تا همین چند ماه پیش خریدارانی که به دنبال خودروهایی با ۳ ردیف صندلی بودند؛ مجبور میشدند از بین خودروهای مینیون یا شاسیبلندهای بزرگ یکی را انتخاب کنند. اما حالا لکسوس نسل جدیدی از خودروهای سری RX معرفی کرده که در آن ردیف سوم نیز به این خودروها اضافه شده است؛ درحالیکه ابعاد خودرو در مقایسه با مینیونها و شاسیبلندهای بزرگ، کوچکتر است
خودروی جدید با نام RX-L که حرف L مخفف Longer یا همان بلندتر است؛ به این نکته اشاره دارد که این نسخهی RX در مقایسه با نسخههای دیگر کمی بلندتر خواهد بود و به همین سبب امکان قرارگیری ردیف سوم صندلی در آن میسر شده است. هنوز اطلاعاتی دقیق در زمینهی نحوهی تولید این خودرو در دست نیست؛ اما تقریبا مطمئن هستیم که لکسوس موفق شده است با یک فرآیند مهندسی دقیق و تحسینبرانگیز و بدون آنکه نیاز به راهاندازی خط تولیدی جدیدی برای این خودرو داشته باشد، از خطوط تولید خودروهای محبوب سری RX یعنی RX 350 و RX 450h استفاده کرده است.
اما لکسوس چطور موفق به این کار شده است؟ بر اساس بیانیهی رسمی این شرکت، این کار از طریق «ایجاد تغییراتی در کل خودرو» انجام شده که در این مورد خاص منظور لکسوس بلندتر کردن خودرو است. اگر بخواهیم دقیقتر این موضوع را بررسی کنیم، درمییابیم که قسمت عقب خودرو به اندازه ۱۱ سانتیمتر کشیده شده و شیشهی عقب خودرو نیز کمی کشیدهتر و مرتفعتر شده است. نتیجهی این کار افزایش فضا در قسمت جلوی پا و فاصله تا سقف خودرو برای سرنشینانی است که در قسمت عقب خودرو مینشینند؛ البته منظورمان ردیف سوم صندلیها است و نه ردیف دوم. لکسوس اعلام نکرده است که با این کار دقیقا چه میزان فضا به خودروهای سری RX اضافه شده؛ اما این شرکت قدرتمند و باکیفیت مدعی شده است که ردیف سوم همانند ردیف دوم، بسیار راحت خواهد بود.
البته ردیف دوم صندلیها نیز از این تغییرات بیبهره نیست و کمی فضای بیشتری برای سرنشینان این قسمت فراهم میکند. در شرایط استاندارد، صندلیهای ردیف دوم بهصورت ۴۰/۲۰/۴۰ قابلیت خم شدن و قرار گرفتن نسبت به هم دارند تا امکان دسترسی به قسمت بار خودرو برای آنها فراهم باشد. لکسوس صندلیهای معروف به کاپیتانی (همانند ردیف جلو ۲ صندلی جدا با فاصله در قسمت عقب خودرو) را برای سری RX350L بهصورت آپشن و در تمام سریهای RX450hL تعبیه خواهد کرد و فضای بیشتری در اختیار سرنشینان عقب خودرو قرار خواهد گرفت؛ هرچند در این صورت تعداد سرنشینان از ۷ به ۶ نفر کاهش خواهد یافت. سرنشینان دو ردیف عقب امکان تنظیم سیستم تهویهی اتوماتیک برای بخش خود بهصورت مستقل خواهند داشت و در مواقعی که قسمت بار نیاز به افزایش داشته باشد؛ ردیف سوم خودرو قابلیت خم شدن کامل دارد و به کف خودرو میچسبد.
ردیف سوم در هر دو سری RX350L و RX450hL هیبریدی وجود خواهد داشت که نسخهی RX350L در مدلهای دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک قابل سفارش خواهد بود. نسخهی RX350L از پیشرانهی آشنای لکسوس یعنی ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر با قدرت ۲۹۰ اسب بخار و ۳۵۶ نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد؛ درحالیکه لکسوس در نسخهی هیبریدی و ۴ چرخ محرک سری RX یعنی RX450hL از یک پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه الکتریکی استفاده کرده است. هر دو مدل خودرو با آپشنها و امکانات رفاهی و ایمنی بسیار متنوعی مانند سیستمهای کمکی راننده به مشتریان ارائه خواهد شد.
لکسوس هنوز قیمت مدل RX450hL را اعلام نکرده است؛ اما مدل RX350L در تیپ پایه و تک دیفرانسیل جلو با قیمت ۴۷ هزار و ۶۷۰ دلار و در تیپ دو دیفرانسیل یا چهار چرخ محرک با قیمت ۴۹ هزار و ۷۰ دلار به فروش خواهد رسید.
نظرات