تأثیر رنگ‌های مختلف بدنه در افت قیمت خودرو

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، رنگ خودرو عامل مهمی در افت قیمت بیشتر یا کمتر خودروها در طول زمان محسوب می‌شود.
تبلیغات

عامل‌های زیادی در افت قیمت خودرو تأثیرگذارند که هر کدام در مدت‌زمان خاصی باید در نظر گرفته شوند. به‌عنوان مثال قبل از خرید باید کلاس خودرو مد نظر باشد؛ چراکه تقریباً در هر دوره‌ای از صنعت خودروسازی، یک کلاس متقاضی بیشتری دارد. یا در زمان استفاده از خودرو، باید نیم‌نگاهی به کارکرد کلی و کیلومترشمار داشت. همانطور که ذکر شد، فاکتورهای زیادی در کاهش قیمت و ارزش یک خودرو در طول زمان دخالت دارند؛ یکی از این فاکتورها که کم‌وبیش توجهی به آن نمی‌شود، رنگ بدنه‌ی خودرو است. شاید بارها از خود پرسیده باشید که چرا بیشتر خودروها، به‌خصوص خودروهای داخلی، در رنگ‌های سفید، سیاه، نقره‌ای و دیگر رنگ‌های تیره به فروش می‌روند.

رنگ خودرو

برای پاسخ به این سؤال و درک اهمیت رنگ خودرو و تأثیر آن بر افت قیمت، به پژوهشی که توسط وب‌سایت iSeeCars به‌عنوان نمایشگاه آنلاین خودروهای دست دوم، مراجعه کرده‌ایم. با اینکه نمی‌توان یافته‌های کارشناسان این وب‌سایت را به بازارهای خودروی تمام کشورها یا بازار کشورمان تعمیم داد؛ ولی حداقل بینشی کلی از تناسب بین افت قیمت خودروهای دست دوم و رنگ بدنه به دست خواهد آمد.

رنگ خودرو

در این پژوهش که بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی مختلف در نظر گرفته شده‌اند، خودروهای با رنگ زرد یا لیمویی در طول ۳ سال (حدود ۱۸.۵ درصد کمتر از نورم) تا ۲۷ درصد افت قیمت داشته‌اند و به‌عنوان گران‌ترین مدل‌های دست دوم خرید و فروش می‌شوند. خودروهای با رنگ‌های نارنجی و سبز به ترتیب ۷.۸ و ۶.۹ درصد افت قیمت کمتری از میزان نورم داده‌ها نشان داده‌اند. میانگین یا نورم افت قیمت یک خودرو در طول ۳ سال، ۳۳.۱ درصد محاسبه شده است.

رنگ خودرو

طرفداران اهل جلب توجه که خودروهایی به رنگ غیر معمول خریداری می‌کنند با بیشترین افت قیمت در هنگام فروش خودروی دست دوم مواجه می‌شوند. در حقیقت خودروهایی که با رنگ‌های طلایی، بنفش و بژ فروخته می‌شوند، پس از مدتی به ترتیب ۱۲.۱، ۱۰.۷ و ۱۰.۳ درصد بیشتر از مقدار میانگین افت قیمت خواهند داشت. نکته‌ای که باید درکنار افت قیمت کمتر خودروهای با رنگ‌های طلایی یا بژ در نظر گرفت، تمایل به خرید آن‌ها است. واقعاً چند درصد افراد به رانندگی با خودرو به این رنگ‌ها تمایل دارند؟ با این‌حال جدا از بحث سلیقه‌ای رنگ خودرو، مدل‌های مختلف برندهای متنوع یا این رنگ‌های خاص افت قیمت بیشتری دارند که مطمئناً کلکسیونرها و مردم باید به آن توجه کنند.

رنگ خودرو

اما رنگ‌های مرسوم مانند سفید، سیاه، قرمز و خاکستری با افت قیمت به ترتیب ۳۲.۶، ۳۳.۶،۳۲.۷ و ۳۳.۵ درصد در طول ۳ سال، تقریباً در محدوده‌ی میانگین قیمت خودروهای دست دوم قرار می‌گیرند. از آنجایی که بیشترین مدل‌های تولیدی خودروهای مختلف در این رنگ‌های عرضه می‌شوند، متقاضیان خودروهای دست دوم با گزینه‌های بی‌شماری روبرو می‌شوند که همین امر افت قیمت نزدیک به میانگین آن‌ها را تضمین می‌کند. با این تفاسیر چرا خودروهای با رنگ زرد کمترین افت قیمت و ارزش را دارند؟ مهم‌ترین توجیه برای این امر، تقاضا و موجودی این نوع خودروها است. در مقایسه با دیگر رنگ‌ها، خودروهای زردرنگ بسیار کمیاب‌تر هستند و معمولاً بیشتر شامل خودروهای کلاس اسپرت، کروک و چند مدل انگشت‌شمار شاسی‌بلند (مانند جیپ رانگلر) می‌شوند که صرف نظر از رنگ بدنه هم افت قیمت کمی دارند.

رنگ خودرو
کپی لینک

افت قیمت رنگ‌های مختلف خودرو در طول ۳ سال

  • زرد ۲۷ درصد
  • نارنجی ۳۰.۶ درصد
  • سبز ۳۰.۹ درصد
  • سفید ۳۲.۶ درصد
  • قرمز ۳۲.۷ درصد
  • میانگین افت قیمت ۳۳.۱ درصد
  • آبی ۳۳.۵ درصد
  • قهوه‌ای ۳۳.۵ درصد
  • خاکستری ۳۳.۵ درصد
  • سیاه ۳۳.۶ درصد
  • نقره‌ای ۳۴ درصد
  • بژ ۳۶.۶ درصد
  • بنفش ۳۶.۷ درصد
  • طلایی ۳۷.۱ درصد

اگر بخواهیم بازار آمریکا را مثال بزنیم، باید به سراغ خودروهای کلاس وانت پیکاپ برویم. هرچند وقت یک‌بار شرکت‌های مطرح آمریکایی وانت‌های زردرنگ می‌فروشند؟ شاید تصاویر تبلیغاتی این مدل‌ها در رنگ‌های جذاب نمایش داده شود؛ ولی مدل‌های کمی مانند شورولت کلرادو، نیسان تایتان، GMC سیرا یا رم 1500 و 2500 با رنگ زرد در دسترس هستند. خودروهای کلاس‌های پرطرفدار شاسی‌بلند و وانت پیکاپ در طول ۳ سال به‌ ترتیب با ۳۰.۹ و ۲۰.۹ درصد افت قیمت مواجه می‌شوند که مقدار برای رنگ زرد این کلاس‌ها برابر ۲۵.۸ و ۱۰.۸ درصد است. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، تقریباً خودروهای طلایی‌رنگ در تمام کلاس‌ها بیشترین افت قیمت را دارند. باید در نظر داشت که افت قیمت بیشتر خودروهای طلایی‌رنگ، به کارکرد بالای آن‌ها مربوط نیست؛ بلکه تقاضای کمتر این رنگ در سطح جهانی باعث افت قیمت بیشتر آن شده است.

رنگ خودرو

بخش دیگر پژوهش این وب‌سایت متوجه زمان مورد نیاز برای فروش خودروی دست دوم است. یک خودرو با عمر ۳ سال، به‌طور میانگین در عرض ۳۶.۵ روز فروخته می‌شود. اما خودروهای زردرنگ به دلیل قیمت بالاتر، در ۴۱.۵ روز که حدود ۱۴ درصد بیشتر از میانگین است، به فروش می‌روند. تمام خودروهای این پژوهش مدل ۲۰۱۴ بوده‌اند که در بازه‌ی اواخر سال ۲۰۱۶ تا اواسط سال ۲۰۱۷ فروخته شدند.

رنگ خودرو
کپی لینک

زمان مورد نیاز برای فروش خودروهای با رنگ مختلف دست دوم ۳ ساله

  • زرد ۴۱.۵ روز
  • نارنجی ۳۸.۱ روز
  • سبز ۳۶.۲ روز
  • سفید ۳۵ روز
  • قرمز ۴۰.۹ روز
  • آبی ۳۶.۸ روز
  • قهوه‌ای ۳۵.۳ روز
  • خاکستری ۳۴.۲ روز
  • سیاه ۳۶ روز
  • نقره‌ای ۳۸.۸ روز
  • بژ ۴۶.۶ روز
  • بنفش ۳۳.۲ روز
  • طلایی ۳۴.۳ روز
  • میانگین ۳۶.۵ روز

به نظر می‌رسد که این قاعده تا حدودی در بازار جهانی خودرو مشاهده می‌شود؛ درواقع برای خرید یک خودروی دست دوم با قیمت مناسب، رنگ‌های معمول تیره در انواع مدل‌ها بیشتر از دیگر رنگ‌های روشن در دسترس هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات