تولید ۸ خودروی تمام برقی نیسان تا سال ۲۰۲۲
مقامات شرکت ژاپنی نیسان با تکیه بر مدل تمام برقی لیف (Leaf) بهعنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی جهان، از برنامهی میانمدت جدید خود موسوم به «M.O.V.E. to 2022» برای عرضهی ۸ مدل تمام برقی جدید تا سال ۲۰۲۲ خبر دادند. برخلاف دیگر شرکتهای خودروسازی مطرح جهان که بخش زیادی از خودروهای آیندهی آنها هیبرید است، تمرکز اصلی مدیران و مهندسان نیسان، خودروهای تمام برقی خواهد بود.
در چند سال آینده مدلهای جدید هیبرید نیسان نیز عرضه خواهند شد، ولی رونمایی و تولید ۸ مدل تمام برقی تا ۴ سال آینده بسیار قابل توجه است. از طرفی بر اساس گفتههای رسمی مدیران ارشد نیسان، برخی از این خودروهای تمام برقی بهطور مشخص در بازار کشورهای مختلف مانند چین عرضه خواهند شد. درواقع نیسان در سال ۲۰۱۸ مدلی جدید با الهام از تکنولوژی بهکاررفته در نیسان لیف برای بازار چین رونمایی میکند. اتحاد رنو- نیسان با همکاری شرکتهای eGT New Energy و دانگفنگ مدلی جدید در کلاس مینی/شهری بر اساس پلتفرم شاسیبلند در بازار چین عرضه خواهد کرد. این مدل جدید در برند ونوشا (Venucia) نیز به تولید خواهد رسید.
بخش دیگری از برنامهی ۴ سالهی نیسان را تولید مدلی جدید از خودروی کلاس کِی (Kei) که مخصوص بازار ژاپن است، تشکیل میدهد. خودروهای کِی بهمنظور استفاده در ژاپن با ابعاد و قوای فنی مشابه در تمام برندها تولید میشوند و به دلیل کاربردی بودن در این کشور، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.
در ادامهی برنامهی جدید نیسان، ساخت یک کراساور تمام برقی برای عرضه در بازار جهانی قید شده است. همانطور که پیش از این شایع شده بود، این کراساور تمام برقی بر اساس مدل مفهومی نیسان IMX ساخته خواهد شد. عرضهی مدلهای برقی اینفینیتی بهعنوان برند لوکس و زیرمجموعهی نیسان از سال ۲۰۲۱ آغاز میشود. بر اساس برنامهریزی مدیران این مجموعه، ۵۰ درصد از فروش محصولات اینفینیتی در سال ۲۰۲۵ متوجه خودروهای تمام برقی خواهد بود و درواقع تا سال ۲۰۲۲، سالانه یک میلیون دستگاه خودروی برقی توسط نیسان به فروش خواهد رسید.
در پایان برنامهی M.O.V.E. to 2022 نیسان، اهداف مربوط به فناوری خودران مشاهده میشود. بر این اساس ۲۰ مدل در ۲۰ کشور مختلف به فناوری خودران پروپایلوت (ProPILOT) نیسان مجهز میشوند و تمام مدلهای جدید نیسان، اینفینیتی و داتسون در بازارهای بزرگ مشخص، از قابلیتهای خدمات ارتباطی کامل بهره خواهند برد. خدمات اشتراکی و ارتباط و انتقال داده بین خودروهای نیسان، اینفینیتی و داتسون با آغاز سرویس ابری اختصاصی رنو-نیسان ممکن میشود.
بر اساس پیشبینیهای انجامشده، ۴۰ درصد سهم فروش شرکت خودروسازی نیسان تا سال ۲۰۲۰ شامل خودروهای تمام برقی و هیبرید خواهد بود. این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰ درصد فروش کل محصولات این شرکت ژاپنی خواهد رسید. محصولات برقی و هیبرید در بازار کشورهای آمریکا و چین تا سال ۲۰۲۵، به ترتیب ۳۰-۲۰ درصد و ۴۰-۳۵ درصد فروش کلی نیسان را تشکیل خواهند داد.
اهداف کلی برنامهی ۴ سالهی نیسان به شرح زیر است: