هیوندای اکسنت؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
بدون شک، برند هیوندای کره جنوبی، نهتنها در دنیا شناخته شده و دارای کلاس جهانی است، در کشور ما هم دارای محبوبیت و اصالت ارزیابی میشود. درحالیکه خودروسازی کره و گروه کیا - هیوندای، غولهای این صنعت را یکی پس از دیگری؛ پشت سر میگذارند، بخش قابل توجهی از بازار محدود و نسبتا انحصاری ایران را در اختیار گرفته و هوادارن پرتعدادی، جذب محصولات خود کردهاند. هرچند که تمامی محصولات هیوندای، در بازار داخلی یافت نمیشوند، اما تقریبا در هر کلاس بدنه، از خودروهای کوچک شهری گرفته تا شاسیبلندهای فولسایز با ان برند، در ایران قابل خرید هستند. این موضوع، تقریبا در هیچیک از دیگر شرکتهای خارجی حاضر در بازار خودروی کشور، دیده نمیشود.
نام تجاری هیوندای در سال ۱۹۴۷ ثبت شد اما در ابتدا تنها بر ساخت و ساز شهری متمرکز بود. بیست سال بعد از تاسیس اولیه، شرکت هیوندای موتور با هدف فعالیت در صنعت حمل و نقل شکل گرفت. جالب است بدانید، کیا موتور، به عنوان نخستین خودروساز بزرگ کشور کره جنوبی، در سال ۱۹۴۴ بنیان نهاده شد، اما امروزه زیر مجموعهی هیوندای محسوب میشود، چرا که بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در سالهای اخیر توسط هیوندای خریداری شده است. در فهرست ارزشمندترین برندهای دنیا، هیوندای در جایگاه سی و نهم جهان قرار دارد و تقریبا ارزشی برابر با فورد امریکا کسب کرده است. از سویی دیگر، نامهای تجاری بزرگی، مثل آئودی، نیسان و پورشه، ار نظر ارزش تجاری؛ پایینتر از هیوندای هستند.
خودروی اکسنت، یکی از قدیمیترین محصولات حاضر در سبد هیوندای محسوب میشود که از سال ۱۹۹۴ در حال تولید است. این مدل، جایگزین خودروی مشهور اکسل (Excel) بود که به ایران هم وارد شد و بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ در خط تولید هیوندای وجود داشت. حتی نسل اول هیوندای اکسنت و نسل آخر اکسل، کاملا مشابه بودند، اما از نسلهای بعد، اکسنت به پای ثابت خط تولید هیوندای تبدیل شد و با فیسلیفت نسل دوم، به نام هیوندای ورنا، خودروی موفقی و پرفروشی در بازار ایران بود.
نسل چهارم اکنست که همچنان در بعضی کشورها با نام ورنا فروخته میشود، طراحی شده در سال ۲۰۱۰ است. البته نسل پنجم این خودرو برای تولید در سال ۲۰۱۸، چند ماه پیش رونمائی شد اما هنوز در خط تولید هیوندای قرار ندارد. علاوه بر کره جنوبی، خودروی اکسنت در کشورهای کلمبیا، مکزیک، هند، اندونزی، روسیه و ترکیه هم ساخته میشود. خط مونتاژ این محصول، امسال در شرکت کرمان موتور فعال شد و هماکنون در حال پیشفروش است. هرچند که نسخهی هاچبک اکنست هم در بسیاری نقاط دنیا دیده میشود، نمونهی سدان با بدنهی استاندارد، محبوبیت جهانی بیشتری دارد و البته در ایران هم، صرفا به صورت صندوقدار، تولید خواهد شد. در پانزده سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیون دستگاه، هیوندای اکسنت در سراسر جهان فروخته شده، درحالیکه این خودرو تنها در امریکا (با دو تیپ بدنهی سدان و هاچبک)، فروش نزدیک به ۷۴ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶، تجربه کرده است.
طراحی ظاهری و بدنه
هرچند که بیش از ۸ سال از طراحی اکسنت میگذرد، همچنان چهرهای قابل قبول و مدرن ارائه میکند. البته بعضی تفاوتها، بین سبک طراحی این خودرو و مدلهای امروزی هیوندای به وضوح دیده میشود، اما به عنوان یک محصول نسبتا اقتصادی با آپشنهای متوسط، مشکل ظاهری در جذب مشتری ندارد.
در نمای روبرو، چراغهای کشیده و اسپرت اکسنت، جلب نظر میکنند، درحالیکه نسبت به طول کوتاه بدنه، بزرگ هستند و تا نزدیکی ستون A، ادامه دارند. لبهی بالایی چراغها، کاملا در راستای خط کاپوت قرار دارد و به لطف حجمدهی عالی در این قسمت، جایگاه مناسبی برای آن دیده میشود. جلوپنجرهی مدرن خودروهای هیوندای، در اکسنت وجود ندارد و صرفا، یک فضای خالی سیاهرنگ با لوگوی سازنده در وسط، قابل تشخیص است. حالت ششضلعی جلو پنجره، البته با خطوطی روی سپر تداعی میشود و حتی فضای خالی پایین سپر، تقارنی نسبی با قسمت لگو دارد. در مجموع، میتوان هیوندای اکسنت را فاقد جلوپنجره دانست.
برای مهشکنها، جایگاه مناسبی در طرفین سپر دیده میشود که با ادواتی نقرهای رنگ، چشمنوا به نظر میرسد. خطوط حجمدهندهی روی کاپوت و لبههای امتداد یافته از ستونهای A، کاملا چشم بیننده را به سمت لوگوی هیوندای هدایت میکند. در سپر هم، با حالتی سهبعدی مواجه هستیم که به جذابیت خودرو میافزاید. شاید تنها نکتهی منفی در طراحی نمای روبروی اکسنت، دیده شدن لبهی کاپوت، بالاتر از هواکش پیشرانه باشد که البته با توجه به قدیمی بودن طراحی خودرو، حالت کاملا واضح و ناخوشایندی دارد.
از نمای جانبی، استفادهی هوشمندانه از خطوط حجمدهنده با حداقل هزینه، زیبایی اکنست را افزایش میدهد. از لبهی چراق عقب تا مهشکن جلو، خطی سرتاسری دیده میشود که به خوبی درامتداد دستگیرهها طراحی شده است. داحل گلگیرها و پایین درها نیز، حجمدهی مناسبی دیده میشود که هماهنگ با سپر عقب به نظر میرسد. قاب شیشهها و لچکی عقب، از پلاستیک سیاهرنگ تشکیل شده و حتی بخشی از آینه بغل هم، پلاستیکی است. تقریبا در همهی تیپها، دستگیرهها و قسمت اصلی آینه بغل، همرنگ بدنه هستند، ضمن اینکه از چراغ راهنما در آینهها استفاده شده است. رینگهای ۱۶ اینچ ساده با طرح اسپرت، لاستیکهای کمپهنا، در کنار آنتن معمولی، از نکات منفی در طراحی اکسنت محسوب میشوند. از سویی دیگر، فرم جذاب سقف با حالتی که علاوه بر جادار کردن فضای کابین، کوچک بودن صندوق عقب را پوشش میدهد، نکات مثبت نمای جانبی هستند.
در پشت خودرو، شاهد نمایی ساده هستیم که با چراغهای بزرگ ارائه میشود. لبهی بالایی صندوق حالتی شبیه به دفیوزر دارد تا کمی بزرگتر به نظر رسد. حالت شیشهی عقب، زیبا است، اما با حضور آنتن نسبتا بلند روی سقف، جذابیت کمتری فراهم میکند. محل مناسبی برای سایزهای مختلف پلاکهای پلاک در نظر گرفته شده است که البته برای نمونهی ایرانی هم مناسب خواهد بود. باز و بسته کردن درپوش صندوق، به لطف سبک طراحی اکسنت، چندان مشکل نیست و حتات قابل قبولی دارد. در مجموع، ظاهر این خودرو از نمای پشت، ساده و کمهزینه از کار درآمده است و صرفا با حجمدهی مرسوم در قسمت سپر و لبهی کاپوت، چراغهای کوچک ترمز در طرفین و البته حداقل استفاده از ادوات ارزانقیمت پلاستیکی، ارائه میشود.
