سرمایهگذاری سنگین بی ام و در تولید باتری و پیشرانه برقی
گروه بیامو قصد دارد در توسعه شیمیایی، طراحی سلول باتری و همچنین تولید نمونه اولیه خودروهای الکتریکی، سرمایهگذاری بیشتری کند. از سویی دیگر، ساخت ماژول و پکیج باتری برای خودروهای تولیدی، معرفی نسل پنجم سیستم محرکه الکتریکی و سازگار کردن آن با انواع خودروهای بیامو از دیگر برنامههای این تولیدکننده آلمانی خودرو تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.
مرکز تخصصی سلول باتری خودرو
سلول باتری، قلب باتری خودرو است؛ نحوه طراحی و ساخت سلول عملکرد، محتوای انرژی، قابلیت شارژ و طول عمر باتری را تعیین میکند و در نتیجه سهم قابل توجهی در عملکرد خودروی الکتریکی دارد. بیامو امیدوار است که خودروهای آینده تولیدی این شرکت با تجهیز به پکیج باتری نسل آینده و استفاده از این پلاگینها قادر خواهد بود با تنها یکبار شارژ محدوده رانندگی تا ۷۰۰ کیلومتر (۴۳۵ مایل) و تنها تا ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) در خودروهای پلاگین هیبریدی طی کنند. صادقانه باید گفت که چنین چیزی به معنای محدودیت اندازه فیزیکی و ظرفیت باتریها نیست و بیشتر به محدوده خودروی الکتریکی مربوط است. در همین راستا بیامو قصد دارد اوایل سال ۲۰۱۹ مرکز تخصصی باتری سلولی را با ۲۰۰ کارمند در مونیخ راهاندازی کند.
نمای مجسم از مرکز تخصصی باتری بیامو . منبع: تجسم معماری دامیانوف
در تاسیسات آزمایشگاهی، تحقیق و نمونهسازی، که مرکز تخصصی سلول باتری را تشکیل میدهد، بخشهای تخصصی طراحی سلول و فناوری سلول را تحلیل میکنند. آنها همچنین نمونههای اولیه سلولهای باتری را با تمرکز بر ترکیب شیمیایی سلولها، استفاده از مواد مختلف، نحوه رفتار سلول در شرایط بحرانی یا بسیار سرد، شارژ و رفتار شارژ سریع و ارزیابی اندازه و فرم سلول، تولید میکنند. این تخصص فناوری بومی، کلید بهبود کیفیت باتری است و به این ترتیب قابلیت کارآیی بالاتری برای بیامو فراهم میکند.
گروه بیامو همچنین تخصص مربوط به مهندسی ساخت و تولید باتری را به دست خواهند آورد و میتوانند سلولهای باتری سفارشی را با مشخصات دقیق و الزامات آن تولید کنند. این شایستگی و تخصص اصلی که شامل تمام زنجیره ارزش از انتخاب مواد، طراحی سلول، ادغام با سیستم باتری، قابلیت تولید و فناوری تولید است، با بهرهگیری از مزایای هزینه و صرفهجویی اقتصادی به این شرکت مزیت رقابتی قطعی میدهد.
گروه بیامو در حال حاضر سالها در مورد سلول باتری خودرو تحقیق انجام داده و سطح بالایی از شایستگی و تخصصهای ارزیابی را به دست آورده است، که به ویژه از طریق توسعه مدلهای بیامو سری i به اوج خود رسید. این شرکت دانش فنی را از بخشهای مختلف متخصص و اماکن مرکز تخصصی جدید سلول باتری گردآوری و تلاشهای خود را در این زمینه برای دستیابی به تاثیرات سریعتر متمرکز میکند؛ یافتههای پژوهشی مستقیما به نسل جدید باتری اعمال میشود.
شبکه تولید بینالمللی
گروه بیامو از یک شبکه تولید بسیار انعطافپذیر بهره میبرد که قادر است به سرعت به تقاضای مدلهای الکتریکی خودرو پاسخ دهد. تمام خودروهای الکتریکی به سیستم تولید موجود متصل میشوند. این شرکت در حال حاضر خودروهای الکتریکی را در ده مکان در سراسر جهان تولید میکند. باتریهای مورد نیاز برای این مدلها از سه کارخانه باتری در دینگولفینگ آلمان، اسپراتانبورگ در ایالات متحده آمریکا و شنیانگ چین تامین میشود. کارخانه گروه بیامو در دینگولفینگ نقش مهمی در شبکه تولید ایفا میکند که مرکز تخصصی سیستمهای محرکه الکتریکی است.
کلاوس فروهلیش، عضو هیئت مدیره و مسئول تحقیق و توسعه بیامو AG در یک سخنرانی گفت:
ما تمام تخصصهای داخلیمان را در کنار زنجیره ارزش سلول باتری در مرکز جدید پیشرفته خود متمرکز خواهیم کرد. کارشناسان بینالمللی که در آزمایشگاهها و تاسیسات توسعه جدید فعالیت میکنند تحقیقات مهمی برای اصلاح شیمی و طراحی سلول انجام خواهند داد. ما برای بهبود بیشتر عملکرد باتری، طول عمر، ایمنی، شارژ و همچنین هزینهها تمرکز خواهیم کرد. ما قصد داریم معیار را برای صنعت باتری تعیین کنیم.
