درحالیکه بیامو سری یک، در آمریکا و کانادا عرضه نمیشود، سری 2 بهعنوان ارزانترین محصول خودروساز باواریا در این مناطق، از اهمیت بالایی برخوردار است. مدل استاندارد سری 2، با بدنهی سدان ۴ در و کوپهی ۲ در تولید میشود؛ اما نمونههای جدیدتری از آن با بدنهی کشیدهتر و در کلاس مینیون، علاقهمندان این سبک خودروها را جذب میکنند. اولین سری از خودروهای بیامو اکتیورتورر (Active Tourer) در سال ۲۰۱۴ تولید شد و سال ۲۰۱۶ با رونمایی از گرن تور (Gran Tourer)، توسعه پیدا کرد. این خودروها، هرچند در نگاه اول، جذابیت و نمای اسپرت محصولات مشهور بیامو، نظیر سری 3 و سری 5 را تداعی نمیکنند، با فروش ۳۸۰ هزار دستگاه در سالهای اخیر، سهم قابل قبولی از بازار داشتهاند.
مهمترین تفاوت مدلهای اکتیو تورر و گرن تورر، در سایز بدنه و حجم مفید صندوق عقب است. نسخهی گرنتورر، ۲۱۴ میلیمتر نسبت به اکتیو تورر، طول بیشتری دارد و به همین دلیل از صندوق بار با حجم استاندارد ۶۴۵ لیتر استفاده میکند. در سمت مقابل، اکتیور تورر دارای صندوق ۴۶۸ لیتری است. مدلهای اکتیو تورر و گرن تورر، با جمع کردن صندلیهای عقب، میتوانند حجمهای ۱۵۱۰ لیتر و ۱۹۰۵ لیتر فراهم کنند. مدل پلاگین هیبرید سری 2 تورر که با کد 225xe شناخته میشود، از نظر سایز بدنه با اکتیو تورر مشابه است؛ اما به دلیل استفاده از باتری در پشت خودرو، صندوق بار کمحجمی دارد.
از نظر پیشرانههای انتخابی، تفاوتی میان خودروهای اکتیو تورر و گرن تورر با قوای محرک تمام بنزینی نیست. ارزانترین نمونهها، دارای پیشرانهی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری با کدهای 216i و 218i هستند که به ترتیب، ۱۰۹ و ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. میانگین مصرف سوخت مدل 216i، حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و نسخهی 218i هم به لطف استفاده از توربوی دوگانه، مصرف سوختی مشابه 216i دارد. زمان لازم برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدلهای تورر 216i و 218i، به ترتیب ۱۲ و ۹.۵ ثانیه خواهد بود.
برای علاقهمندان به نمونههای سریعتر، بیامو تورر سری 2 با پیشرانهی ۲۳۱ اسب بخار قابل خرید است. مدل ۲۲۵i میتواند با سیستم دو دیفرانسیل Xdrive سفارش داده شود و به لطف گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر از دور موتور ۱۲۵۰ دور بر دقیقه، ۶.۳ ثانیه پس از شروع حرکت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسد. پیشرانهی ۲ لیتری توئینتوربو 225i، میانگین مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم میکند و نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد. تمامی مدلهای سری 2 تورر، میتوانند علاوه بر جعبهدندهی دستی ۶ سرعته، از گیربکس جدید و اتوماتیک ۷ سرعتهی بیامو استفاده کنند.
بیامو برنامهی ساخت محصولات جدید با پیشرانهی پلاگین هیبرید را با قدرت ادامه میدهد و حالا مدل تورر سری 2 را در نسخهی 225xe آی پرفرمنس، آماده کرده است. این خودرو همراه باتریهای ۷.۶ کیلووات ساعت عرضه میشود که البته ۶.۱ کیلووات ساعت از آن، مورد استفادهی پیشرانه قرار خواهد گرفت. این شرایط، به 225xe اجازه میدهد بدون استفاده از بنزین، تا مسافت ۴۵ کیلومتر حرکت کند و نهایت سرعت ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. قوای محرک این خودرو، از پیشرانهی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز به توئینتوربو با قدرت ۱۳۶ اسب بخار، همراه یک موتور الکتریکی ۸۸ اسب بخار تأمین میشود تا در مجموع، قدرت ۲۲۴ اسب بخار و گشتاور ۳۸۵ نیوتنمتر فراهم کند. چنین پیشرانهای، در صورت شارژ کامل باتریهای و داشتن بنزین کافی، میانگین مصرف سوخت ۲.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت ومیتواند در زمان ۶.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
از نظر ظاهری، تفاوت خاصی میان مدل ۲۰۱۹ و نسخهی ۲۰۱۷ از خودروهای سری 2 تورر دیده نمیشود. البته این محصولات در رنگهای متنوع و رینگهای آلومینیوم جدید در سایزهای ۱۷ تا ۱۹ اینچ، قابل خرید هستند. داخل کاسه چراغ، از نسل جدید LED-های بیامو استفاده شده است که جلوهی جوانپسندتری به خودرو میدهد. این موضوع در چراغهای عقب نمود بیشتری دارد و متفاوت از قبل جلب نظر میکند. در جلوپنجرهی دوگانه و مجرای هوای داخل سپر هم بهینهسازیهای ظریفی دیده میشود. در نمای پشت سری 2 تورر، به شرط استفاده از پیشرانهی ۴ سیلندر 225i، اگزوزهای دوگانهی استیل قابل نصب است؛ ضمن اینکه همهی مدلها میتوانند با آپشنهای اسپرت سری M سفارش داده شوند.
در فضای داخل، شباهت بسیار زیادی میان سری 2 تورر و سری یک سفارش اروپا در قسمت داشبورد وجود دارد. نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچ استاندارد میتواند به خواست خریدار با نمونهی عریض ۸.۸ اینچی تعویض شود. آپشنهای لوکس و ایمنی بیامو، نظیر سیستم فرمان صوتی، دوربین پارک، کروز کنترل هوشمند با قابلیت افزایش و کاهش سرعت با توجه به ترافیک، پارک خودکار، ترمز اضطراری، هشدار خروج از لاین و تشخیص اجسام در نقطهی کور، در سری 2 تورر نیز قابل سفارش هستند؛ ضمن اینکه در مدلهای ۲ ردیفهی ۵ صندلی یا سه ردیفهی ۷ صندلی عرضه خواهند شد.
قیمت نهایی خودروهای نسخهی اکتیوتورر، گرن تورر و 225xe آیپرفرمنس پلاگین هیبرید برای تولید در سال ۲۰۱۹ اعلام نشده است؛ اما بعید به نظر میرسد که افزایش قیمت چندانی داشته باشند. امروزه میتوان نسخهی پایه از سری 2 اکتیوتورر را به قیمت ۳۰ هزار دلار خریداری کرد؛ درحالیکه آستانهی قیمت مدل گرن تورر ۳۴ هزار دلار است. نسخهی 225i اکتیوتورر با آپشنهای نسبتا کامل، ۴۰ هزار دلار قیمت دارد و مدل پایه از نمونهی پلاگین هیبرید 225xe، با قیمت ۴۲ هزار دلار فروخته میشود.
نظرات