ظاهر اکسنت، پس از چند سال حضور در ایران، همچنان مد روز و چشمنواز ارزیابی میشود، اما فراتر از انتظار عمل نمیکند. زیبایی نمای روبر، تحسینبرانگیز است اما از پشت، کاملا عادی و به عقیدهی بسیاری از کارشناسان؛ قدیمی به نظر میرسد. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴,۳۷۰ میلیمتر با عرض ۱,۷۰۵ میلیمتر است که با ارتفاع سقف ۱,۴۵۵ میلیمتر و فاصلهمحورهای ۲,۵۷۰ میلیمتر، ارائه میشود.
طراحی داخلی و کابین
ورود به کابین هیوندای اکسنت، حس جالبی دارد. شاید انتظار ما از یک خودروی کوچک، فضایی ناراحت کننده باشد، اما در مقایسه با خودروهای شناخته شدهای مثل تندر ۹۰، کمی جادارتر عمل میکند. نمایشگر ۷ اینچ، در نسخههای مدرن و با آپشن بالا در مرکز داشبورد وجود دارد که البته نمونهی مونتاژ کرمان موتور، دارای چنین شرایطی خواهد بود. خطوط حجم دهنده، روی داشبورد اکسنت هم وجود د دارند تا سادگی و یکتکه بودن این بخش از فضای داخلی را کاهش دهند. مجموعهی هواکشهای اصلی و نمایشگر مرکزی، حالتی جدا از داشبورد دارد و میتواند به راحتی توسط دارندگان مدلهای کمآپشن قدیمی، تعویض شود. تجمع اصلی کلیدها، پیرامون مانیتور و مربوط به سیستم سرگرمیهای اکسنت است، درحالیکه در مقابل دسته دنده، به جز کلیدهای گردان تهویه مطبوع، دکمهی دیگری دیده نمیشود. این موضوع، سادگی کابین و راحتی استفاده از آپشنهای خودرو را افزایش میدهد.
پنل پشت فرمان، کاملا ساده طراحی شده است و ادوات تزئینی مثل طرح سیلندری مزدا 3، در آن دیده نمیشود. درحالیکه مادهی اصالی داشبورد و فرمان هم، پلاستیک نسبتا ارزان قیمت است، صندلیها با پوشش مناسب و فرم بسیار خوب طراحی شدهاند. قسمتی از تودری هم، از پوشش صندلیها تشکیل شده است، اما قسمت مربوط به استراحتگاه آرنج هم، با پلاستیک براق نقرهای رنگ، ارائه میشود. از نکات مثبت در طراحی کابین جلو، میتوان به فرمان خوشاستیل اکسنت اشاه کرد که هرچند لوکس و با پوشش چرم نیست، خوش دست و کاربردی عمل میکند. کلیدهای کنترل سیستم سرگرمی و ارتباطات تلفنی با قابی نقرهای رنگ ارائه میشوند که درکنار جذابیت ظاهری، کاملا کارپسند هستند. از سویی دیگر، استفادهی هوشمندانه از فلز کروم در دسته دنده و دستگیرهی داخلی درها، حس خوبی به سرنشینان اکسنت میدهد.
درحالیکه صندلیهای ردیف جلو، حالتی اسپرت و هماهنگ با فیزیک بدن دارند، برای ردیف عقب، صندلیهایی نسبتا صاف و با حداقل ظرافت در نظر گرفته شده است. حالت تختهای صندلیهای پشت، چندان جذابیتی ندارد و البته با هدف استفادهی سه سرنشین، طراحی شدهاند. موضوعی که شبیه به صندلیهای ردیف اول، در ردیف دوم هم وجود دارد، فضای رضایتبخش در قسمتهای زانو و بالای سر است که حتی افرادی با قد ۱۸۵ سانتیمتر، در آن راحت هستند.
