چند روز قبل نیسان تیزری از یک خودروی اسپرت دو سرنشین 370Z منتشر کرد که با صدای بینظیر در کوهستان برفی پیش میتازد. برای کسانی که تاکنون اسنوموبیل یا خودروی برفروی نیسان ندیدهاند، این خودرو بسیار هیجانانگیز خواهد بود. نیسان برای علاقهمندان ورزشهای زمستانی و حرکت در برف خودرویی عرضه کرده است که 370Zki نام دارد. سالهای گذشته نیسان کیتهای تبدیل خودروهای سواری به خودروی برفرو را عرضه میکرد؛ ولی اکنون قصد دارد گام تازهای به سمت عرضه محصولات زمستانی بردارد.
ممکن است بسیاری دوست داشته باشند خودروی خود را با کمک کیتهای تبدیل به خودروی برفرو تغییر دهند، ولی این کار خطرات زیادی دارد؛ چون که برای نصب کیت تبدیل تواناییهای زیادی همراه با ابزار مخصوص نیاز است و باید مراقب بود. البته نیسان زنجیر و اسکی را به یک شرکت آمریکایی سفارش داد که امکان نصب راحتی دارند. اما این تجهیزات روی خودروهای اسپرت کوچک نصب نمیشوند و گام بعدی پروژه برداشتن کامل خط انتقال قدرت و چرخها است.
کیت بالابرنده سفارشی برای افزایش ارتفاع خودرو ساخته شد؛ اما هنوز فضای لازم برای انطباق کیت زنجیر با قطعات خودرو و امکان حرکت در مسیر برفی وجود نداشت. ارتفاع کیت زنجیر از سطح زمین ۹۱ سانتیمتر است که باید با اعمال ملاحظاتی روی خودرو نصب شود و میتواند خودرویی کوچک را به شاسیبلند برفرو تبدیل کند. پایههای سفارشی برای فنربندی عقب خودرو ساخته شد و با نصب اسپیسرهای چرخ ۷.۶۲ سانتیمتری روی توپی چرخ، کیت زنجیر امکان نصب در بیرون محدوده داخلی خودرو پیدا کرد. مسیر سیستم ترمز و اگزوز خودرو با توجه به شرایط جدید بازسازی شدند؛ اما هنوز هم فضای قرارگیری چرخ نیاز به تغییرات کمی برای تطابق با کیت زنجیر داشت که با انجام اصلاحات برای نصب زنجیر مناسب شد. البته تمامی این تغییرات هنوز در قسمت عقب خودرو انجام شده بود و قسمت جلوی خودرو نیازمند ملاحظات بیشتری است.
در جلوی اسنوموبیل نیسان سیستم تعلیق مزاحمت کمی برای نصب اسکی داشت و محل قرارگیری چرخ نیز با اصلاحاتی مواجه شد. توپی چرخ در جای خود باقی ماند؛ اما برای نصب اسکی نیاز به استفاده از آداپتور بود تا بتواند چرخش و حرکت تعلیقی خود را حفظ کند. انجام این کار نیازمند نصب قطعاتی برای نگهداری پیشرانه و جعبهدنده است که علاوه بر این کار، وظیفه حفاظت قسمتهای زیرین خودرو از تکههای یخ و مواد آسیبزا را بر عهده دارند. به همین دلیل یک اسکید پلیت سفارشی نیز به اجزای حفاظتی اضافه شد تا صدمات ناشی از برخورد با زمین کاهش یابد و از آن جلوگیری شود.
پیشرانه و جعبهدنده بهطور کامل بدون تغییر ماندهاند. قدرت پیشرانه ۳۳۲ اسب بخار خواهد بود که از طریق جعبهدندهی هفت سرعته اتوماتیک به کیت زنجیر در عقب فرستاده میشود. نیسان هنوز مشخص نکرده که وزن کیت تبدیل خودرو به نسخه برفرو چه اندازه است؛ اما به نظر میرسد بیشینه سرعت و قابلیتهای پیچیدن خودرو در این مورد نگرانکننده نیست. حرکت در مسیرهای برفی از طریق این خودروی برفروی نیسان 370Z میتواند تجربهی هیجانانگیزی باشد؛ حداقل تا زمانی که یاتاقانهای چرخ بیرون نیایند.
نیسان نسخه برفروی خودروی 370Zki را در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۸ نمایش میدهد که همراه با شاسیبلند نیسان آرمادا منتظر بازدید علاقهمندان خواهد بود.