قابل اعتمادترین وانت ها و شاسی بلندها در بازار جهانی
بر اساس پژوهشها و نظرسنجیهای انجام شده، مدت زمان مالکیت خودروی صفر کیلومتر به حدود ۶.۵ سال رسیده است که عامل قابل اعتماد بودن خودرو بهخصوص در کلاس خودروهای کراساور، شاسیبلند، وانت پیکاپ و مینیون را مهمتر از همیشه نشان میدهد. مدتی پیش بود که مقالهای با عنوان «قابل اعتمادترین خودروها در بازار جهانی» در زومیت منتشر شد که تمرکز اصلی ما در آن، خودروهای سواری بود. در این مطلب اما به معرفی قابل اعتمادترین خودروهای بازار جهانی در کلاسهای کراساور، شاسیبلند، وانت پیکاپ و مینیون که عمدتاً مشتریان آنها خانوادههای نسبتاً پرجمعیت هستند خواهیم پرداخت.
تمام ۱۴ خودروهای فهرست شده در این مقاله، بر اساس ۳۵ هزار پیمایش انجام شده از مالکان خودروهای سه ساله توسط بنیاد JD Power، در ردهبندی قابل اعتماد بودن قوای محرکه عالیترین نمره را کسب کردهاند. همانطور که انتظار میرفت، نیمی از این فهرست در اختیار مدلهای ژاپنی در کلاسهای مختلف قرار گرفته است.
ذکر این نکته ضروری است که تمام مدلهای تویوتا در این فهرست، از مشکلات مربوط به تجهیزات داخلی همچون خرابیهای سیستم اطلاعات و سرگرمی رنج میبرند. با این وجود، مشکلات بسیار کوچک تجهیزات کابین در برابر سرسختی قوای محرکه و نبود هیچگونه خرابی مکانیکی در این مدلها اصلاً به چشم نخواهد آمد.
بیامو X3
قیمت پایه آخرین مدل: ۴۳ هزار و ۶۴۵ دلار
کراساور کامپکت بیامو X3 که به تازگی وارد نسل سوم خود شده، در مجموع امتیازات متوسطی دریافت کرده است. اما X3 تنها خودرو در این کلاس است در بخش عملکرد قوای محرکه، نمرهی کامل را میگیرد و درمقابل در بخش بدنه و کابین بدون مشکل نیست. نشریهی کنسیومر ریپورتس (Consumer Reports) یا به اختصار CR مدل ۲۰۱۴ این کراساور آلمانی را در مجموع با دادن امتیاز بالای متوسط، خودروی قابل اعتمادی معرفی میکند. بر اساس کارشناسان CR، بیامو X3 در بهش تجهیزات برقی و سیستم تهویه با مشکلات بیشتری مواجه است. مدل ۲۰۱۷ این کراساور توسط CR یک خودروی قابل اطمینان پیشنهاد شده است.
شورولت سیلورادو HD و جی ام سی سیرا HD
قیمت پایه آخرین مدل: ۳۵ هزار و ۳۰۰ دلار - ۳۵ هزار و ۹۰۰ دلار
از میان ۴ مدل مختلف در کلاس وانت پیکاپهای فول سایز و سنگین سال ۲۰۱۴، دو مدل جنرال موتورز امتیاز عالی در بخش قوای محرکه را از JD Power دریافت کردهاند. با اینکه دو مدل سیورادو و سیرا اساساً از لحاظ مکانیکی یکی هستند، جیامسی سیرا HD بهدلیل مشکلات بدنه و کابین در مجموع امتیاز پایینتر از متوسط را دریافت میکند. کارشناسان CR نیز مدلهای ۲۰۱۴ این دو وانت سنگین را در بیشتر بخشها با امتیاز بالا همراهی کردهاند؛ اما در بخش پیشرانه با مشکلاتی قابل توجه در بخش تسمه و پولیها، کامپیوتر، روغنریزی و حتی ناک زدن مواجه هستند.
جیامسی یوکان
قیمت پایه آخرین مدل: ۴۵ هزار و ۵۳۰ دلار
شاسیبلند بزرگ جی ام سی یوکان (Yukon) همان مدل تاهو (Tahoe) در خط تولید شورولت است که برخلاف تاهو (نمرهی ۴ از ۵)، در بخش قوای محرکه نمرهی از بنیاد JD Power کامل میگیرد؛ در مقابل یوکان در بخش مشکلات بدنه و کابین نمرهی متوسط و تاهو نمرهی کامل میگیرد. در مجموع نمرات شاسیبلندهای یوکان و تاهو در یک سطح قابل اعتماد هستند.
