همیشه شنیدن صدای کایوت در جادههای کوهستانی، حس خاصی دارد؛ البته منظور ما کایوت ۵ لیتری V8 فورد است نه گرگ آمریکای شمالی. نسل جدید فورد موستانگ، هنوز هم یک اسب سرکش آمریکایی تمامعیار است.
بدون شک پیشرانهی هشت سیلندر V شکل موستانگ، یک جواهر ناب است و با اینکه هنوز هم به کایوت شهرت دارد، ولی تغییراتی کرده است. قطر سیلندرها، به لطف استفاده از پاشش پلاسمایی افزایش پیدا کرده که حاصل آن افزایش حجم پیشرانه از ۴.۹۶ لیتر به ۵.۰۴ لیتر است. پورت سوخت با ۱۶ انژکتور و سیستم تزریق مستقیم سوخت اضافه شده و حداکثر دور موتور با ۵۰۰ دور بر دقیقه افزایش، به ۷۵۰۰ دور بر دقیقه رسیده است. سرسیلندرها، میللنگ و شاتونها، همه جدید هستند و با استفاده از مخزن روغن موتور با جنس کامپوزیت، یک کیلوگرم کاهش وزن به دست آمده است.
جعبهدندهی خودکار بهتر از قبل، اما ...
حاصل تمام این تغییرات، خلق یک تجربهی رانندگی فوقالعاده است. با وجود پیشرانهی هشت سیلندر V شکل پرقدرت و پدال گاز حساس، رسیدن به حداکثر دور موتور در کمترین زمان ممکن انجام میشود و البته سر و صدای زیادی هم به پا میکند. با قرار دادن سیستم اگزوز فعال ۸۹۵ دلاری در حالت «پیست»، علاوه بر وزوز کردن گوش، لبخند راننده هم پیدا میشود. صدای پیشرانه و اگزوز، دقیقا یادآور قدرت یک خودروی عضلانی است. آپشن سیستم اگزوز، یکی از مواردی است که حتما باید آن را سفارش داد. با قرار دادن در حالت «آرام»، صدا به قدری کم میشود که گویا V8 در حال پچپچ کردن است. اما وقتی حالت اگزوز «پیست» یا «اسپرت» فعال باشد، کاملا سر و صدای یک خودروی مسابقهی واقعی را خواهید شنید.
با سفارش جعبهدندهی جدید ۱۰ سرعتهی خودکار، موستانگ GT با تمام سرعت شتاب میگیرد و در دور موتور پایین، با سرعتی متمدن به حرکت ادامه میدهد. در واقع تیم مهندسی فورد ادعا میکند که با این جعبهدنده، موستانگ GT جدید برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به زمانی کمتر از چهار ثانیه نیاز دارد. این جعبهدندهی ۱۰ سرعتهی جدید، در تعویض دندهها عملکرد چندان خوبی ندارد که با قرار دادن آن در حالت اسپرت و استفاده از پدالهای پشت فرمان، کاملا مشکل آن مشخص میشود، با این وجود درمقایسه با جعبهدندهی خودکار مدل قبلی موستانگ، پیشرفت خوبی محسوب میشود. اما اگر طرفدار جعبهدندهی خودکار نباشیم، مدل دستی ۶ سرعته نیز در دسترس است که به فلایویل دو جرمهی (DMF) جدید و همزمانکنندهای بزرگتر مجهز شده است.
موستانگ اکوبوست؛ پیشرانهی کوچک اما پرقدرت
شاید در نگاه اول مدل پایه و پیشرانهی اکوبوست موستانگ چندان جذاب نباشد و عملکرد آن را ضعیف بدانیم؛ ولی پیشرانهی چهار سیلندر خطی ۲.۳ لیتری مدل پایه با قدرت ۳۱۰ اسب بخار، عملکرد کاملا قابل قبولی دارد و البته گشتاور آن از ۴۳۴ نیوتنمتر به ۴۷۵ نیوتنمتر افزایش داده شده است. این ارتقاء گشتاور، حاصل استفاده از عملکرد افزایش فشار در مدل فوکوس RS است که در موستانگ نیز استفاده شده است.
به دلیل وجود اوج گشتاور از دور موتور ۳۰۰۰، شتاب ثانویهی اکوبوست واقعا قابل قبول است. البته نباید حداکثر دور موتور بیش از ۵۵۰۰ را انتظار داشت؛ ولی اگر با دور موتور متوسط رانندگی کنیم، اصلا از چهار سیلندر بودن موستانگ گلهای نخواهیم داشت. تیم مهندسی فورد قول داده است که با استفاده از جعبهدندهی ۱۰ سرعتهی خودکار، موستانگ اکوبوست در زمانی کمتر از پنج ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. تنها ایرادی که میتوان به این پیشرانه گرفت، صدای کم آن در مقایسه با غرش V8 است.
