جدیدترین شاهکار فورد در کلاس وانت پیکآپ برای کلاس اسپرت و آفرود طراحی شده است. این محصول، دارای ضربهگیرهای مسابقهای فاکس، ارتفاع قابل توجه سواری، پیشرانه ۲ لیتری بیتوربو دیزلی و جعبهدندهی نیمه اتوماتیک ۱۰ سرعته خواهد بود. البته با اینکه فورد رنجر رپتور دارای مود رانندگی باجا (رالی صحرانوردی مکزیک) نیز خواهد بود، بهزودی وارد بازار آمریکا نمیشود.
آخرین شاهکار آفرود فورد که بسیار شبیه به وانت F150 رپتور و برمبنای پلتفرم سایز متوسط رنجر ساخته شده است، بهتازگی در تایلند رونمایی شد. این وانت که قرار است در همین کشور جنوب شرق آسیا تولید شود، یک پیکآپ اسپرت دوکابین است که بر سرعت بالا در زمینهای ناهموار تمرکز دارد. فورد رنجر رپتور ۲۰۱۸ بهعنوان اولین وانت عملکردی شرکت آمریکایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه شناخته میشود.
گلگیرهای بزرگ و حجیم به وانت فورد رنجر رپتور اجازه میدهد که از رینگهای ۱۷ اینچی در لاستیکهای BF گودریچ 285/70 R17 مناسب با انواع زمینهای ناهموار، روتورهای بزرگ ترمز ۳۳۲ میلیمتری و مجموعهای از ضربهگیرهای مسابقهای ۴۶.۶ میلیمتری فاکس (Fox Racing Shox) در جلو و عقب خودرو بهره ببرد. حالت «لرزهگیری حساس به موقعیت» استفادهشده در ضربهگیرهای فاکس سواری را در جاده راحت میکند؛ این سیستم در ماسه و شن و مسیرهایی که خودرو بالا و پایین میرود، محکم خواهد شد و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش میگذارد. طراحی اهرمبندی سیستم تعلیق عقب وات (Watt) با فنر کویلاُور، پایداری جانبی محور عقب وانت پیکآپ را در شرایط بسیار ناهموار خارج از جاده حفظ میکند.
زیر کاپوت از پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر ردیفی دیزلی توینتوربو استفاده میشود که ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ برای افزایش بازدهی پیشرانه از دو توربوشارژر استفاده میشود و در سرعتهای کم، توربوشارژر کمفشار بزرگ و پرفشار کوچک در کنار هم عمل میکنند تا قدرت بیشتر و واکنشپذیری سریع در دسترس قرار بگیرد. هنگامی که دور پیشرانه افزایش پیدا کرد، توربوشارژر پرفشار از مدار توسط سوپاپ بای-پس خارج میشود و توربوی کمفشار بزرگ تمام مسئولیت را بر عهده میگیرد تا گشتاور و قدرت بیشتری تولید شود.
قدرت خروجی وانت فورد F150 رپتور ۴۵۰ اسب بخار است و ۲۵۰۶ کیلوگرم وزن دارد؛ ولی وانت فورد رنجر رپتور ۲۰۱۸ با اینکه قدرت کمتری تولید میکند، به میزان قابل توجهی سبکتر است. برای انتقال مناسب قدرت پیشرانه به چرخها از جعبهدندهی ۱۰ سرعته نیمه اتوماتیک با نسبت دندههای نزدیک به هم استفاده میشود. تعویض دنده بهصورت خودکار برنامهریزی شده است؛ اما امکان تعویض دنده دستی هم برای علاقهمندان در دسترس قرار دارد.
حالتهای عادی و اسپرت برای استفاده در جاده، همراه با چهار حالت اضافه برای خارج از جاده (آفرود) وجود دارد. حالتهای چمن، ماسه و برف برای کاهش لغزش چرخ طراحی شده است . حالت گلولای/ماسه برای دستیابی به حداکثر گشتاور و کشش در مسیرهای ناهموار آفرود به کار میرود. علاوه بر اینها، حالت صخره نیز وجود دارد که برای حفظ نرمی و کنترلپذیری حرکت در سطوح سنگی ناهموار و غیر قابل اعتماد استفاده میشود.
در ادامه حالت باجا (Baja) وجود دارد که نام خود را از مسابقه صحرایی مشهور باجا ۱۰۰۰ گرفته است. این حالت برای رانندگی سریع در مسیرهای شنی طراحی شده است و به راننده اجازه میدهد که از لغزش چرخ تحت قدرت زیاد و ترمزگیری جلوگیری کند و نگه داشتن طولانی مدت دندهها را برای عملکرد بهتر در مسیر شنی ممکن میسازد.
از لحاظ الکترونیکی، در وانت پیکآپ فورد رنجر رپتور از سیستم فرمان صوتی فورد سینک ۳ برای کنترل پایداری خودرو، کنترل غلتزنی و چرخش، کنترل موجگیر تریلر، کمک استارت تپه، کنترل پایین آمدن از تپه، کنترل تطبیقی بار، فرمان قدرتی الکتریکی، دستیار نگهداری در مسیر حرکت و کنترل واژگونی استفاده شده است. سیستم ناوبری ماهوارهای (sat-nav) از جمله دیگر امکانات استاندارد وانت فورد است که به راننده کمک میکند در سفرهای آفرود گم نشود. ورود به وانت رنجر رپتور بدون کلید و روشن کردن خودرو از راه دور امکانپذیر است. طرح زیبا و امکانات قابل توجه در داخل خودرو همراه با روکش صندلیها از چرم جیر، فضای جذابی برای راننده و سرنشینان فراهم میکند.
در فضای بیرونی وانت به غیر از تعلیق جسورانه، جلو پنجره مشبک فورد F150 رپتور، چراغهای مهشکن LED، قلاب ریکاوری در جلو و عقب، و طبق ۱۵۶۰ × ۱۷۴۳ میلیمتری در عقب همراه با درب آسان بازشو به چشم میخورد.
وانت فورد رنجر رپتور ۵۳۹۸ میلیمتر طول، ۲۱۸۰ میلیمتر عرض و ۱۸۷۳ ارتفاع دارد. شاسی فورد رنجر رپتور در زیر خودرو با فولاد ضد زنگ مقاوم بازسازی و تقویت شده است و زیر آن سینی محافظ ۲.۳ میلیمتری قرار گرفته که برای محافظت از قطعات مهم در مسیرهای ناهموار به کار میرود. ارتفاع زمین تا پایینترین قسمت شاسی وانت فورد به ۲۸۳ میلیمتر افزایش یافته است و به لطف زاویه دیدار ۳۲.۵ درجه، زاویه رمپاُور ۲۴ درجه و زاویه انحراف ۲۴ درجه، عملکرد خودرو در تغییرات شدید گرادیان نیز بهتر میشود.
جمال حمیدی، مهندس ارشد فورد پرفورمنس، میگوید:
ما بسیار هیجانزده هستیم و افتخار میکنیم وانت پیکآپی برای عموم مردم تولید کنیم که رانندگی با آن باعث میشود احساس کنید یک قهرمان واقعی هستید. برای ما نیز شگفتانگیز است که این سطح از عملکرد مناسب را برای یک وانت فراهم کنیم و وسیله نقلیهای بسازیم که میتواند میزان ترشح آدرنالین علاقهمندان آفرود را افزایش دهد. به نظر من این محصول جدید واقعا یک موتورسیکلت، خودروی برفرو یا یک همهجارو (ATV) است که به وانت پیکآپ تبدیل شده؛ راستش را بخواهید رانندگی با آن تجربهی واقعا فوقالعادهای است!
وانت فورد رنجر رپتور اواخر سال جاری در منطقه آسیا و اقیانوسیه راهی بازار خواهد شد. هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت پیکآپ در دسترس نیست و مشخص نشده است که آیا در منطقه آمریکای شمالی هم فروخته میشود یا نه؛ اما به نظر میرسد که اگر چنین طراحی وجود داشته باشد در وانت از پیشرانه ۲.۳ لیتری چهار سیلندر اکوبوست توربو همراه با جعبهدندهی ۱۰ سرعته اتوماتیک استفاده خواهد شد که طراحی آن بیشتر مورد علاقه بازار ایالات متحده آمریکا است.
نظرات