در مجموع، فضای داخلی اکسنت برخلاف متریال نسبتا ارزانقیمت، راحتی مناسب و رضایتبخشی دارد که با داشبوردی نسبتا ساده ارائه میشود. این خودرو، یک سدان اقتصادی و کامپکت است اما به خوبی، چهار سرنشین بلندقد را در خود جای میدهد. در مقایسه با فضای بار پژو ۲۰۶SD با صندوق ۳۲۵ لیتری، هیوندای اکسنت با صندوقی به حجم ۳۸۸ لیتر، مناسب سفرهای یک خانوادهی معمولی عمل میکند. فراموش نکنیم، صندلیهای عقب اکسنت، قابل خم شدن به سمت جلو هستند تا بتوان، فضای بیشتری به صندوق بار اختصاص داد.
پیشرانه و قوای فنی
هیوندای اکسنت، محصولی با پیشرانههای متنوع در بازار جهانی است که مجموعا، ۶ قوای محرک مختلف را شامل میشود. ۲ نمونهی بنزینی ۱.۴ لیتری، ۲ نسخهی بنزینی ۱.۶ لیتری و ۲ مدل پیشرانهی دیزل برای اکسنت در نظر گرفته شده است که در ادامهی مطلب، نگاهی کوتاه بر پیشرانههای بنزینی خواهیم داشت.
در روسیه، هند و کشورهای شرق آسیا، اکسنت با پیشرانهی ۱.۴ لیتری، به عنوان ارزانترین مدل این خودرو، قابل خرید است. نمونهی پایه با پیشرانهای به قدرت ۹۸ اسب بخار با گشتاور ۱۳۳ نیوتنمتر، و نسخهی دیگر با قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتر عرضه میشود. مدل ۱.۴ لیتری با پیشرانهی ۱۰۸ اسب بخار، با جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی یا CVT، عملکرد متفاوتی دارد و به ترتیب در زمانهایی حدود ۱۲ و ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۶ تا ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود.
برای بازار ایران، اکسنت با پیشرانهی ۱.۶ لیتری نوع اول انتخاب شده است که قدرت ۱۲۲ اسب بخار در دور موتور ۶۳۰۰ دور بر دقیقه و ۱۵۵ اسب بخار از دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه تامین میکند. این مدل با جعبهدندهی دستی ۶ سرعته و ۴ سرعتهی خودکار در بازار جهانی عرضه میشود اما فعلا فقط با نسخهی اتوماتیک، پیشفروش میشود. اکسنت با پیشرانهی ۱۲۲ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک، حدود ۱۱ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد شد. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است، درحالیکه با سرعت ثابت بزرگراه، نزدیک به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حداقل مصرف سوخت خواهد داشت و البته در ترافیک شهری، به کمتر از ۸ لیتر بنزین، در ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد.
در بازار کشورهای جهان اول، از جمله امریکا، اکسنت با پیشرانهی ۱.۶ لیتری نوع دوم عرضه میشود که قویترین مدل این خودرو است. قدرت پیشرانهی این نسخه، ۱۳۸ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۲۵ نیوتنمتر برآورد میشود که با جعبهدندهی دستی ۶ سرعته، ظرف ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو البته با جعبهدندهی ۶سرعتهی خودکار هم عرضه میشود. میانگین مصرف سوخت اکسنت با پیشرانهی ۱۳۸ اسب بخاری، ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با سرعت ثابت بزرگراه به ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با رانندگی در ترافیک شهری به حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
آپشنهای رفاهی
نسخهای از هیوندای اکسنت که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، دارای فهرست نسبتا کاملی از آپشنهای این خودرو در بازار جهانی است. علاوه بر گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۱۹۵ میلیمتر، استارت دکمهای، کروز کنترل و روشنایی خودکار چراغهای اصلی، از امکانات رفاهی اکنست هستند.
