اوبر و لیفت، تأثیر چشمگیری بر حمل و نقل میگذارند
اگر در یک شهر مدرن زندگی میکنید و به این فکر افتادهاید که پس از فروش خودروی شخصی، از سرویسهای درخواست تاکسی؛ مانند اوبر یا لیفت استفاده کنید؛ باید بگوییم تنها نیستید. مطالعه اخیر در این مورد نشان میدهد این سرویسها واقعا بر تعداد افرادی که خودرو میخرند تأثیرگذارند. همچنین بر اساس یافتههای این پژوهش، وجود این سرویسها تعداد دفعات رفت و آمد افراد را کاهش میدهد.
در مِی ۲۰۱۶ بود که قوانین استخدام رانندههای این سرویسها در شهر آستین، ایالت تگزاس، سفت و سخت شد و به همین دلیل، فعالیت اوبر و لیفت در این شهر به اتمام رسید. این اتفاق، فرصتی برای پژوهشگران ایجاد کرد تا تأثیر افزایش استفاده از این تاکسیهای شخصی را بر انتخاب مردم در سرویسهای مختلف حمل و نقل مطالعه کنند.
مؤسسهی پژوهشی حمل و نقل دانشگاه میشیگان به همراه مؤسسهی حمل و نقل A&M تگزاس و دانشگاه کلمبیا، از ۱۲۰۰ شهروند منطقهی آستین در مورد تغییراتی که پس از رفتن اوبر و لیفت از شهر در وضعیت رفتوآمد آنها ایجاد شده است، نظرسنجی کردند. پژوهشگران نوع حمل و نقل، تعداد دفعات رفت و آمد و مالکیت خودروی شخصی شهروندان را در نظر گرفتند.
پس از رفتن اوبر و لیفت از شهر، ۴۱ درصد مردم به استفاده از خودروی شخصی روی آوردند، ۹ درصد خودروی جدید خریدند، ۳ درصد از دیگر سرویسهای حمل و نقل عمومی استفاده کردند و ۴۲ درصد مردم، از سرویسهای درخواست تاکسی آنلاین که هنوز در شهر باقی مانده بودند، استفاده کردند.
همچنین نتایج نشان داد احتمال رفتوآمد افرادی که به استفاده از خودروی شخصی روی آوردهاند در مقایسه با افرادی که از دیگر سرویسهای درخواست تاکسی استفاده میکنند، ۲۳ برابر بیشتر است. علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند هر چقدر که فرد از فقدان اوبر و لیفت نارضایتی بیشتری داشته باشد، احتمال خرید خودرو توسط وی بیشتر خواهد شد. احتمال خرید خودرو در ناراضیترین افراد از نبودن اوبر و لیفت، ۵ برابر دیگران بود.
رابرت همپشایر پروفسورِ مؤسسهی پژوهشی حمل و نقل دانشگاه میشیگان و مسئول اصلی این پژوهش میگوید:
بر اساس یافتههای این پژوهش، سرویسهای درخواست تاکسی شخصی، باعث تغییر رفتار مردم میشوند. با اینکه این پژوهش را نمیتوان بر کل شهر آستین یا شهرهای دیگر تعمیم داد، ولی مفاهیم مهمی در رابطه با قانونگذاران در اختیار میگذارد.
به عقیده همپشایر، وقتی قوانین عمومی را در نظر میگیریم، این سرویسها مزیت مهمی برای شهرها دارند:
۳۰ درصد افزایش احتمال خرید خودرو در افرادی که از معلق شدن این سرویسها ناراضیاند، از سیاستگذاری که با کاهش فعالیت این سرویسها مخالف است، حمایت میکند.
وقتی به ۲۳ درصد افزایش رفت و آمد در نبود این سرویسها توجه میکنیم، نیاز به وجود داشتن این سرویسها بیشتر احساس میشود.
اوایل سال جاری، پس از ابلاغ قوانین جدید، اوبر و لیفت فعالیت خود را در شهر آستین از سر گرفتند. حالا پژوهشگران این فرصت را دارند تا تأثیر بازگشت این سرویسها را نیز مطالعه کنند. بر اساس نتایج اولیه، بازگشت این ۲ سرویس، رفت و آمد و خرید خودرو را کاهش خواهد داد؛ اما باید صبر کنیم تا نتیجه نهایی مشخص شود.
نظرات