اما پیشرانهی اکوبوست، علاوه بر مصرف سوخت پایین، وزن بسیار سبکتری هم دارد. مدل اکوبوست با جعبهدندهی دستی در مقایسه با مدل GT با جعبهدندهی دستی، ۷۳.۵ کیلوگرم سبکتر است؛ از آنجایی که این کاهش وزن، بیشتر در جلوی موستانگ بوده است، رانندگی در جادههای پرپیچوخم بسیار لذتبخشتر شده است. موستانگ اکوبوست در ورود به پیچ چابکتر و در خروج آن کنترلشدهتر عمل میکند و فرمان بسیار دقیق و سریع است. در واقع هدف ساخت موستانگ اکوبوست چهار سیلندر، ایجاد حس کوچکتر بودن آن در مقایسه با موستانگ GT است.
شاید بتوان گفت که موستانگ اکوبوست، بیشتر مناسب کسانی است که عاشق فرمانپذیری مناسب در پیچها هستند. قدرت این مدل برای لذت بردن از رانندگی در جادههای باریک و پر از پیچ واقعا زیاد است و پکیج آپشن ارتقاء شاسی و ترمز به قیمت ۲ هزار و ۴۹۵ دلار، مسلما مورد نیاز خواهد بود. وجود دیفرانسیل لغزش محدود و ترمزهای چهار پیستونی، پیچیدن با موستانگ را لذتبخشتر از همیشه کرده است.
البته به این معنی نیست که موستانگ GT عملکرد خوبی ندار؛، بلکه برعکس با وجود ترمزهای ۶ پیستونی برند برمبو و لاستیکهای میشلن، موستانگ GT عملکردی بسیار فراتر به نمایش میگذارد. در کل، موستانگ GT با داشتن کمترین چرخش بدنه، پیچهای تند را بهسادگی با قدرت ناشی از پیشرانهی V8، پشت سر میگذارد؛ ولی قلمرو بیچونوچرای موستانگ GT، یک جادهی خلوت با پیچهای ملایم است.
موستانگ GT؛ نهایت عملکرد
شاید برترین آپشن موستانگ GT، سیستم تعلیق و دمپرهای مغناطیسی MagneRide باشد که در قالب پکیج آپشن جداگانه، به قیمت یک هزار و ۶۹۵ دلار عرضه میشود. شرکت BWI که تولیدکنندهی سیستمهای ترمز و تعلیق است، از سال ۲۰۱۶ و پس از عرضهی دمپرهای موستانگ شلبی GT350، مشغول ساخت دمپرهای سفارشی موستانگ جدید بوده است. این سیستم در شرایط مختلف رانندگی با در نظر گرفتن عاملهایی چون زاویهی فرمان، وضعیت چرخها، نیروی ترمز و ... گرانروی سیال مغناطیسی در هر دمپر را تغییر میدهد. درین دلینگر، مدیر تبلیغات شرکت BWI اشاره میکند که سیال موجود در این سیستم، قابلیت تغییر از حالت ویسکوزیته صفر روغن موتور تا غلظتی مانند کرهی بادام زمینی دارد.
حاصل بهکارگیری این سیستم این است که در حالت رانندگی «نرمال»، موستانگ به راحتی تکانهای جاده را جذب میکند و در حالت رانندگی «اسپرت» یا «پیست» عملکرد سیستم تعلیق موستانگ به مانند خودروهای مسابقهای میشود. بهصورت خلاصه، سواری موستانگ هیچوقت ناملایم و خشن نیست؛ ولی به لطف سیستم تعیق مغناطیسی، پیچیدن با بهترین سرعت و شتاب انجام میگیرد. علاوه بر این حالت رانندگی «درگ» هم وجود دارد که کمکفنرها را برای افزایش چسبندگی و شتاب اولیه تنظیم میکند.
تغییرات بدنه و کابین، اندک اما زیباتر
تغییرات ظاهری موستانگ جدید، با دیدن آن در جاده و زیر نور آفتاب کاملا مشخص است. تغییراتی چون چراغهای جلوی باریکتر، جلوپنجرهی بزرگتر و ترئینات کوچک بدنه در زیر سقف و چراغهای نمایشگاههای خودرو کمتر جلوه میکنند. تمام مدلهای جدید موستانگ به چراغهای تماما LED بهصورت استاندارد مجهز هستند و برای افرادی که طرفدار بالهی بزرگ عقب نیستند، قابلیت حذف آن نیز وجود دارد.
