فورد موستانگ لیبرتی واک؛ پیوند ژاپن و آمریکا
کشورهای منطقهی بریتانیا و بهخصوص انگلستان، با فنجانهای چای، فوتبال، دیوارهای آجری، آبوهوای بارانی و غذای ماهی و سیب زمینی شناخته میشوند. این جزیرهی مشهور، اخیرا حتی خود را از دیگر کشورهای اروپایی هم جدا کرده است، اما در این کشور، افرادی هستند که آمریکا و خودروهای محصول این کشور را ستایش میکنند. یکی از تفاوتهای عمده در بین ایالتهای آمریکا و انگلستان، خیابانهای باریک و معماری شهرها و ساختمانها است که به همین دلیل، بیشتر خودروهای موجود در انگلستان در کلاس شهری، کامپکت و هاچبک قرار میگیرند. اما پس از سالها مقامات فورد، پونیکار پرطرفدار خود را بهصورت رسمی به این کشور وارد کردند. موستانگ بزرگ و پرسروصدا با اینکه خیلی از خانه دور شده است، ولی همچنان مالکان دلسوزی خواهد داشت.
تیونر معروف ژاپنی لیبرتی واک (Liberty Walk) به همراه شرکت توزیعکنندهی قطعات افترمارکت TPC انگلستان، برای نمایش کیت بدنهی آزمایشی خود خودروی بهتری از موستانگ پیدا نکردند. موستانگ با این کیت جدید، بزرگتر، عریضتر، پر سروصداتر و عالیتر از همیشه شده است.
ایندی ورک که در بخش فروش شرکت TPC مشغول به کار است میگوید:
از دفتر اصلی لیبرتی واک ژاپن، جزئیات نمونهی جدید رینگها و تنظیمات سایز چرخها را دریافت کردیم.ابتدا قرار بر این بود که این طرح جدید روی بیامو M4 اجرا شود، ولی با صحبتی بسیار کوتاه با اعضای تیم، به این نتیجه رسیدیم که بهترین گزینه موستانگ است. این خودروی اسپرت آمریکایی جلب توجه بسیاری میکند که به همین دلیل گزینهای ایدهآل برای نمایش محصولات ما است. علاوه بر این، تنها موستانگ با کیت لیبرتی واک در اروپا را داریم.
با این قضاوت در مورد کیتهای بدنه لیبرتی واک بسیار سلیقهای است، ولی نمیتوان محبوبیت محصولات این تیونر ژاپنی در سطح جهانی را کتمان کرد. لیبرتی واک ابتدا یک کارگاه کوچک و محدود در ژاپن بود، ولی در چند سال اخیر به یکی از پرطرفدارتین تیونرهای جهان تبدیل شده است. ایندی اشاره میکند که دفتر بخش اروپای این تیونر در سال ۲۰۱۷، به تنهایی ۵۰-۶۰ کیت بدنه به فروش رسانده است. این دفتر که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده است، علاوه بر تکمیل چهار خودرو در مقر اصلی، هماکنون چهار پروژهی دیگر هم در حال ساخت دارد. از سوی دیگر تیم مهندسی لیبرتی واک به دنبال همکاری مستقیم با شرکتهای خودروسازی است؛ اصلا بعید نیست که در آینده، کیتهای بدنه این تیونر بهصورت رسمی روی خودرو نصب شده باشند و خریدار به مراجعه به نمایندگی مجاز هر شرکت، محصول تکمیل شده را دریافت کند. در واقع در عصر فعلی، قطعات اصلی و افترمارکت بیش از هر دوران دیگری با هم ترکیب شدهاند.