در فضای داخلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچ وجود دارد که با ۴ بلندگو و ۴ توئیتر، عمل میکند. امکان ارتباط خودرو با گوشی تلفن همراه از طریق بلوتوث، میسر است و تماس تلفنی با کلیدهای رو فرمان، قطع و وصل میشود. درگاههای USB و AUX هم برای پخش سرگرمیهای چندرسانهای، قابل استفاده هستند، ضمن اینکه امکانات نسل قدیم پخش CD وDVD هم وجود دارد. ناوبری ماهوارهای سازگار با نقشههای ایران، کامپیوتر سفر و دوربین پارک همراه با سنسور عقب، دیگر امکانات اکسنت هستند.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی
مسلما خودروی با هدف فروش در بازار جهانی، نیازمند ایمنی قابل قبول و عملکرد رضایتبخش در تستهای تصادف است. هیوندای اکسنت در سال ۲۰۱۲، توسط بنیاد ایمنی بزرگراههای امریکا (NHTSA) بررسی شد و در تستهای تصادف، میانگین نمرهی خوب و ۴ ستارهی ایمنی از ۵ ستاره دریافت کرد. این خودرو در هرکدام از آزمایشات برخورد از سمت مقابل، جانبی و حالت واژگونی، امتیاز ۴ از ۵ گرفت. در ویدئوی کوتاهی که در ادامهی مطلب آورده شده است، میتوانید بینندهی خطرناکترین نوع تست تصادف باشید که شامل برخورد هیوندای اکسنت با دیوار ثابت از نیمهی سمت راننده است.
همانطور که مشاهده میکنید، کابین اکسنت در مقابل ضربات سخت، مقاوتی در حد خودروهای ۵ ستاره نشان نمیدهد و از سقف و مقابل زانوی راننده، آسیبپذیر عمل میکند. فیلم کوتاه بعدی، برخورد جانبی اکسنت با وسیلهی نقلیهی متحرک را نشان میدهد.
با توجه به حضور کیسههای هوای جانبی، عملکرد اکسنت در برخوردهای این ناحیه، با ایمنی قابل قبولی مواجه است. هرچند که نسخهی پایه از این خودرو، با دو کیسهی هوا در بازار جهانی عرضه میشود، نمونهی مونتاژ ایران، با ۴ کیسه هوای مخصوص سرنشینان جلو و دو کیسه هوای پردهای سرتاسری، تولید خواهد شد. علاوه بر ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) با هدف کنترل پایداری الکترونیکی وضعیت خودرو را در هنگام چرخش فرمان به منظور اعمال نیروی ترمز به هریک از چرخها و سیستم مدیریت پایداری (VSM) برای کنترل پایداری خودرو در سطوح لغزنده به همراه سفت شدن فرمان، در کنار هشداردهندهی فشار باد لاستیکها (TPMS)، آپشنهای ایمنی هیوندای اکنست هستند.
آزمون فنی و کیفیت رانندگی
پیش از نتیجهگیری دربارهی ارزش فنی یک خودرو باید به دو موضوع بسیار مهم، توجه داشت. کلاس بدنه و قیمت نهائی، مهمترین عواملی هستند که نقشی تعیینکننده بر میزان فروش یک خودرو در بازار جهان وایران میگذارند. حتی بهترین خودروهای دنیا، باید قیمت قانعکنندهای در قبال تجهیزات فنی و سطح امکانات رفاهی خود داشته باشند، چرا که در غیر این صورت، مشتری به سمت محصول رقیب کشیده خواهد شد.
اگر بخواهیم به نکات مثبت در هیوندای اکسنت مونتاژ ایران بپردازیم، اولین نکته ظاهر قابل قبول این خودرو است که مسلما فراتر از سدانهای چینی، جلب نظر میکند. این موضوع با کمی ارفاق، در فضای داخلی نیز وجود دارد، اما آنچه مزیت بزرگ اکسنت در کابین محسوب میشود، فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال است. سر و زانوهای راننده و حتی سرنشین عقب، کاملا راحت هستند، به طوری که در سفرهای طولانیمدت، آرامش قابل قبولی نصیب سرنشینان خواهد شد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فضای صندوق عقب هم، برای یک سدان کوچک و اقتصادی در سایز اکسنت، بسیار خوب است. عایقبندی کابین خودرو، در سرعتهای پایین، مناسب ارزیابی میشود اما با رسیدن خودرو به دورهای بالا، با صدای واضح پیشرانه همراه خواهد بود.
اکسنت ورودی به ایران، ۱۲۲ اسب بخار قدرت دارد و اصلا نمیتواند نیازهای یک جوان امروزی با شتابگیریهای ناگهانی را، پاسخ دهد. این موضوع، با جعبهدندهی خودکار ۴ سرعته، کاملا قابل لمس است و شاید با گیربکس دستی ۶ سرعته که توسط مونتاژکار ایرانی ارائه نمیشود، شاهد شتابگیری بهتری بودیم. در عوض، تعویض دندهها آرام و با کمترین تنش انجام میشود که در نتیجهی آن، میانگین مصرف سوخت ایدهال ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، فراهم خواهد شد.
بسیاری از خریداران اکسنت، از لاستیکهایی با پهنای ۱۹۵ میلیمتر که به صورت استاندارد برای این خودرو در نظر گرفته شده است، راضی نبوده و پس از تعویض آنها با نمونههای ۲۰۵ میلیمتر، شاهد فرمانپذیری بهتری از اکسنت بودهاند. عملکرد این خودرو در مسیرهای ناهموار و سرعتگیرهای شهری، بسیار خوب ارزیابی شده که نشان از سیستم تعلیق و فنربندی با کیفیت هیوندای در مدل اکسنت است. از سویی دیگر، مانورهای ناگهانی با این خودرو، تا حدودی منجر به لیزخوردن قسمت عقب و خارج شدن اکسنت از حالت تعادل میشود که مسلما با تعویض لاستیکها، بهبود نسبی به دنبال خواهد داشت. از نکات منفی در طراحی این خودرو، میتوان به شیب زیاد شیشهی عقب اشاره کرد که پارک اکسنت را بسیار مشکل میکند، البته نمونهی مونتاژ ایران با دوربین پارک و سنور عقب همراه خوهد بود تا این ایراد، چندان اهمیتی نداشته باشد.
در مجموع، میتوان هیوندای اکسنت را مناسب یک خوانوادهی معمولی دانست، چراکه هنگام رانندگی در شهر، نرم و راحت عمل میکند و پاسخگوی سفرهای طولانی مدت چهار نفره نیز، خواهد بود. امکانات رفاهی این خودرو، هرچند در سطح مدلهای لوکس نیستند، اما حداقل نیازها در یک محصول سطح متوسط را، برآورده میکنند.
قیمت نهائی و مقایسه با رقبا
شرکت کرمانموتور، هماکنون هیوندای اکسنت را با قیمت قطعی ۹۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه میکند که شامل پرداخت ۴۹ میلیون تومان در زمان ثبت نام با موعد تحویل بهمنماه و سود مشارکت ۱۸ درصد است. این خودرو با ۵ سال یا ۱۵۰ کیلومتر گارانتی فروخته میشود، ضمن اینکه فروش اقساطی، برای آن پیشبینی نشده است.
شاید مهمترین رقیب اکسنت، به عنوان یک سدان کامپکت مونتاژ ایران، کیا سراتو آپشنال سایپا باشد. هرچند که نسل جدید سراتو با قیمتی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان فروخته میشود، سراتو مونتاژ سایپا با چهرهی قدیمی، اما پیشرانهی ۲ لیتری و آپشنهای کامل، جذابیت بیشتری در مقایسه با هیوندای اکسنت دارد. البته نباید فراموش کرد، سایپا به تازگی اقدام به افزایش قیمت سراتو آپشنال تا ۱۰۴ میلیون تومان کرده است، اما این خودرو با پیشرانهای به قدرت ۱۵۶ اسب بخار، حتی با کیفیت مونتاژ ضعیف سایپا، رقیب مهمی برای اکنست محسوب میشود. از سویی دیگر، پس از توقف واردات رنو فلوئنس، امروزه میتوان نمونهی تقریبا صفر کیلومتر و اتوماتیک این خودرو را به هزینهای بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان خریداری کرد که در کلاس بدنهای بالاتر از اکسنت قرار دارد.