الیور زیپس، عضو هیئت مدیره و مسئول بخش تولید بیامو AG نیز گفت:
با تولید نمونههای اولیه سلول و باتری، میتوانیم فرایندهای تولید سلول را تجزیه و تحلیل و کاملا درک کنیم. با استفاده از این قابلیت مهندسی ساخت و تولید، میتوانیم تامینکنندگان بالقوه در سراسر جهان را مجبور کنیم که طبق مشخصات ما سلول باتری بسازند. دانش و فناوری تولید برای ما بسیار مهم است، صرف نظر از اینکه آیا ما خودمان سلولهای باتری را تولید میکنیم یا نه.
طبق گفته زیپس، بیامو ظرف چهار سال آینده مبلغی معادل ۲۰۰ میلیون یورو برای توسعه مرکز تخصصی طراحی و ساخت سلول باتری صرف خواهد کرد. بیامو در حال حاضر باتری مورد نیاز خودروهای الکتریکی را تولید نمیکند و تنها در کارخانههای خود قطعات این باتریها را مونتاژ میکند؛ اما با احداث این مرکز بیامو تولید باتری را بهطور جدیتری دنبال خواهد کرد. عمدهترین چالش بیامو در این مسیر، تامین فلز کبالت خواهد بود؛ فلزی که اصلیترین ماده مورد نیاز برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی است.
نسل پنجم سیستم محرکه الکتریکی
گروه بیامو همچنین در توسعه نسل پنجم سیستم محرکه الکتریکی تلاشهایی انجام داده است و بزودی آن را معرفی خواهد کرد؛ سیستمی که موتور الکتریکی، جعبه دنده و اجزای الکترونیکی سیستم محرکه را در یک جزء واحد ادغام میکند. نسل پنجم سال ۲۰۲۱ وارد بازار خواهد شد و توانمندتر، کوچکتر و ارزانتر از سیستم محرکه نسل چهارم است.
تولید نمونه اولیه نسل پنجم سیستم محرکه الکتریکی بیامو
گروه بیامو در حال حاضر نسل پنجم سیستم محرکه الکتریکی خود را برای انتشار در سال ۲۰۲۱ توسعه میدهد که در آن تعامل بین موتور الکتریکی، جعبه دنده، واحد الکترونیکی سیستم محرکه و باتری بیشتر بهینه شده است. یکی از مزایای مهم سیستم محرکه الکتریکی آینده این است که موتور الکتریکی، جعبه دنده و واحد الکترونیکی سیستم محرکه در یک پکیج الکتریکی جدید و جداگانه جاسازی شده است. با طراحی جمع و جور، این واحد ترکیبی جدید و بسیار مجتمع، فضای خیلی کمتری نسبت به سه جزء جداگانه مورد استفاده در نسلهای گذشته خواهد داشت.
مفهوم ماژولار آن بدین معنی خواهد بود که مقیاسپذیر است و میتواند برای طیف گستردهای از پکیجهای مختلف و سطوح عملکردی، انعطافپذیری و راحتی نصب قطعات سیستم محرکه الکتریکی جدید در زیرمجموعههای وسایل نقلیه مختلف اصلاح شود. ادغام موتور الکتریکی، جعبه دنده و واحد الکترونیکی سیستم محرکه به صورت یک جزء تنها، باعث استفاده کمتر از قطعات و در نتیجه صرفهجویی در هزینهها میشود. یکی دیگر از موارد برجسته این است که موتور الکتریکی جدید نیازی به استفاده از ارتهای کمیاب ندارد و گروه بیامو دیگر وابسته به قابلیت دسترسی آنها نیست.
سیستم محرکه نسل پنجم بیامو نیز از باتریهای جدید و قدرتمند استفاده میکند. انعطافپذیری اجزای سیستم محرکه جدید و باطری ماژولار پیشرفته، به آزادی عمل بیشتر بیامو در آینده منجر خواهد شد. به لطف سیستم ماژولار الکتریکی مقیاسپذیر، از سال ۲۰۲۰ میتوان با توجه به تقاضا، تمام مدلهای سری بیامو را با هر خودروی الکتریکی سازگار کرد. سیستم محرکه نسل پنجم عملکرد بالا و محدوده رانندگی را با وزن بسیار کم به دست میآورد. این سیستم با توجه به طراحی معماری خودرو، در هر دو سیستم محرکه جلو و عقب یکپارچه میشود و باعث ارتقای انعطافپذیری خودرو و استفاده از انواع طرح حرکت خواهد شد. انعطافپذیری به این معنی است که بیامو قادر خواهد بود تقاضای پیشبینی شده برای چند صد هزار خودروی الکتریکی را در سال ۲۰۲۵ برآورده کند.
نظرات