آماده سازی کونیگزگ آگرا RS برای سرعت ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت
حدود سه ماه پیش بود که کونیگزگ آگرا RS با ثبت سرعت میانگین ۴۴۴.۶ کیلومتر بر ساعت در مسیر رفت و برگشت، بهعنوان سریعترین خودروی جادهای جهان شناخته شد. آگرا RS علاوه بر این عملکرد خارقالعاده، با رسیدن به نهایت سرعت ۴۵۷.۴۹ کیلومتر بر ساعت، رکورد بالاترین سرعت در جادهی عمومی را هم از آن خود کرد.
تمام این اعداد باورنکردنی هستند؛ اما آیا محصول پرقدرت کونیگزگ توانایی رسیدن به سرعت ۴۸۲.۸ کیلومتر بر ساعت و شکستن مرز سرعت ۳۰۰ مایل بر ساعت را هم خواهد داشت؟
بر اساس نظر کارشناسان، بزرگترین مانع برای رسیدن به این سرعت، تایرها هستند. با اینحال آگرا RS با تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 که بهصورت استاندارد همراه آن ارائه میشود، به سرعت ۴۵۷.۴۹ کیلومتر بر ساعت رسید. البته تنظیمات خاص تایرها در هر خودرو قابل درک است؛ اما باید در نظر داشت که این تایرها برای استفاده در جاده طراحی شدهاند و با تایرهای مخصوص مسابقه یا مخصوص سروکار نداریم.
کریستیان فن کونیگزگ، مدیر عامل شرکت سوئدی کونیگزگ، در نمایشگاه خودروی دیترویت امسال با اریک اشمدینگ، مدیر تولید شرکت میشلن در مورد تایرها و توانایی نهایت سرعت آگرا RS گفتگو کردند. اشمدینگ اعتراف میکند که این نوع تایرها، برای سرعتهای بالای ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت طراحی نشدهاند:
با اینکه این تایرها برای سرعتهای پایینتر در نظر گرفته شدهاند؛ اما تیم ما از توانایی بالای آنها آگاه بود.
بزرگترین مشکلی که تایرها با آن مواجه هستند، دمای زیاد آنها در سرعتهای بالا است. با چرخش بیشتر و سرعت بالاتر، دمای تایرها بسیار بیشتر میشود. در صورتی که آگرا RS در زمان کمی به سرعت ۴۸۲.۸ کیلومتر بر ساعت برسد، احتمالاً تایرها دوام لازم را خواهند داشت. اشمدینگ گفت:
اگر خودرو در زمان کمی به سرعت ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت برسد، ولی تا رسیدن به سرعت ۴۸۲.۸ کیلومتر بر ساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) ۵ دقیقه طول بکشد، تایرها جواب نخواهند داد.
با این حساب، آیا مقامات کونیگزگ به دنبال شکستن این مرز هستند؟
کونیگزگ میگوید:
اگر رانندهای برای ثبت این رکورد در دسترس باشد، باید گفت که کاملاً امکانپذیر است.با تنظیم خودرو برای دستیابی به دور موتور بالاتر و نسبت دندههای بیشتر، تیم ما میتواند آگرا RS را برای رسیدن به این سرعت، آماده کند. اما با وجود جنبههای غیر قابل کنترل بسیار در جاده، مانند حیوانات، علفهای خشک، دستاندازها و باد، رانندگی در این سرعت بسیار خطرناک است. این کار شدنی است؛ اما فعلاً در اولویت تیم مهندسی شرکت ما نیست.