فرمول یک با فناوری خودران، چگونه خواهد بود؟
درحالیکه قوانین حاکم بر مسابقات موتوراسپرت و فرمول یک بیشتر بر حضور راننده در مسابقات تأکید میکنند، ایدههایی برای استفاده از فناوری خودران در مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک وجود دارد.
مارسین بودکوفسکی، مدیر بخش فنی مسابقات فرمول یک، در یک مصاحبه اختصاصی با وبسایت موتور اسپرت، توضیح میدهد که نمایش خودروی ایمنی بدون راننده میتواند روش خوبی برای اثبات پیشرفت در صنعت خودرو باشد.
وقتی خبرنگار موتوراسپرت پرسید که خودروهای خودران چه تأثیری میتوانند بر مسابقات فرمول یک داشته باشند، بودکوفسکی پاسخ داد:
اجازه بدهید مثالی برای شما بزنم و البته این تنها مثال ممکن نیست. ما دربارهی خودروی ایمنی بدون راننده صحبت میکنیم؛ یک فناوری که انتقادات و شک و تردیدهایی به کارکرد آن وارد است و بهجای انتقاد و تردید میتوان نشان داد که این کار جواب میدهد. با استفاده از فناوری خودران ایمنی، دیگر نیازی به راننده در خودرو نیست؛ زیرا کنترل در این سیستم با کامپیوتر خواهد بود. اما ما باید از جاذبهی خودروهای فرمول یک بدون راننده آگاهی داشته باشیم. مهندسان این فناوری را دوست دارند؛ اما طرفداران مسابقات فرمول یک نظر مساعدی نسبت به آن ندارند.
ایدهی مسابقهی رباتیک (روبوریس)
بودکوفسکی در مورد علاقهی بالقوه طرفداران به مسابقات فرمول یک بدون راننده شک دارد؛ اما او فکر میکند که مسابقات دیگری مانند روبوریس نقش مهمی در ارتقای فناوری خودران دارند:
من به روبوریس بهعنوان مسابقهای بسیار جالب که همه تلاشها را به یک سمت متمرکز میکند نگاه میکنم. اما آیا ایدهی وجود نداشتن راننده در مسابقات فرمول یک، میتواند میلیونها نفر را در سراسر دنیا مجذوب این ورزش کند؟ با این وجود استفاده از پلتفرم موتوراسپرت برای ترویج فناوریهای جدید عمومی، مانند خودروهای ایمنی بدون راننده و یا رویدادهایی مانند روبوریس، میتواند برای امکان کشف راهحلهای جدید خارقالعاده باشد.
طرح اصلی
دیدگاه بودکوفسکی بهخصوص در مورد فناوری خودران در مسابقات فرمول یک معتبر است؛ زیرا این دیدگاه بخشی از دلایلی است که به فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی داده شده بود. این طرح پس از سالها کار، برای شرکتهای مکلارن و فراری، با هدف کمک به طراحی برنامههایی برای تطبیق این ورزش با فناوریهای آینده، ارائه خواهد شد.
بودکوفسکی اضافه میکند:
فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی پروژهای در ارتباط با خودروهای خودران متصل (از طریق شبکهی دیتا) شروع کرد و هدفش دانستن چگونگی روبهرو شدن با این فناوریهای جدید بود. ایده اصلی این پروژه این بود که بدانیم به کمک فناوری رانندگی خودران، چه چیزی در دنیای خودرو تغییر خواهد کرد و این فناوری چه تأثیری بر فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی خواهد داشت. همچنین در تعریف مدل کسب و کار مسائلی وجود داشت. این مشکلات برای اشاره به چگونگی استفاده از فناوریهای جدید در مسابقات فرمول یک بهمنظور ارتقاء آنها نبود؛ بلکه برای آگاهی از چگونگی تغییرات دنیای خودرو و ایمنی بود. رانندگی خودران تأثیر بسیار مهمی بر ایمنی خودروها خواهد داشت؛ درحالیکه ما میدانیم فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی و ژان تات (رئیس فدراسیون) به چه اندازه مشغول کمپین اقدامات ایمنی جادهای هستند.
نظرات