گزارش روز اول بزرگترین نمایشگاه تیونینگ خودروی دنیا؛ 2017 SEMA
انجمن تجارت قطعات ویژه (Specialty Equipment Market Association) در سال ۱۹۶۳ توسط افرادی، همچون روی ریچر (موسس شرکت Bell Sports) تاسیس شد. نمایشگاه سالانهی این انجمن، سما (SEMA) محل تجمع هزاران شرکت فعال در زمینهی تیونینگ، تولید قطعات افترمارکت، سیستمهای صوتی و علاقمندان دنیای تیونینگ و شخصی سازی خودرو است.
نمایشگاه سما ۲۰۱۷، از ۹ تا ۱۲ آبان ماه سال جاری، در مرکز همایشهای شهر لاس وگاس برگزار میشود. معمولا شرکتهای مطرح در این نمایشگاه، پکیجهای تیونینگ رسمی خود را معرفی میکنند. روز اول نمایشگاه سما ۲۰۱۷ به پایان رسید که در ادامه، برخی از خودروهای معرفی شده در این نمایشگاه را معرفی میکنیم.
اخیرا در دنیای تیونینگ، تعویض پیشرانههای خودروهای مختلف بسیار پرطرفدار شده است. یکی از جالبترین این موارد، کوپهی افسانهای مزدا RX7 با پیشرانهی جنرال موتورز هشت سیلندر V شکل از سری LS است. تیونر Auto Meter با نصب کیت بدنهی راکت بانی (Rocket Bunny) نمای جذابی به این ژاپنی محبوب داده است. ترکیب V8، توربو و نبود اینترکولر، عملکرد منحصربهفردی را به RX7 داده است.
خودروی دیگری که پیشرانهی آن جلب توجه میکند، کوروت استینگری است. نمونههایی چون این کوروت زیبا، در نمایشگاه سما فراوان است.
شرکت تیونر آیکون (ICON) که پیش از این با بازسازی تویوتا FJ بر سر زبانها افتاده بود، با استفاده از رولزرویس سیلور کلود ۱۹۵۸ و تغییرات مخصوص خود، در نمایشگاه سما ۲۰۱۷ حضور پیدا کرده است. تیم مهندسی آیکون، بدنهی این خودروی لوکس کلاسیک را دست نخورده باقی گذاشته است ولی در عوض با قرار دادن پیشرانهی ۵۵۰ اسب بخاری LS7 (استفاده شده در شورولت کوروت امروزی) و شاسی سفارشی، نفس تازهای به جنتلمن بریتانیایی دمیده است.
یکی از متفاوتترین خودروهای به نمایش در آمده در نمایشگاه سما ۲۰۱۷، محصول جدید تیونر QCR با همکاری تیم V12LS است. این کاماروی متفاوت و زیبا، به پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل ۹ لیتری با قدرت خروجی ۷۱۷ اسب بخار مجهز شده است. در واقع متخصصان این دو تیم با دستکاری و ارتقا پیشرانهی LS، حداکتر حجم موتور تا ۹.۵ لیتر را ارائه میدهند که با یک نگاه به هدرزهای آن میتوان صدای زیبای آن را تجسم کرد.
محصول جدید تیونر مشهور، گانترورکز که پیش از این معرفی شد بود نیز در نمایشگاه حضور داشت. پورشه 911 این تیونر که با کد 400R شناخته میشود بخشی از بیشمار پورشههای تیونینگ شده در سما است. از دیگر پورشههای متفاوت در نمایشگاه، میتوان به پروژهی راد موری با همکاری برند MOMO، و سافاری 4 کلی-موس اشاره کرد.
اگر طرفدار موستانگ هستید، پس حتما باید از سری فاکس بادی آن هم لذت ببرید. یکی از جالبترین موستانگهای فاکس بادی سما ۲۰۱۷، پروژهی موستانگ ایندی 500 مدل ۱۹۷۹ است. ساختار شاسی این موستانگ ویژه، مثل قبل؛ یک تکه نیست، پیشرانهی آن قدرت خروجی بیش از ۵۰۰ اسب بخار دارد که توسط جعبهدندهی ۶ سرعته برند Tremec به چرخهای عقب منتقل میشود.
پس از حضور تویوتا با لندکروزر ۲۰۰۰ اسب بخاری در نمایشگاه سما ۲۰۱۷، این شرکت ژاپنی امسال نیز دست پر حاضر شده است. انواع مختلف مدل کمری با تیونینگ ظاهری و فنی متنوع در غرفهی تویوتا دیده میشود. اما جالبترین مدل تویوتا، C-HR R-Tuned است. برخلاف لندکروز که با هدف دستیابی به سرعت بالا ساخته شده بود، این مدل اما مخصوص زمانگیری در پیست است. مصداق این ادعا، زمان ۱ دقیقه و ۲۵ ثانیه و ۲۲ صدم ثانیهای C-HR در پیست ویلو اسپرینگ است. در زیر درب کاپوت این هیولای تویوتا، پیشرانهی 2AZ-FE با حجم ۲.۴ لیتر قرار دارد که با فشار توربوی ۲۳ پوند بر اینچ مربع (psi) حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. همانطور که مشخص است، خبری از جعبهدندهی CVT نیست و حالا جعبهدندهی پنج سرعته دستی سری E است مسئولیت انتقال قدرت به محور جلو را دارد.
شاید یکی از زیباترین خودروهای آمریکایی سما ۲۰۱۷، لینکلن مدل ۱۹۸۵ با پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل سوپرشارژ فالکونر باشد. از پیشرانهی بزرگ این لینکلن ویژه که بگذریم، این رنگ چشم نواز آن است که زیبایی آن را تکمیل میکند.
در غرفهی آکورا (Acura)، پروژهی «NSX رویایی» که حاصل همکاری مهندسهای آکورا و تیونر SOS است، خودنمایی میکند. احتمالا پکیج تیونینگ رسمی NSX آکورا به این مدل شباهتی ندارد ولی حمایت آکورا از پروژههای تیونینگ دیگر تیونرها جالب توجه است. NSX به نمایش در آمده، در مقایسه با نسخهی استاندارد ۳۷ اسب بخار قدرت بیشتری تولید میکند؛ سیستم تعلیق هوشمند آن قابلیت افزایش ارتفاع تا پنج سانتیمتر را دارد. نمای بیرونی آن، با کیت بدنهی الهام گرفته شده از خودروهای مسابقات GT3 و رینگهای برند Advan تکمیل شده است.
یکی دیگر از زیباترین محصولات پورشه در نمایشگاه سما ۲۰۱۷، پروژهی جدید برادران سارکیسیان است. تمرکز این تیونر بر روی پورشههای کلاسیک و توجه به بازسازی و تیونینگ جزئیات آن بی نظیر است.
هوندا S2000 با بدنهی کاملا سفارشی به همراه رینگهای مسابقهای زیبای برند Rays یکی از معدود خودروهای به نمایش در آمده در نمایشگاه سما ۲۰۱۷ است که از توربو استفاده نکرده است و به تنفس طبیعی خود ادامه داده است. البته تغییرات فنی آن بسیار حرفهای است و در سیستم تزریق سوخت آن جادوی خودروهای فرمول یک به چشم میخورد.
جدیدترین پروژهی ویلی ایزاگور، بیامو ۱۹۷۳ مدل 3.0 CSL با کیت بدنهی عریض است که بدون شک یکی از بهترینهای سما ۲۰۱۷ خواهد بود. توجه به جزئیات در این خودرو واقعا گشفت انگیز است. اگر محو تماشای کیت بنده، گلیگرهای برجسته و رینگهای برند BBS نشدهاید، پس حتما پیشرانهی S52 توربوشارژ آن توجه شما را جلب میکند.
میزبان جدیدترین رینگهای برند Work، لکسوس RC F با کیت بدنهی پندم راکت بانی (Pandem) پایان بخش روز اول نمایشگاه سما ۲۰۱۷ خواهد بود. این خودرو مسلما با سلیقهی طرفداران خودروهای کم ارتفاع همسو است.
خودروهای معرفی شده فقط بخش بسیار کوچکی از مدلهای به نمایش درآمده در روز اول نمایشگاه سما ۲۰۱۷ بود. این رویداد، به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.
نظرات