اوروس (Urus) دومین شاسیبلند گاو ایتالیایی خشمگین، کم و بیش به نمایندگیهای فروش لامبورگینی در سراسر جهان وارد شده است. علاقمندان دنیای خودرو، بهخصوص رسانههای خودرویی معتبر جهان، مدتی است که با نگاه اولیه به اوروس، نظرات متفاوتی نسبت به این شاسیبلند سوپراسپرت منتشر میکنند.
آیا اوروس با پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل، بهعنوان شاسیبلند جدید لامبورگینی که بر اساس پلتفرم آئودی Q7 (و بنتلی بنتایگا) ساخته شده است، شایستگی حضور در این خانوادهی خاص ایتالیایی را دارد؟
ابتدا باید روراست باشیم که اوروس، یک سوپراسپرت V12 موتور میانی نیست، بلکه یک شاسیبلند موتورجلو است. با وجود پلتفرم مشترک با آئودی Q7، اوروس فقط یک آئودی با بدنهی ایتالیایی نیست و البته جالب است بدانید (به دلیل پلتفرم MLB) که پیشرانههای V10 هوراکان یا V12 اونتادور برای این شاسیبلند بسیار بزرگ هستند. تفاوتهای اوروس و Q7 بسیار زیاد است؛ با وجود پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری توئین توربوشارژ، قدرت ۶۵۰ اسب بخار، گشتاور ۸۵۰ نیوتنمتر و زمان ۳.۶ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، اوروس در بخش قوای فنی یک سر و گردن بالاتر از Q7 قرار میگیرد.
اما شاسیبلند اوروس فقط در قوای فنی بالا خلاصه نمیشود. بهعنوان مثال این اولین محصول تاریخ لامبورگینی است که در صندلیها ردیف عقب، سرنشینان بزرگسال را بهراحتی جای میدهد و احتمالاً اولین خودروی لامبورگینی که توانایی کشش کاروان دارد که البته به گیرهی تریلر هم مجهز است. از قدرت بالا و بزرگترین ترمزهای سرامیک کربنی دنیا (خودروهای تولید انبوه کارخانهای) که بگذریم، اوروس با داشتن فضای زیاد صندوق و صندلیهای ردیف عقب، دید وسیع راننده، تکنولوژیهای فراوان که حتی چند مورد آن از سدان لوکس آئودی A8 قرض گرفته شده، یکی از خواستنیترین شاسیبلندهای بازار جهانی است.
همانطور که میدانیم، بازار پرتقاضای شاسیبلندها، یکی از دلایل عرضهی دومین شاسیبلند لامبورگینی است؛ اما آیا اوروس واقعاً یک موفقیت تجاری خواهد بود؟ برای پاسخ به این سؤال نباید عجله کرد. اوروس بدون شک یک محصول کامل ساخت گروه خودروسازی فولکس واگن است که شاید دلیل محکمی برای عدم شکست این شاسیبلند زیبا باشد.
برخی کارشناسان لامبورگینی اوروس را در کلاس جدید سوپر شاسیبلند یا شاسیبلند سوپراسپرت طبقهبندی میکنند. شکی نیست که محصول جدید لامبورگینی، مشتریان تازهای به این برند ایتالیایی اضافه میکند؛ به دنبال افزایش مشتریان و به تبع افزایش فروش، مقامات لامبورگینی منابع مالی بیشتری برای سوپراسپرتهای آینده به دست میآورند که شاید هدف اصلی همین باشد.
برخی علاقهمندان دنیای خودرو، مقامات لامبورگینی را برای تولید شاسیبلند اوروس سرزنش میکنند؛ اما باید بدانیم گاو خشمگین ایتالیایی برخلاف شرکتهای دیگری چون آلفارومئو، بنتلی و رولزرویس، در ساخت خودروهای شاسیبلند بیتجربه نیست. اوروس را باید دنبالهای بر شاسیبلند نظامی LM002 دانست که مسیر جدی و شاید الزامآوری در پیش گرفته است. مدل مفهومی اوروس حدود ۵ سال و نیم پیش رونمایی شد. اگر تصاویر مدل مفهومی و مدل نهایی را مقایسه کنیم، کاری جز اعتراف به شباهت بالایی این دو مدل نمیتوان کرد.
بزرگترین نمایندگی فروش لامبورگینی در جهان، در دوبی قرار دارد. یوتیوبر Mr JWW به این نمایندگی دعوت شد تا نگاه نزدیکی به لامبورگینی اوروس داشته باشد. با توجه به قدرت و قوای فنی، اوروس، جیپ چروکی ترکهاوک را بهعنوان رقیب اصلی در برابر خود میبیند. مقامات لامبورگینی ادعا میکنند که تیم مهندسی این شرکت با اوروس مرز بین شاسیبلند کاربردی، پرقدرت و آفرود را به کمترین حد ممکن رسانده است.
در واقع اوروس تواناییهای آفرود و رانندگی در پیست را در کنار یک خودروی روزمره ارائه میدهد. شاید مصداق این ادعا، حالتهای رانندگی مختلف اوروس شامل استرادا (Strada)، اسپرت، کورسا (Corsa)، سابیا یا شنی (Sabbia)، ترا یاآفرود (Terra) و نِوِ یا برفی (Neve) باشد. علاوه براین اوروس اولین محصول لامبورگینی خواهد بود که در آیندهای نزدیک، نسخهی هیبرید خواهد داشت.
Mr JWW اشاره میکند که با توجه به پیشفروش بالا، لیست انتظار ۱۸ تا ۲۴ ماهه و افزایش تولید، اوروس شاید با کنار زدن فروش مدل گالاردو، پرفروشترین محصول لامبورگینی شود و البته با استارت پیشرانهی V8، ویدئوی جذاب خود را به اتمام میرساند.