تست دریفت هاچ‌بک فورد فوکوس RS توسط کن بلاک

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سیستم دریفت استیک که عملکرد ترمز دستی را برای انجام دریفت مناسب به صورت الکترونیکی عملی می‌کند، توسط فورد پرفورمنس روی هاچ‌بک فورد فوکوس RS آزمایش شد.
تبلیغات

خودروهای مدرن با بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی که حتی ترمز دستی را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند، باعث ناامیدی بسیاری از علاقه‌مندان دریفت در سراسر دنیا شده است. افراد مشتاقی که انس بیش‌تری با ترمزهای هیدرولیکی قدیمی (و نه الکترونیکی کنونی) برای رانندگی در پیست دارند، و به نوعی از سیستم‌های مدرن روز به دلیل ناتوانی در ارائه دریفت مناسب ناراحت هستند. 

مدت زمان زیادی از معرفی دریفت استیک (Drift Stick) توسط فورد پرفورمنس نمی‌گذرد؛ ترکیبی از مهارت رانندگی و فناوری مدرن برای افزایش هیجان و ترشح آدرنالین کافی به نظر می‌رسد، که در سال ۲۰۱۷ برای علاقه‌مندان دریفت ارائه شد. در گذشته این کار بیش‌تر مخصوص جوانان ورزش‌دوست و رانندگان حرفه‌ای بود، ولی با فناوری دریفت استیک فورد برای خیلی از افراد دیگر نیز قابل دستیابی خواهد بود. البته هنوز هم جوانان بیش‌ترین آمار را در میان علاقه‌مندان به دریفت دارند، با این تفاوت که جوانان قدیمی اکنون بزرگ‌تر شده‌اند و در بخش فورد پرفورمنس فعالیت می‌کنند. 

ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS

کن بلاک، یکی از رانندگان مشهوری است که در توسعه دریفت استیک به فورد پرفورمنس مشاوره داد و باعث عملکرد بهتر آن در عمل شد. تغییراتی که در سیستم‌های خودرو اعمال می‌شود شامل سیستم ترمز الکترونیکی حاضر، سیستم ترمز ضد قفل و حالت‌های رانندگی (درایو)‌ است که در صورت لزوم قدرت پیشرانه را بین هر چهار چرخ خودرو تقسیم می‌کند؛ و البته این نکته فراموش نشود که در هاچ‌بک فورد فوکوس RS‌ نیز این ترکیب فناوری و هیجان استفاده شده است.  

برای کسانی که دوست دارند خودروی خود را به‌روز کنند، دریفت استیک فورد پرفورمنس یک افزودنی عالی برای نسخه چهار چرخ محرک هاچ‌بک فوکوس RS است. این سیستم سال گذشته در نمایشگاه SEMA در لاس‌وگاس معرفی شد، و به طور خلاصه یک اهرم ترمز دستی الکترونیکی است که به راحتی هنگام حرکت ترمز چرخ‌های عقب را فعال می‌کند. شاید فکر کنید که این یک اهرم معمولی است، اما اشتباه نکنید چون قابلیت دریفت استیک فقط کالیبرهای ترمز عقب را فشار نمی‌دهد؛ برنامه‌ریزی سیستم به گونه‌ای است که به صورت الکترونیکی دیفرانسیل عقب را خلاص می‌کند، در حالی که به جای کابل ترمز دستی از سیستم ترمز ABS‌ برای قفل کردن چرخ‌های عقب بهره می‌برد. 

تست دریفت استیک با فورد فوکوس RS‌ توسط کن بلاک

دانلود

شاید به نوعی این کار بسیار شبیه ترمز دستی هیدرولیکی موجود در خودروهای رالی باشد و آن‌قدر خوب عمل کرده است که فورد اجازه‌ی نصب آن را بدون باطل کردن گارانتی کارخانه می‌دهد. روی کاغذ تنها چیزی که ممکن است در خودرو آسیب ببیند لاستیک‌های عقب و احتمالا کل عقب خودرو است، البته موقعی که با فشار دادن ترمز دستی در مسیر پیست به گاردریل اطراف برخورد کنید. البته فورد در این مورد هشدار داده که استفاده از این سیستم فقط در پیست مفید و بی‌زیان خواهد بود و کاربرد شهری و خیابانی آن بدون خطر نیست. 

ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS
ford focus RS / هاچ‌بک فورد فوکوس RS

در هر صورت آخرین ویدئوی منتشر شده توسط فورد پرفورمنس نشان می‌دهد که دریفت استیک به خوبی عمل می‌کند و دوست‌داران دریفت می‌توانند مطمئن باشند که این قابلیت درست شبیه ترمزهای دستی قدیمی می‌توانند هیجان را به ارمغان بیاورند. البته مشخص نشد که دود موجود در ویدئو نمایشی بوده یا واقعا مربوط به واشر سوخته یا چنین چیزی بوده است. فورد پرفورمنس برای هر مشکلی، راه‌حل خاصی دارد و البته قیمت ۹۹۹ دلاری دریفت استیک در برابر واشر سوخته قابل مقایسه نیست. 

فناوری دریفت استیک نخستین سیستم کنترل ترمز الکترونیکی است که به خوبی می‌تواند عملکرد ترمز دستی را شبیه‌سازی کند. یکی از ویژگی‌های این سیستم قابلیت عیب‌یابی و کالیبره کردن است، که به وسیله اتصال پورت USB ممکن می‌شود.

دریفت استیک فورد پرفورمنس

دانلود

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات