تویوتا کمری همچنان محبوبترین خودرو در کلاس سدانهای سایز متوسط است و شکست دادن آن، کار بسیار سختی است. این خودرو تا اکتبر امسال توانست ۳۰۸,۷۵۹ دستگاه بفروشد. نزدیکترین رقیب آن، هوندا آکورد بود که در طی ۱۰ ماه نخست سال توانست ۲۷۷,۵۴۲ دستگاه فروش داشته باشد. بنابراین میتوان گفت که تقریباً تمامی خودروهای این کلاس، هدف خود را شکست دادن تویوتا کمری میدانند؛ اما تویوتا کمری نیز برای سال ۲۰۱۸ مورد بازنگری و تغییراتی قرار گرفته است تا میدان را به رقبای عمدتا هموطن واگذار نکند.
تویوتا کمری در مدل XSE، همچنان از پیشرانه V6 استفاده میکند. این در حالی است که سایر رقبا همگی پیشرانههای پرحجم را کنار گذاشتهاند و به سمت پیشرانههای چهار سیلندر توربو شارژر روی آوردهاند و تمامی این پیشرانههای توربو شارژردار چهار سیلندر، از پیشرانههای پرحجم قبلی آنها قویتر هستند. هوندا پیشرانهی ۳.۵ لیتری V6 آکورد را ار نسل جدید این خودرو حذف و آن را با یک پیشرانه چهار سیلندر توربو شارژر به حجم ۲ لیتر جایگزین کرده که متعلق به هوندا سیویک R-TYPE است. این پیشرانه میتواند ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. نیروی پیشرانه این خودرو از یک گیربکس ۱۰ سرعته خودکار و یا شش سرعته دستی به چرخها انتقال پیدا میکند. در سمت دیگر، تویوتا کمری جدید قرار دارد که پیشرانه V6 آن با حجم ۳.۵ لیتر میتواند ۳۵۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور تولید و از طریق جعبهدندهی هشت سرعتهی خودکار، این نیرو را روانهی چرخهای جلو کند.
تویوتا کمری در مقایسه با هوندا آکورد توربو قدرت بیشتری دارد؛ اما شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۵.۸ ثانیه است. این در حالی است که آکورد ۲۰۱۸ با موتور ۲ لیتری میتواند در ۵.۷ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. البته این شتاب تنها در صورتی قابل دستیابی است که آکورد توربو را با جعبهدندهی ۱۰ سرعتهی خودکار خریداری کرده باشید. در صورتی که این خودرو را با جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی بخرید، شتاب صفر تا صد آن ۶.۲ ثانیه خواهد بود.
کمری همچنین به پیشرانه دیگری مجهز است که روی تیپ XLE قرار دارد. این پیشرانه از نوع تنفس طبیعی و چهار سیلندر است که با حجم ۲.۵ لیتری خود میتواند ۲۲۳ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل XLE کمری میتواند در عرض ۶.۷ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. برگردیم به مدل قدرتمند V6 کمری. XSE میتواند مسافت یکچهارم مایل (۴۰۰ متر) را در عرض ۱۴.۳ ثانیه طی کند که از این نظر با آکورد توربوی اتوماتیک یکسان است. البته نتایج این خودرو خیلی ناامیدکننده نیست؛ چون کمری XSE میتواند کیا اپتیمای توربو و هیوندا سوناتای توربوی سال ۲۰۱۷ را که آنها نیز به پیشرانه ۴ سیلندر دو لیتری توربوشارژ دار مجهز هستند، در شتابگیری شکست دهد. رقیب دیگر این خودرو، شورولت مالیبو ۲۰۱۷، به یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو ۲ لیتری مجهز است که نیروی آن از طریق یک جعبهدندهی ۹ سرعته خودکار به چرخها انتقال پیدا میکند و شتاب صفر تا صد آن ۵.۷ ثانیه است.جالب است که رکورد ۴۰۰ متر شورولت با کمری یکسان است.
دیگر رقیب این خودرو، فورد فیوژن ۲۰۱۷ هم به پیشرانه V6 توئین توربو ازسری اکوبوست مجهز شده که البته فیوژن خودروی بسیار قدرتمندتری است. البته اعدادی که ذکر شد خیلی اهمیت ندارند و اکثر کسانی که کمری را خریداری میکنند، چندان به دنبال مسابقه دادن و شتابگیری نیستند: بلکه به امنیت خودرو فکر میکنند و اینکه این خودروی ۱۶۶۲ کیلوگرمی چقدر توانایی متوقف کردن خود را دارد. البته باید گفت که ترمزگیری کمری بهترین در کلاس خود نیست. این خودرو برای متوقف شدن از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز به ۳۷ متر مسافت دارد. البته مدل XLE به خاطر وزن کمتر خود که ۱۵۸۳ کیلوگرم است، میتواند در مسافت کمتری متوقف شود.
در سمت دیگری هوندا آکورد توربو با وزن ۱۴۹۲ گرم قرار دارد که میتواند در ۳۳ متر متوقف شود. نسخه تورینگ هوندا آکورد با وزن ۱۵۵۳ کیلوگرمی میتواند در ۳۵ متر متوقف شود که نشان میدهد که هوندا آکورد ترمزهای بهتری در مقایسه با کمری دارد.
تویوتا کمری دارای سواری بسیار نرم و بی صدایی در جاده است و پیشرانهی آن یکی از کمصداترینها در کلاس خود محسوب میشود. شاسی این خودرو نیز مورد بهینهسازیهایی قرار گرفته است تا چسبندگی آن را به مسیر افزایش دهد و هندلینگ خودرو در مقایسه با نسلهای قبل بسیار بهتر شده است. ضمن اینکه کاهش وزن این خودرو در مقایسه با نسل های قبلی، به بهبود پایداری آن کمک کرده است. البته در هنگام تست این خودرو مشخص نشد که وقتی خودرو در حالت اسپرت قرار میگیرد، دقیقاً چه تغییری در آن حاصل میشود و تفاوتی بین حالت اسپرت و حالتهای دیگر مشاهده نشد. ظاهرا تویوتا کمری نسبت به مدلهای قبلی کمی لوکس و گرانقیمتتر به نظر میرسد.
در کمری نیز برخی نکات منفی وجود دارند. از جمله اینکه باز کردن دربها از داخل کمی سخت است یا اینکه در هنگام باز و بسته کردن دربها صدای خیلی خوشایند تولید نمیشود. البته باید گفت مدل هیبریدی این خودرو به پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر و یک الکتروموتور مجهز شده و یک خودروی کمصدا در مقایسه با نسخه عادی آن است. از دیگر نکات منفی این خودرو آن است که وقتی ترمز پارک خودرو را خلاص میکنید، صدای سیستم هیدرولیک آن به گوش میرسد. اما نکات مثبت نیز در داخل این خودرو وجود دارند؛ همانند تودوزی چرم قرمزرنگ که ظاهر و کیفیت بسیار خوبی دارد و باید بگویم برای اولین بار است که در کابین کمری شاهد طراحی اسپرت هستیم و باید در حقیقت این حس اسپرت را بزرگترین تغییری دانست که تویوتا در کمری ۲۰۱۸ ایجاد کرده است. این مورد حتماً خریداران بسیاری را خوشحال خواهد کرد. همچنین باید گفت خریداران کمری تا زمانی که سوار هوندا آکورد نشود؛ تقریبا هیچگاه متوجه نکات منفی این خودرو نخواهند شد. در انتها مشاهدهی گالری تصاویر تویوتا کمری را به شما پیشنهاد میکنیم.