بازار سدانهای ۱۰۰ میلیون تومانی، چندان رقابتی و متنوع نیست، اما در میان نمونههای کارکرده، دست مشتری برای انتخابهای مختلف باز است. علاقهمندان خودروهای سایز متوسط، میتوانند به سراغ مزدا 3 بروند که در نمونهای با کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. طیف وسیعی از سدانهای نیمه لوکس بازار ایران، مثل هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و حتی هیوندای آزرا در نمونههایی با کار کرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، قیمتهای متنوعی از ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومن دارند. به عقیدهی نگارنده، خرید یک هیوندای النترا مدل ۲۰۱۴ با کارکرد نزدیک به ۵۰ هزار کیلومتر، منطقیتر از هیوندای اکسنت مونتاژ کرمانتور، در نمونهی صفر کیلومتر است.
هیوندای اکسنت | کیا سراتو آپشنال | امجی GT | امجی 6 | میتسوبیشی لنسر 1800 | مزدا 3 | رنو کلیو ۱.۲ لیتر توربو | کیا ریو | تویوتا یاریس | آلفارومئو جولیتا | پژو ۲۰۸ توربو | امجی 3 | رنو اسکالا 1600 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۳ | ۴ | ۴ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۶۰۰ | ۲۰۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۸۰۰ | ۱۸۰۰ | ۲۰۰۰ | ۱۱۴۹ | ۱۴۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۳۶۸ | ۱۲۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۶۰۰ |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۱۲۲ | ۱۵۶ | ۱۲۰ | ۱۶۰ | ۱۴۰ | ۱۴۵ | ۱۲۰ | ۱۰۹ | ۱۰۶ | ۱۷۰ | ۱۱۰ | ۱۰۷ | ۱۱۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۵۵ | ۱۹۵ | ۲۱۰ | ۲۱۵ | ۱۷۶ | ۱۸۷ | ۲۰۵ | ۱۳۷ | ۱۴۰ | ۲۴۸ | ۲۰۵ | ۱۳۵ | ۱۵۵ |
زمان صفر تا صد (به ثانیه) | ۱۱ | ۱۰ | ۱۰.۵ | ۸.۵ | ۱۱.۵ | ۹ | ۹ | ۷.۵ | ۱۰.۵ | ۷.۵ | ۹.۸ | ۱۰.۵ | ۱۱.۵ |
نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۹۰ | ۱۹۰ | ۱۸۰ | ۲۰۰ | ۲۰۰ | ۲۲۰ | ۱۷۰ | ۱۸۰ | ۱۷۵ | ۲۱۵ | ۱۹۵ | ۱۷۰ | ۱۹۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۶.۵ | ۸ | ۷.۵ | ۷.۵ | ۶.۴ | ۸ | ۴.۷ | ۶.۴ | ۷.۱ | ۵.۷ | ۴.۵ | ۶.۵ | ۶.۸ |
جعبه دنده | ۴ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | CVT | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته دستی یا خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار دو کلاچ | ۶ سرعته دستی یا خودکار | ۶ سرعته خودکار | CVT |
حجم باک بنزین | ۴۳ | ۵۰ | ۵۵ | ۶۰ | ۶۰ | ۵۵ | ۴۵ | ۴۳ | ۴۲ | ۶۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۰۶۰ | ۱۳۰۰ | ۱۳۵۰ | ۱۴۸۵ | ۱۳۵۰ | ۱۳۴۰ | ۱۰۶۰ | ۱۱۷۰ | ۱۰۹۰ | ۱۳۱۰ | ۹۸۰ | ۱۱۲۰ | ۱۳۰۰ |
مشخصات فنی دقیق انواع خودرو هیوندای در بازار کشورمان، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز کرهای را در بخش محصولات زومیت ببنید.
نظرات