برند میتسوبیشی طبق برنامه تازه و جاهطلبانه خود (موسوم به Drive for Growth)، تولید ۱۱ مدل شاسیبلند را در دستور کار قرار داده است. در این میان، ۶ خودرو طراحی کاملا تازهای دارند و ۵ نسخه بهروزشده از مدلهای قبل عرضه میشوند. ظاهرا هاچبک میراژ جدید با طراحی و ساختار بهبودیافته، جزو این گروه است و در اروپا روانه بازار خواهد شد.
طبق گزارشهای اخیر، میراژ جدید اشتراکات زیادی با رنو کلیو (که سال آینده معرفی میشود) دارد و بر اساس آن بازسازی خواهد شد. گفته میشود که سوپرمینی فرانسوی (کلیو) دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است و از پلتفرمی کاملا جدید بهره میگیرد که برای میراژ هم مناسب خواهد بود.
حالا این سؤال مطرح میشود که چرا خودروساژ ژاپنی، میراژ بعدی را بر اساس پلتفرم مرسوم طراحی نمیکند و البته جای تعجب هم نیست. توسعه پلتفرم سابق برای میتسوبیشی نیازمند صرف هزینه زیادی بود و در مقایسه با حاشیه سود خودروهای گروه B (سایز کوچک) ارزش سرمایهگذاری نداشت. به همین دلیل پایه و اساس خودروی کلیو برای میراژ در نظر گرفته شده است تا در حین کاهش هزینهها سرعت طراحی و توسعه هم بالا برود.
نسل جدید میراژ با پیشرانه ۰.۹ لیتری توربوشارژ بنزینی در دسترس خواهد بود. این پیشرانه روی بسیاری از خودروهای رنو و داچیا، نیسان میکرا، اسمارت ForTwo و اسمارت Four duo نصب شده است.
یکی از مقامات رسمی و عالیرتبه میتسوبیشی تأکید کرده است که نسخه تمام الکتریکی میراژ جدید هم تولید خواهد شد. البته در حال حاضر نمیتوان از تاریخ عرضه این نسل سخن گفت؛ اما به نظر میٰسد میراژ به دنبال عرضه رنو کلیو تا قبل از پایانه دهه میلادی فعلی است. نسخه پیچیده و تکاملیافته میراژ الکتریکی قرار است خودروهای مطرح گروه سوپرمینی همچون فورد فیستا و فولکسواگن پولو را به چالش بکشد.
فعلا برای اظهار نظر در مورد نسخه بازار آمریکا خودروی میراژ زود است. میراژ در حال حاضر، دومین خودروی مقرونبهصرفه (۱۳,۸۳۰ دلار) بازار ایالات متحده به شمار میرود. جزئیات بیشتر و تصاویر نسل جدید این خودرو به محض انتشار در اختیار شما قرار میگیرد.
نظر شما درباره توسعه این خودرو بر اساس معماری رنو کلیو چیست؟ آیا میراژ الکتریکی در رقابت با فورد فیستا موفق خواهد بود؟