کارشناسان CR اما مدل ۲۰۱۴ این شاسیبلند بزرگ آمریکایی را در مجموع نمرات قابل اعتماد نمیدانند اما در بخش پیشرانه و مشکلات مربوط به قوای فنی، هر دو محصول شورولت و جی ام سی نمرههای بالاتر از متوسط گرفتهاند.
هوندا ریجلاین
قیمت پایه آخرین مدل: ۳۰ هزار و ۷۰۵ دلار
وانت سایز متوسط هوندا ریجلاین (Ridgeline) از نظر کارشناسان JD Power و CR با توجهبه مجموع امتیازات خودروی قابل اعتمادی است. البته متخصصان CR بهدلیل وجود مشکلات کوچک امتیاز متوسط در بخش بدنه و سیستم تعلیق به ریجلاین اختصاص دادهاند. تولید وانت ژاپنی ریجلاین در نسل دوم و مدلهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به پایان رسید و سپس با تغییرات جزئی در طراحی (قوای فنی قبلی) به عنوان مدل ۲۰۱۷ عرضه شد. مدل ۲۰۱۷ وانت هوندا ریجلاین از نظر کارشناسان CR به عنوان خودروی قابل اعتماد فروخته میشود.
هیوندای توسان
قیمت پایه آخرین مدل: ۲۱ هزار و ۳۰۰ دلار
کراساور کامپکت هیوندای توسان (Tucson) که نسل سوم آن در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، در بخش قابل اعتماد بودن قوای محرکه از بنیاد JD Power بالاترین امتیاز را دریافت میکند. البته این امتیاز تحت تاثیر عملکرد متوسط این کراساور کرهای در بدنه و کابین قرار میگیرد تا در مجموع هیوندای توسان به بالاترین نمرهی ممکن نرسد. از نشر کارشناسان CR توسان مدل ۲۰۱۴ در بیشتر بخشها بهجز سیستم تعلیق و تجهیزات برقی نمرهی متوسط به بالا میگیرد تا در مجموع ۳ ستارهی قابل اعتماد بودن را در اختیار داشته باشد. هیوندای توسان که در سال ۲۰۱۶ بازطراحی شد، یکی از خودروهای توصیه شده توسط متحصصان CR است.
لکسوس RX
قیمت پایه آخرین مدل: ۴۳ هزار و ۲۷۰ دلار
کراساور سایز متوسط و لوکس لکسوس RX در بیشتر بخشهای مورد نظر JD Power امتیاز کامل میگیرد. با این وجود به دلیل مشکلات بخشهای بدنه و کابین، کراساور ژاپنی در مجموع به نمرهی کامل نمیرسد. لکسوسRX که از سال ۲۰۱۵ با نسل چهارم به بازار جهانی عرضه شده است، در بخش بدنه و مشکلات جزئی چون تکانهای زیاد مورد سرزنش متخصصان CR قرار گرفته است. آخرین مدل این کراساور لوکس در بیشتر بخشها بهترین امتیازات ممکن را از CR گرفته است و به همین دلیل، جزو خودروهای توصیه شده توسط این نشریه است.
کیا اسپورتیج
قیمت پایه آخرین مدل: ۲۳ هزار و ۶۰۰ دلار
دیگر کراساور کامپکت این فهرست، کیا اسپورتیچ کرهای بوده که از JD Power در بخش قابل اطمینان بودن تجهیزات رفاهی، نمرهای کمتر از متوسط دریافت کرده است. با اینحال در مجموع، اسپورتیج (Sportage) بهخصوص در بخش قوای محرکه خودروی قابل قبولی تعریف شده است. نسل چهارم این مدل و محصول سال ۲۰۱۵، توسط کارشناسان CR به عنوان خودروی قابل اعتماد توصیه شده است.
نیسان مورانو
قیمت پایه آخرین مدل: ۳۰ هزار و ۸۰۰ دلار
نیسان مورانو (Murano) نمایندهی شایستهی ژاپنیها در کلاس کراساورهای سایز متوسط بوده که از نظر متخصصان JD Power در تمام بخشها بهجز بدنه و کابین با امتیاز متوسط، خودروی قابل اعتمادی است. نسل سوم و مدل ۲۰۱۴ نیسان مورانو از نشریه CR بالاترین امتیازات ممکن در تمام بخشها بهجز بدنه، کابین و تجهیزات رفاهی برقی را دریافت کرده است. بر اساس نظر کارشناسان CR، آخرین مدل نیسان مورانو یکی از قابل اعتمادترین خودروهای این کلاس است.
تویوتا 4رانر
قیمت پایه آخرین مدل: ۳۴ هزار و ۶۱۰ دلار
همانطور که انتظار میرفت، شاسیبلند سایز متوسط تویوتا 4رانر بهجز بخش تجهیزات کابین و سیستم اطلاعات و سرگرمی، بهترین امتیازات ممکن را دریافت کرده است. این داستان در آزمایشهای متخصصان CR نیز تکرار شده و 4رانر در بخش تجهیزات برقی نمرهی کامل نمیگیرد. نسل پنجم شاسیبلند سرسخت تویوتا 4رانر از سال ۲۰۰۹ عرضه میشود.
تویوتا FJ کروزر
قیمت آخرین مدل دست دوم: ۲۸ تا ۳۵ هزار دلار
شاسیبلند سایز متوسط و نسبتاً قدیمی تویوتا FJ کروزر تنها خودروی کلاس خود است که بالاترین امتیاز ممکن در بخش قابلیت اعتماد قوای فنی را دریافت میکند. این شاسیبلند ژاپنی در تمام آزمایشهای JD Power بهجز تجهیزات رفاهی (۴ستاره)، ۵ ستاره دریافت کرده است. متأسفانه تویوتا FJ کروزر توسط کارشناسان CR بررسی نشده و صرفاً رضایت خریداران این مدل در این نشریه بازتاب داده شده است. علاوه بر این FJ کروز با عرضهی مدل ۲۰۱۴، توقف تولید شده است؛ البته هنوز بازار دست دوم این خودرو بهخصوص در کشور آمریکا داغ است.
تویوتا هایلندر
قیمت پایه آخرین مدل: ۳۱ هزار و ۳۰ دلار
کراساور سایز متوسط تویوتا هایلندر (Highlander) که پلتفرم مشترک با مدل کمری دارد و نسل سوم آن در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، در مجموع امتیاز متوسط کسب میکند. امتیاز بالای هایلندر در قابلیت اعتماد قوای فنی تحت تأثیر نمرهی متوسط بدنه و کابین و نمرهی کمتر از متوسط تجهیزات رفاهی قرار گرفته است. از نظر متخصصان نشریهی CR، تویوتا هایلندر به دلیل داشتن مشکلات در تجهیزات برقی و رفاهی (بهخصوص سیستم اطلاعات و سرگرمی) در مجموع ۴ ستاره میگیرد.
تویوتا سیِنا
قیمت پایه آخرین مدل: ۳۰ هزار و ۷۵۰ دلار
نسل سوم مینیون تویوتا سیِنا (Sienna) از سال ۲۰۱۰ در بازار جهانی به فروش میرسد. در گذشت ۸ سال فروش این مینیون، دو فیسلیفت برای آن عرضه شده است. سیِنا با دریافت ۳ ستاره در بخش بدنه/کابین و ۴ ستاره در بخش تجهیزات رفاهی در مجموع خودروی قابل اعتمادی است. کارشناسان CR نیز تویوتا سیِنا مدل ۲۰۱۴ را نیز در بخش بدنه و تجهیزات الکترونیکی بدون مشکل ندیدند، اما خرید مدل فعلی این مینی ون ژاپنی توصیه شده است.
تویوتا توندرا
قیمت پایه آخرین مدل: ۳۱ هزار و ۱۲۰ دلار
وانت پیکاپ سایز بزرگ تویوتا توندرا(Tundra) در سال ۲۰۱۴ بهروزرسانی عمده شد تا در برابر رقبای آمریکایی حرفی برای گفتن داشته باشد. جالب است بدانید که وانت پیکاپ پرطرفدار فورد F-150 در بخش قابل اعتماد بودن قوای محرکه فقط ۳ ستارهی JD Power را دریافت میکند، در حالیکه توندرا امتیاز کامل این بخش را تصاحب کرده است همانند دیگر مدلهای تویوتا در این فهرست، کامل نبودن امتیاز مجموع تویوتا توندرا بهدلیل مشکلات بدنه/کابین و تجهیزات الکترونیکی و سیستم اطلاعات و سرگرمی آن است. مدل ۲۰۱۷ توندرا توسط کارشناسان CR توصیه شده، اما در بخش تجهیزات برقی با مشکلات همراه است.
تویوتا ونزا
قیمت آخرین مدل دست دوم: ۱۹ تا ۲۹ هزار دلار
کراساور سایز متوسط تویوتا ونزا (Venzax) با ظاهر مشابه خودروهای استیشن که بر پایهی پلتفرم سدان کمری ساخته شده است، در تمام بخشها بهجز تجهیزات رفاهی الکترونیک از متخصصان JD Power نمرهی کامل میگیرد. این کراساور ژاپنی که تولید آن در سال ۲۰۱۵ متوقف شد، از نظر کارشناسان نشریهی CR در بخشهای بدنه و تجهیزات برقی با مشکلاتی همراه است.