با اینکه موستانگ مورد نظر ما، اولین موستانگ مدل ۲۰۱۷ در بریتانیا بوده که تا دندان بهینهسازی شده است، اما عاشقان تیونینگ در این منطقه، پیش از این هم محصولات آمریکایی را دستکاری کردهاند. بهخصوص کم ارتفاعتر و عریضتر کردن بدنه و البته تقویت قوای فنی محصولات فورد، بارها در بریتانیا انجام شده است. نسلهای اول و دوم فورد اسکورت پرطرفدار، با اینکه با موستانگ تفاوت زیادی دارند، ولی دقیقا با روش تیونینگ بهینهسازی شدهاند. همانطور که میدانیم، تیونینگ یک خودرو صرفاً در تقویت قدرت آن خلاصه نمیشود و بهینهسازی فقط ظاهری و بدنهی آن هم در جادههای شهری و عمومی، جلب توجه زیادی به همراه دارد. فقط کافی است که موستانگ لیبرتی واک را به مدلهای استاندارد آن مقایسه کنید.
بخش اعظمی از نمایش کیت بدنهی لیبرتی واک، در گلگیرهای بزرگ و پیچ شده خلاصه میشود. موستانگ که در حالت استاندارد، بدنهی عریضی دارد، با این کیت و افزایش عرض بدنه تا ۱۶.۵ سانتیمتر، فضای بیشتری اشغال میکند. مسئولیت برش گلگیرهای موستانگ و پیچ کردن این کیت بر عهدهی کارگاه iKustoms بود. علاوه بر گلگیرها، دیفیوزرهای عقب، جانبی و جلو به همراه اسپویلر کوچک امضای خاص کیتهای لیبرتی واک است. با اینکه احتمالاً این موارد در آیرودینامیک خودرو تأثیر چندانی ندارد، ولی بدون شک نمای ظاهری هر خودرویی را کاملا دگرگون میکند.
رویکرد طراحی کیتهای بدنهی امروز با دورانی که فورد اسکورت بهینهسازی میشد خیلی فرق کرده است. در آن دوران بیشتر کیتها و گلگیرها از طرح یکپارچه و ملایم استفاده میکردند، ولی امروزی انواع قطعات پیچشده در جایجای بدنه جلب توجه میکنند. شاید بتوان گفت که طرح پیچشدهی کیتهای امروزی، نمای خشنتری به خودروها میدهد. تیم طراحی TPC برای رنگآمیزی موستانگ از یکی معروفترین فیلمهای سینمایی هالیوود الهام گرفته است. با نگاهی کوتاه به رنگ خاکستری و نوارهای سیاه رنگ آن، به یاد موستانگ النور و فیلم سینمایی سرقت در ۶۰ ثانیه (Gone In 60 Seconds) میافتیم. تصور این موستانگ با رنگ زرد و نوارهای سیاه (نسخهی اصلی فیلم) هم جذاب بهنظر میرسد. رینگهای آلیاژی و سفارشی برند 3SDM به همراخ نشان LW با هماهنگی رنگ بدنه طراحی شدهاند.
احتمالاً تا حالا حدس زدهاید که این موستانگ خاص، به سیستم تعلیق بادی مجهز است. بهصورت دقیقتر این سیستم کاملا دیجیتالی از برند AirREX است که شاسی را تا پایینترین حالت ممکن به آسفالت میخواباند. خوشبختانه تیم مهندسی TPC پیشرانهی هشت سیلندر V شکل را انتخاب کرده است و پیشرانهی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری اکوبوست را در نظر نگرفته است. شاید همه اتفاق نظر داشته باشیم که این پیشرانه روی مدل فوکوس RS گزینهی خوبی است اما موستانگ لیاقت V8 دارد.
هماکنون فقط سیستم ورودی هوای فیبرکربن برند پایپرکراس (Pipercross) و سیستم اگزوز اسپرت برند ریموس (Remus) از تغییرات قوای فنی موستانگ بوده است؛ اما این پروژه قرار است حدود دو ماه دیگر در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته شود که تا آن زمان، سوپرشارژ و ۷۰۰ اسب بخار قدرت، ضمیمهی این موستانگ خواهد شد.
ایندی در پایان اضافه میکند:
وقتی کاتو-سان (مؤسس لیبرتی واک) در اینجا حضور داشت، مدام در حال تصویربرداری از این موستانگ بود؛ فکر میکنم که احتمالاً از این پروژه خوشش آمده باشد.
این موستانگ به شما بخند میزند یا برعکس، شما به آن لبخند میزنید؟