اولین نسخهی فولکس پاسات در سال ۱۹۷۳ معرفی شد و در سال ۲۰۱۵ با نسل هشتم، همراه با طراحی متفاوت و امکاناتی جدید، توسط غول خودروسازی آلمان در معرض دید عموم قرار گرفت. خودروی موجود در نمایشگاه تهران، مدل ۲۰۱۷ است که بروزرسانیهای مدل ۲۰۱۶ را ارائه میکند و از مشخصات یکسانی با مدل قبلی خود بهره میبرد.
نسل جدید پاسات مبتنی بر پلتفرم MQB طراحی و تولید شده است؛ پلتفرمی مهم از گروه فولکس که خودروهای مطرح دیگری مانند گلف، تیگوان و آئودی A3 نیز بر اساس آن تولید شدهاند. مدل ۲۰۱۷ این خودرو با چهرهای جسورتر و البته لوکستر، توانسته است نظر بسیاری از علاقهمندان خودرو را به خود جلب کند.
در بخش بیرونی و ظاهری خودرو، استفاده از نوارهای LED برای روشنایی روز یا بهاصطلاح دیلایت (Daylight)، جلوپنجره ساده و ۳ خط همیشگی فولکس، مهشکنهای LED و همخوان با نمای کلی بدنه، کاپوت ساده بدون خطوط منحنی، کشیدگی چراغهای جلو به داخل بدنه خودرو جلوهای کلاسیک و زیبا به این خودرو داده است. اما بهجرئت میتوان گفت مهمترین و شاید مدرنترین بخش نمای ظاهری پاسات در قسمت پشت خودرو است؛ جایی که استفاده از طرح تمام LED برای چراغهای عقب با نوارهای مورب و خطی ما را یاد خودروی آئودی میاندازد. این خودرو دارای ویژگیهای ایمنی و رفاهی متعددی است که نتیجهی آن دریافت ۵ ستاره ایمنی از بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) بوده است. از مهمترین ویژگیهای رفاهی و ایمنی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچ
- نسل دوم سیستمهای سرگرمی و اطلاعرسانی فولکس
- سیستم ناوبری و مسیریابی آنلاین
- فرمانپذیری صوتی
- خروجیهای متعدد برای پخش مولتیمدیا
- فناوری نمایشگر فعال اطلاعات
- آینههای برقی جمعشونده
- بازکنندهی در صندوق با فرمان پا
- نورپردازی چندرنگ در فضای داخلی
- سنسور تشخیص باران
- سیستم جلوگیریکننده از لیز خوردن (ASR)
- رمز کمکی پیشرانه (EBA)
- ترمز ضد قفل (ABS)
فولکس واگن در بخش پیشرانه و قوای محرکه مدلهای بسیار متنوعی را به خریدار پیشنهاد میدهد. اینکه فولکسواگن کدام نسخه را برای عرضه در ایران انتخاب خواهد کرد هنوز مشخص نیست. نسخهی پایه و استاندارد پاسات از پیشرانهی ۱.۸ لیتری توربوشارژ مجهز به اینترکولر بهره میبرد. قدرت این پیشرانه ۱۷۰ اسب بخار و نهایت گشتاور آن ۲۵۰ نیوتنمتر خواهد بود. وظیفه انتقال قوای محرکه بر عهده جعبه دندهی ۶ سرعته اتوماتیک است که این خودرو را قادر میسازد تا در ۷.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. متوسط مصرف سوخت این خودروی سدان زیبا و با کیفیت آلمانی ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
باید منتظر ماند و دید سامانه ثبت سفارش خودرو چه زمانی مجددا آغاز به کار میکند و این خودرو با قیمتی به ایران وارد خواهد شد؛ اما میتوان محدودهی قیمتی این سدان آلمانی را ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفت. علاقهمندان به این خودرو میتوانند با مراجعه به مقالهی بررسی جامع فولکس پاسات در زومیت، اطلاعات بیشتری کسب کند.
نظرات