در کابی به دلیل استفاده از قالب طراحی کلاسیک و مشابه، تغییرات کمتر جلب توجه میکنند. در کل فضای داخلی موستانگ، با وجود نمای وسیع برای راننده در جلو و اطراف، سیستم سرگرمی و اطلاعاتی Sync 3 و صندلیهای راحت بسیار دلپذیر است. صندوق عقب هم فضای مناسب دارد که با خواباندن صندلیهای عقب، دسترسی آسان به آن امکانپذیر است و با اینکه صندلیهای عقب خیلی بزرگ نیستند؛ دو بزرگسال بهراحتی در آنها جای میگیرند.
یکی دیگر از ویژگیهای خواستنی موستانگ جدید، پنل فرمان دیجیتال و ۱۲.۴ اینچی آن است. با اینکه به کیفیت و وضوح پنلهای فرمان آئودی نیست، اما اطلاعات مورد نیاز را به راحتی در اختیار راننده قرار میدهد. قابلیت تنظیم محل قرارگیری عقربههای دیجیتال سرعتسنج و دورموتور نیز بهصورت J شکل و یا حالت سنتی افقی وجود دارد. علائم بسیاری مانند بوست پیشرانه، درجه حرارت روغن و حتی انیمیشن هرزگردی تایرها در حالت قفل خطی برقی در پنل فرمان به نمایش گذاشته میشود. علاوه بر این، قابلیت تنظیم چراغ تعویض دنده هم وجود دارد که میتوان روشن شدن آن را در دور موتور دلخواه تنظیم کرد.
قیمت و ارزش خرید
قیمت پایهی مدل ۲۰۱۸ موستانگ در مقایسه با مدل سال گذشته، آنچنان تفاوتی نکرده است. مدل اکوبوست کوپهی استاندارد به قیمت ۲۵ هزار و ۵۸۵ دلار و نسخهی پریمیوم آن به قیمت ۳۰ هزار و ۶۰۰ دلار عرضه میشود. مدل GT موستانگ نسخهی استاندارد، قیمتی معادل ۳۵ هزار و ۹۵ دلار دارد و نسخهی پریمیوم آن با کمی افزایش، با قیمت ۳۹ هزار و ۹۵ دلار در دسترس است. طبق معمول با وجود لیست بلندبالای آپشنها، موستانگ فول آپشن بیش از ۵۰ هزار دلار قیمت میخورد. با اینکه کامارو SS هم با قیمتی در همین حدود عرضه میشود، ولی با در نظر گرفتن قیمت پایهی شلبی GT350 که ۵۷ هزار و ۱۴۵ دلار است و حتی بیامو M2 که قیمت مدل پایه آن از ۵۳ هزار و ۵۰۰ دلار شروع میشود، ۵۰ هزار دلار برای موستانگ فول آپشن چندان هم بد به نظر نمیرسد.
ارزش خرید موستانگ جدید، با وجود مصرف سوخت پایینتر که به لطف جعبهدندهی ۱۰ سرعته خودکار و بدنهی آیرودینامیک به دست آمده است، بیشتر مشخص میشود. در واقع مدل اکوبوست به همراه جعبهدندهی خودکار، در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۱۱.۲ لیتر و در بزرگراه ۷.۵ لیتر سوخت مصرف میکند. مدل GT به همراه جعبهدندهی خودکار در هر ۱۰۰ کیلومتر جادههای شهری ۱۴.۷ و در بزرگراه ۹.۴ لیتر مصرف سوخت دارد. البته این اعداد با در نظر گرفتن بنزین باکیفیت اعلام شده است.
کلام آخر
مصرف سوخت پایین موستانگ ۲۰۱۸، یکی از بهترین ویژگیهای آن است،؛چرا که به محض رانندگی با آن گذر زمان کاملا محو میشود. موستانگ در ترافیک شهر کاملا متمدن و در جادههای کوهستانی همان اسب وحشی آمریکایی است. هر دو مدل چهار سیلندر و هشت سیلندر عملکرد خوبی دارند که در کنار شاسی فوقالعاده (بخصوص نسخهی بهینهشده در پکیج آپشن)، لذت رانندگی با یک خودروی اسپرت را ارائه میدهند.
بزرگترین پیشرفت موستانگ جدید، ارائهی تواناییهای بیشتر از گذشته است. در کنار کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت قرار گرفته است، سیستم تعلیق مغناطیسی سواری و فرمانپذیری را بهبود بخشیده و حتی با وجود فناوریهای بیشتر، رانندگی روزمره با موستانگ آسانتر شده است. همهی این موارد را با پکیج سنتی، محور عقب و بدنهی کوپه و زیبا ترکیب کنید تا موستانگ ۲۰۱۸، یک موفقیت کامل باشد.
در پایان میتوانید خلاصهای از بررسی ویدئویی فورد موستانگ مدل ۲۰۱۸، توسط جیک هولمز، سردبیر وبسایت موتورترند را تماشا کنید.