رونمایی از طرح مفهومی خودروهای فرمول یک در سال ۲۰۲۵
از مدتها پیش طرح استفاده از محافظ سر (Halo) در خودروهای فرمول یک مطرح بود. حالا با تصویب این طرح باید شاهد طراحی خودروهای مسابقهای فرمول یک به شیوهای جدید باشیم. آنتونیو پالیا، یک طراح گرافیست است که با تهیه رندرهای استثنایی، تلاش میکند آینده خودروهای فرمول یک را به تصویر بکشد. در این رندرها که با الهام از خودروهای برجسته قدیمی طراحی شده، به کمک اصول آیرودینامیک ظاهر جدیدی به خودروهای مسابقات فرمول یک داده شده است. این مدلها دارای کاناپیهایی هستند که بهطور یکپارچه در بدنه دیده میشود.
آنطور که از تصاویر پیدا است، خودروهای فرمول یک نسل آینده از طراحی منحنی بیشتری نسبت به نسل فعلی بهره میبرند. همچنین کابین خودرو دارای محفظهی شیشهای است تا به هدایت هوا در هنگام حرکت از گوشه و بالای بدنه کمک کند. این ویژگیها باعث میشوند آیرودینامیک خودرو بهمراتب بالاتر برود که برای ورزش پرشتاب و پرسرعتی مثل فرمول یک، دستاورد بزرگی است. حتی بال عقب این خودرو نیز کاملاً جدید است و از آنچه امروزه در خودروهای فرمول یک مورد استفاده قرار میگیرد، بسیار جذابتر به نظر میرسد.
درحالیکه این خودروها برای فصل ۲۰۲۵ طراحی شدهاند، طرفداران مسابقات فرمول یک متوجه میشوند که این طرحها به مدلهای برجسته گذشته توجه دارند؛ بهعنوان مثال مکلارن MP4/4 شماره ۱۲ که بهجز آیرتون سنای افسانهای توسط هیچ فرد دیگری رانده نشد. فراری شماره ۱۸ تفسیری آیندهنگر مربوط به خودروی مسابقه لورنزو باندینی است که او در سال ۱۹۶۷ استفاده کرد. باندینی پس از یک تصادف شدید در مسابقات جایزه بزرگ موناکو فوت کرد. از سویی دیگر، طرحی که به ویلیامز شماره ۵ مربوط میشود، مدل جدید خودروی FW18 را که در سال ۱۹۹۶ توسط دیمون هیل رانده شد، بازنمایی میکند.
جالب خواهد بود ببینیم که خودروها از امروز تا اواسط دهه آینده چگونه تکامل خواهند یافت، مخصوصا وقتی ما این واقعیت را در نظر بگیریم که پوشش رسانهای مهمترین مسابقه موتوراسپرت حال حاضر جهان، در دست شرکت لیبرتی مدیا است. فقط باید امیدوار باشیم هنوز فضایی برای پیشرانه احتراق داخلی وجود دارد که بهصورت ایدهآل، بزرگتر از پیشرانه ۱.۶ لیتری ۶ سیلندر خورجینی توربوشارژ استفادهشده در حال حاضر است.
ما مطمئن هستیم که طرفداران روزهای افتخار فرمول یک میخواهند پیشرانههای ۱۲ سیلندر خورجینی اواخر دهه ۱۹۸۰ و نیمه اول ۱۹۹۰ یا ۱۰ سیلندر خورجینی که برای فصل ۱۹۹۶ استفاده شدند، دوباره بازنمایی و معرفی شوند. در سال ۲۰۰۶، پیشرانه خودروهای مسابقات فرمول یک به ۸ سیلندر خورجینی و در نهایت از سال ۲۰۱۴ به ۶ سیلندر خورجینی تغییر یافت.
خودروهای طراحیشده توسط آنتونیو پالیا بسیار چشمگیر هستند و امیدواریم که این ظاهر طراحیشده، قطعا برای خودروهای فرمول یک در سال ۲۰۲۵ استفاده شود. بااینحال دشوار است که بخواهیم تصور کنیم فیا چنین تغییرات زیادی را طی هشت سال آینده در خودروهای مسابقات فرمول یک اعمال کند؛ ولی امیدواریم که کابینهای مشابه جتهای جنگنده درنهایت به واقعیت تبدیل شوند.
نظرات