اگر مدل DB11 آغازکنندهی نسل جدیدی از محصولات استون مارتین بود، ونتیج ۲۰۱۸ نمایانگر تکامل این نسل است. نسل جدید ونتیج (Vantage) با الهام از طراحی DB10 جیمز باند در فیلم اسپکتر که فقط ۱۰ دستگاه از آن انحصاراً برای این فیلم ساخته شد، در مقایسه با دیگر مدلهای GT استون مارتین، ظاهر بسیار متفاوتی برگزیده است.
مایلز نرنبرگر، رئیس بخش طراحی بدنه استون مارتین میگوید:
اگر DB11 را جنتلمن در نظر بگیریم، ونتیج شکارچی است.
طراحی بدنه؛ جدید، متفاوت و زیبا
مدل ۲۰۱۸ ونتیج، موارد سنتی ونتیج مانند کوپه، موتور جلو و سقف کمارتفاع را حفظ کرده است؛ اما در مقایسه با نسلهای گذشته، ظاهر بسیار خشن و اسپرتتری دارد. با دماغه باریک و شیبدار و جلوپنجرهی عریض و بازتر، ونتیج جدید همانند یک سگ شکاری زمین را بو میکشد تا به طعمهی خود برسد. یک نوار منحنی زیبا، از دریچههای هوای بزرگ جانبی شروع میشود و پس از طی کردن طول کامل دربها، به گلگیرها و بخش عقب عضلانی ونتیج میرسد.
در همان نگاه اول میتوان تشخیص داد که ونتیج جدید، قانونهای زیادی را زیرپا میگذارد. اگر طراحی جلوی ونتیج را سگ شکاری در نظر بگیریم، بدون شک عقب آن به مانند طاووس است. تمام بخشهای آیرودینامیک، بهطور پیوسته با طراحی کلی بدنه ترکیب شدهاند و هیچ چیز اضافهای جلب توجه نمیکند. دیفیوزر بزرگ عقب، جریان هوای تایرها را کنترل میکند و با کمک اسپلیتر جلو و پنلهای جانبی، نیروی رو به پایین قابل توجهی تولید میشود.
ونتیج در مقایسه با پورشه 911 حدود پنج سانتیمتر کوتاهتر است؛ اما فاصلهی دو محور آن بیش از ۲۵ سانتیمتر از نسل فعلی پورشه 991 کاررا بیشتر است. فاصلهی زیاد دو محور به همراه فاصلهی کم بین چرخها و سپرها، نمایانگر اصل و نسب استون مارتین است که این یعنی فضای داخلی بسیار جادار خواهد بود.
کابین سنتشکن
طراحی کابین ونتیج از درها تا داشبورد از دید راننده نمای مقعر دارد. این طرح فضای منفی بیشتری در کابین ایجاد میکند که برای رانندههای بلند قد حس خوبی خواهد بود.
در طراحی کنسول مرکزی نیز از DB10 جیمز باند الهام گرفته شده است. دکمههای کنترلی که قبلاً حالت عمودی و آبشاری داشتند حالا تغییر وضعیت دادهاند؛ دکمههای مربوط به جعبهدنده در یک نمای مثلثی شکل قرار گرفتهاند که کار کردن با آنها راحتتر است. حتی قیمت پایین فرمان نیز برش خورده است تا فضای پای بیشتری برای راننده مهیا شود.
