بورگوارد ایزابلا؛ کوپهی الکتریکی آینده
اگر در آینه نگاهی بیندازید بهطور طبیعی چیزهایی را میبینید که پشت سر دارید؛ هر چند به عقب نگاه کردن میتواند سرآغاز آینده باشد. این داستان درخشش خودرویی مفهومی از برند آلمانی بورگوارد به نام ایزابلا است که در نمایشگاه بینالمللی خودروی فرانکفورت رونمایی شد. این مدل، یادآور دوران سنتی بورگوارد است که با نام تجاری Borgward Group AG به حیات خود ادامه میدهد. یکی از نقاط قوت طراحی خارجی این کانسپت بدنهی شگفتانگیز و جادویی آن است. همچنین نمونه بارز طراحی داخلی انقلابی، با انبوهی از اتصالات دیجیتال و پیشرانهی الکتریکی است.
بر خلاف اکثر نمونهها، کانسپت ایزابلا چیزی بیشتر از دورنمایی کلی برای مفهوم خودروهای آینده است. همچنین تمرکز کمپانی بورگوارد بر الهام گیری از مدل افسانهای ایزابلا در دههی ۵۰ میلادی برای روح بخشیدن به آیندهی طراحی خودروها در این برند است.
بهعنوان یک کوپه تمام الکتریکی، کانسپ ایزابلا نشاندهندهی آینده طراحی بورگوارد است. این شرکت تصمیم گرفته است این نوع کانسپت را با قابلیت رادیاتور مشبک طراحی کند یعنی همان بخش سنتی که ویژگی مدل BX قلمداد میشود. در عوض، طراحی ظاهری این خودرو بهگونهای است که کاملا مختص همین برند محسوب میشود و امضای آن نیز آرم بورگوارد است که ظاهری جواهرنشان دارد.
در قسمت جلو شاهد طراحی یکدست و همگن هستیم. حال به لوگو بورگوارد میرسیم، یعنی جایی که لوگو بهواسطهی چراغهایی که توسط خطوط و نقشهای گرافیکی بسیار به چشم میآیند برجسته شده است. در ضمن چراغهای اصلی خودرو با ایدههای آیندهنگرانه و در همین حال با طراحی بسیار هماهنگ، با گلگیرها و کاپوت تنظیم شدهاند.
در قسمت پایینی سپر جلو شاهد طراحی بسیار آیرودینامیک هستیم تا چرخش هوا را در اطراف خودرو بهطور مؤثری کنترل کند. از بارزترین بخشهایی که بهخوبی میتوان علم آیرودینامیک را در آنها مشاهده کرد میتوان به هدایت جریان هوای ورودی به چرخها اشاره کرد تا ترمزها هرچه سریعتر خنککاری شوند. بهعنوان یک خودرو سدان ۴ درب با ارتفاع بسیار پایین، از کانسپت ایزابلا توقع نمیرود که فضایی معادل یک SUV فول سایز فراهم کند، به دلیل اینکه فضای اتاق خودرو درنهایت بسیار اندک است، در نهایت مهندسان و طراحان بورگوارد موفق شدهاند بهخوبی پلتفرم ePROPULSION را با پکهای باتری، سیستم تهویه هوا، موتور الکتریکی، سیستم مدیریت شارژ و پیشرانه الکتریکی یکپارچهسازی کنند تا درنهایت هر چهار نفر مسافر این خودرو بهمحض سوار شدن، حس و حالی شبیه بورگوارد BXi7 را تجربه کنند.
در ابتدای امسال، مهندسان شرکت بورگوارد موسوم به Borgward Group AG، کانسپت مدل BXi7 را معرفی کردند که با پلتفرم الکتریکی ePROPULSION، برای یک SUV ساخته شده بود. حال بورگوارد در حال پیشرفت است، چون موفق شده است پلتفرم ePROPULSION را روی یک سدان چهار درب سوار کند که بهوضوح تجربه رانندگی هیجانآوری به همراه خواهد داشت. شرکت بورگوارد در مورد باتری، با همکار استراتژیک خود یعنی LG Electronics وارد عمل شده و دست به تولید باطریهایی باکیفیت و همچنین ظرفیت بالا زده است. این مقدار ظرفیت باطری بهقدری است تا بتواند با هر بار شارژ کامل، خودرو را تا ۵۰۰ کیلومتر به حرکت درآورد و به لطف فناوری شارژ سریع، تنها با ۳۰ دقیقه شارژ میتواند ظرفیت باتری را تا ۸۰ درصد تکمیل کند. همین امر باعث میشود کانسپت ایزابلا بتواند به هر مقصدی بدون نگرانی از اتمام شارژ باتری، سفر کند.
سیستم کنترل الکتریکی موسوم به eAWD و الکتروموتورها هر دو قابلیت این را دارند تا قدرت موتور را هم به اکسل عقب و هم به اکسل جلو هدایت کنند و سبب شوند که بورگوارد ایزابلا تبدیل به یک خودروی چهارچرخ محرک شود که میتوان میزان نیرو و گشتاور را در هر یک از چرخهای آن تنظیم کرد. همچنین دو موتور مغناطیسی دائمی که با سیستم تبدیل یکپارچه شدهاند و توانی بالغ بر ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متر فراهم میکنند تا بورگوارد تبدیل به خودرویی با قابلیت اسپرت و هندلینگ بالا شود. نتیجهی این تلاشها باعث شده است این خودرو بتواند در عرض ۴.۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و این حرکت بیوقفهاش را تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ادامه دهد.
با این توان بهرهوری بالا از انرژی الکتریکی، کانسپت بورگوارد ایزابلا لذت رانندگی بالایی دارد. همچنین این سدان اسپرت بورگوارد پنج برنامهی رانندگی مختلف در خود جای داده است تا با هر نوع سلیقهای رانندگی مطابقت داشته باشد. پنج نوع حالت رانندگی از این قرار است: حالت ECO که بیشترین بازده و ذخیره الکتریکی را برای رسیدن به بالاترین مسافت قابل طی شدن را ایجاد میکند. حالت COMFORT هم سواری بسیار راحتی به ارمغان میآورد.
هنگامی که حالت رانندگی را روی AWD قرار میدهیم، نیروی موتور به هر چهارچرخ خودرو انتقال پیدا میکند که این حالت برای مسیرهای برفی و جادههای لغزنده مناسب است. حالت رانندگی SPORT و +SPORT تمرکز خودرو را روی انتقال نیرو به محور عقب میگذارد تا راننده شاهد تأثیر مستقیمی بر سیستم کنترل ماشین، شتابگیری تیزتر و فرمانپذیری پویاتر باشد.
با این تنظیمات و امکانات میتوان حدس زد که این خودروی کانسپت میتواند نیازهای طیف وسیعی از خریداران، از جوانان گرفته تا رانندگان مسن را برآورده کند.
نظرات