار نظر رسمی نمایندهی رسمی اوپل در ایران، ارزانترین نسخه موکا ایکس که به نام ادیشن شناخته میشود؛ با پیشرانهی ۱۴۰ اسب بخار و سیستم تکدیفرانسیل، ۱۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت. این در حالی است که نسخهی با آپشنهای بالاتر ایموشن، به دلیل استفاده از پیشرانهی ۱۵۰ اسب بخار و فناوری دو دیفرانسیل هوشمند، ۱۷۹ میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته خواهد شد.
خریدار احتمالی نمونهی ارزانتر موکا ایکس، حق انتخابهای متعددی ندارد و صرفا میتواند به خودروهای تازهواردی مثل هوندا HR-V و تویوتا C-HR فکر کند. در مقایسه با دیگر خودروهای این کلاس بدنه، نیسان جوک و رنو کپچر، با حدود ۲۰ درصد قیمت کمتر، توانایی رقابت با موکا ایکس نخواهند داشت و از این نظر، میتوان به فروش نسبی محصول اوپل امیدوار بود. از سویی دیگر، قیمت ۱۸۰ میلیون تومانی برای یک کراساور کوچک، مسلما برای بسیاری از ایرانیان توجیهپذیر نخواهد بود. اگر چه داشتن برند آلمانی و کیفیت ساخت بالا، میتواند برگ برندهی اوپل در کارزار فروش موکا ایکس باشد؛ اما با سد محکمی به نام هیوندای توسان مواجه خواهد شد که در کلاس بدنهی بالاتری قرار دارد و البته تواناییهای فنی آن، مورد قبول بازار داخلی قرار گرفته است.
در بازار دست دوم، سانتافهی فولآپشن مدل ۲۰۱۵ با کارکرد کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر، در بازهی قیمتی ۱۷۰ میلیون تومان قرار خواهد داشت. ضمن اینکه هیوندای توسان هم با شرایطی مشابه، نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان معامله میشود.
با استفاده از جدول ادامهی مطلب، میتوان به مقایسهی قیمت و تواناییهای فنی اوپل موکا ایکس، با رقبا در بازار ایران پرداخت.
مشخصات | اوپل موکا ایکس (ادیشن) | چری تیگو 7 | سوزوکی گرندویتارا | هوندا HR-V | تویوتا C-HR (هیبرید) | رنو کپچر توربو | پژو 2008 توربو | سانگیانگ تیوولی | سانگیانگ کوراندو ۲۰۱۷ | سانگیانگ اکتیون ۲۰۱۷ | نیسان جوک اسکای پک | توسان ۲۰۱۷ | میتسوبیشی ASX | امجی GS |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
حجم موتور (سیسی) | ۱۴۰۰ | ۱۴۹۸ | ۲۴۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۸۰۰ | ۱۱۹۷ | ۱۱۹۹ | ۱۵۹۵ | ۱۹۹۸ | ۲۴۰۰ | ۱۵۹۸ | ۲۰۰۰ | ۲۰۰۰ | ۲۰۰۰ |
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۳ خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی |
تعداد مجموع سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۲ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ |
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) | ۱۴۰ | ۱۵۰ | ۱۷۰ | ۱۳۰ | ۱۲۲ | ۱۲۰ | ۱۱۰ | ۱۲۸ | ۱۵۰ | ۱۵۰ | ۱۱۷ | ۱۶۴ | ۱۴۷ | ۲۱۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۹۲ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۲۰۰ | ۱۷۰ | ۱۹۲ | ۱۸۸ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۸۰ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۲۰۰ |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک ۶ سرعته | CVT | اتوماتیک ۵ سرعته | CVT | CVT | اتوماتیک ۶ سرعته، دو کلاچه | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | CVT Xtronic | اتوماتیک ۶ سرعته | CVT | اتوماتیک ۶ سرعته |
حجم باک (لیتر) | ۵۷ | ۵۷ | ۶۷ | ۵۰ | ۵۰ | ۴۵ | ۵۰ | ۴۷ | ۵۷ | ۷۵ | ۴۶ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۶.۵ | ۶.۵ | ۹.۶ | ۵.۵ | ۳.۸ | ۵.۹ | ۴.۸ | ۵.۷ | ۷.۷ | ۹.۶ | ۶ | ۸.۵ | ۸.۵ | ۸ |
طول (میلیمتر) | ۴۲۸۰ | ۴۵۰۰ | ۴۴۷۰ | ۴.۲۹۵ | ۴۳۶۰ | ۴۱۲۲ | ۴۱۵۸ | ۴۱۹۵ | ۴۴۱۰ | ۴۴۶۵ | ۴۱۳۵ | ۴۴۷۵ | ۴۲۹۰ | ۴۵۱۰ |
عرض (میلیمتر) | ۱۷۷۵ | ۱۸۳۷ | ۱۸۱۰ | ۱.۷۷۰ | ۱۷۹۵ | ۱۷۷۸ | ۱۸۲۹ | ۱۷۹۵ | ۱۸۳۰ | ۱۸۸۰ | ۱۷۶۵ | ۱۸۵۰ | ۱۷۵۵ | ۱۸۵۰ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۶۴۶ | ۱۶۷۰ | ۱۸۱۰ | ۱.۶۰۵ | ۱۵۶۵ | ۱۵۶۶ | ۱۵۵۷ | ۱۵۹۰ | ۱۶۷۵ | ۱۷۳۵ | ۱۵۶۵ | ۱۶۴۵ | ۱۶۱۰ | ۱۶۷۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۳۷۵ | ۱۴۳۲ | ۱۵۵۵ | ۱۳۱۵ | ۱۳۸۰ | ۱۱۸۰ | ۱۱۵۰ | ۱۳۰۰ | ۱۶۸۰ | ۱۸۸۷ | ۱۳۴۲ | ۱۵۲۰ | ۱۴۵۰ | ۱۴۷۰ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۴ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۶ | یورو ۶ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو۶ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ |
قیمت (میلیون تومان)* | ۱۴۹ | ۱۲۸ | ۱۳۵ | ۱۵۵ | ۱۷۰ | ۱۱۰ | ۱۱۰ | ۱۰۵ | ۱۳۸ | ۱۵۰ | ۱۲۷ | ۱۸۰ | ۱۶۶ | ۱۶۲ |
*مقادیر تخمینی با توجه به قیمت جهانی و محصولات همرده در ایران