خداحافظی با پیشرانهی تنفس طبیعی
توریع وزن ونتیج ۵۰/۵۰ است و پیشرانهی هشت سیلندر V شکل توئین توربوشارژ با حجم چهار لیتر در نزدیکترین موقعیت ممکن به مرکز بدنه و شاسی آلومینیومی (مانند مدل DB11) قرار گرفته است. با اصلاح و بهینهسازی ساختار کلی بدنه و شاسی، به همراه زیرساخت مستحکم عقب خودرو، مقاومت پیچشی در مقایسه با نسل پیش ونتیج، بهبود چشمگیری داشته است. پیشرانهی بینظیر مرسدس AMG که مخصوص ونتیج تیونینگ شده است، قلب تپندهی این زیبای وحشی خواهد بود. پیشرانه، سیستم سوخترسانی، جعبهدنده و سیستم اگزوز همه بهطور ویژهای تنظیم شدند تا ونتیج جدید بتواند ۵۰۳ اسب بخار قدرت (۸۰ اسب بخار بیشتر ونتیج V8 GT نسل پیش) و ۶۸۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
ونتیج ۲۰۱۸ با وزن ۱۵۲۰ کیلوگرم، حدود ۱۳۶ کیلوگرم سبکتر شده که به همین دلیل، نسبت قدرت به وزن آن بهبود یافته است. تیم مهندسی استون مارتین ادعا میکند که ونتیج جدید با حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که یک ثانیه از مدل ۲۰۱۵ ونتیج GT سریعتر است. در واقع نسل جدید ونتیج در مقایسه با نسل گذشته، در تمام بخشها از حداکثر سرعت تا قیمت ارقام بیشتری ارائه میدهد و تنها حجم موتور آن ۰.۷ لیتر کمتر شده است.
شاسی بهتر، میراث DB11
به دلیل وجود نسبت دندههای کوتاهتر در جعبهدندهی هشت سرعته خودکار ZF، سواری ونتیج سریعتر و نرمتر شده است. مدل جعبهدنده دستی ونتیج پس از عرضهی مدل خودکار در سهماههی دوم سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد. با اینکه هنوز مشخصات مدل دستی اعلام نشده است، ولی میتوان مطمئن بود که این مدل، نسخهی جدیدی از جعبهدندهی هفت سرعته مدل V12 ونتیج S نسل گذشته خواهد بود.
برای اولین بار، ونتیج ۲۰۱۸ از دیفرانسیل الکتریکی در محور عقب استفاده میکند. دیفرانسیل برقی به سیستم کنترل پایداری متصل است و گشتاور مورد نیاز چرخهای عقب را تغییر میدهد. هر دو سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش را میتوان غیر فعال کرد. برای تضمین هیجانانگیز بودن ونتیج ۲۰۱۸، تیم مهندسی استون مارتین تنظیمات گشتاور آن را در جادههای برفی و یخی سوئد توسعه داده است. سیستم تعلیق ونتیج ۲۰۱۸، همان سیستم تعلیق دو جناقی مدل DB11 است که اسپرتتر شده و در کنار تایرهای P-Zero برند پیرلی و ترمزهای چدنی یا فیبر کربنی قرار گرفته است.
هنوز اطلاعات دقیق از برنامهی مدیران استون مارتین در رابطه با مدل V12 منتشر نشده است؛ ولی فعلا گزینهی این مدل روی میز مقامات این شرکت بریتانیایی قرار ندارد. آنها با حالت شوخی میگویند اصلا مطمئن نیستند که حتی V12 در ونتیج جدید جا میگیرد یا نه.
نسل جدید استون مارتین ونتیج که در قالب فاز دوم برنامههای جدید استون مارتین پس از عرضه مدل DB11 است، به قیمت ۱۴۹ هزار و ۹۹۵ دلار عرضه خواهد شد. فاز بعدی این شرکت، رونمایی از نسل جدید مدل ونکوئیش (Vanquish) در سال ۲۰۱۹ است. سپس استون مارتین با مدل DBX به کلاس خودروهای شاسیبلند وارد خواهد شد. از دیگر برنامههای آیندهی استون مارتین، میتوان به معرفی یک مدل اسپرت و موتورمیانی جدید، احیای برند قدیمی لاگوندا (Lagonda) و ورود به عرصهی خودروهای الکتریکی با مدل RapidE اشاره کرد.
اگر بزرگترین ایرادی که به استون مارتین وارد میشود، شباهت بالای محصولات آن به یکدیگر باشد؛ ونتیج ۲۰۱۸ بدون شک این ایراد را رفع کرده است و اگر کیفیت سواری ونتیج ۲۰۱۸ِ، مانند طراحی آن باشد؛ استون مارتین پیروز میدان خواهد بود.