مدل مفهومی فولکس واگن اطلس کراس اسپرت رونمایی شد
گروه خودروسازی فولکس واگن پیشنمایش کراساور خانوادگی جدید خود را در قالب مدل مفهومی اطلس کراس اسپرت (Atlas Cross Sport) در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۸ به نمایش گذاشت. کراس اسپرت که خط تولید آن در سال آیندهی میلادی شروع به کار میکند، با جلوپنجرهی جمعوجورتر، رینگهای کوچکتر و حذف بخشی از تزئینات کروم بدنه، نسخهی پنج سرنشینهی کراساور اطلس خواهد بود. در هنگام رونمایی این مدل مفهومی جدید، هنریچ وبکن (مدیرعامل بخش آمریکای شمالی فولکس واگن) با اشاره به طراحی کراس اسپرت، شباهت این مدل مفهومی با مدل تولیدی را در بالاترین حد ممکن دانست.
با توجه به سهم ۵۴ درصدی مدلهای تیگوان و اطلس در فروش محصولات فولکس واگن در بازار آمریکا، عرضهی مدلهای بیشتر در این کلاس پرطرفدار اصلا تعجببرانگیز نیست. اطلس کراس اسپرت همانند اطلس بر پایهی پلتفرم MQB ساخته میشود و فاصلهی محورهای این دو مدل برابر خواهد بود. تفاوت اصلی در ابعاد این خودرو، طول ۱۹ سانتیمتر کمتر اطلس کراس اسپرت است که به واسطهی آن، فاصلهی چرخهای جلو تا سپر جلو کمتر شده و نمای اسپرتتری برای کراساور جدید فولکس واگن به وجود آورده است. مدل مفهومی اطلس کراس اسپرت در مقایسه با اطلس، حدود ۵ سانتیمتر کاهش ارتفاع و ۲.۵ سانتیمتر کاهش پهنا داشته است. اطلس کراس اسپرت با ظرفیت ۵ سرنشین و دو ردیف صندلی، شکاف بین مدلهای اطلس (سه ردیف صندلی) و تیگوان (دو یا سه ردیف صندلی در تیپهای مختلف) را پر خواهد کرد.
اطلس کراس اسپرت در نمای جلو با داشتن چراغهای نواری باریک و تزئینات پلاستیک دور گلگیرها، خود را از اطلس جدا میکند؛ اما در طراحی نمای عقب کراس اسپرت، تفاوت این دو برادر مشخص میشود. در نگاه اول ستون C بزرگ و حجیم با زاویهی نزدیک به ۴۵ درجه با شیشهی عقب، اطلس کراس اسپرت را تهاجمیتر نشان میدهد. نوار کروم باریک در کنار اسپویلر سقفی، اگزوزهای مدرن و خطوط برجسته سپر و گلگیرهای عقب، اطلس کراس اسپرت را آمادهی عملکرد اسپرت و هیجانانگیز نشان میدهد. اطلس کراس اسپرت با توانایی طی کردن مسافتی حدود ۴۲ کیلومتر در حالت تمام برقی، در زمان ۵.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
این عملکرد فنی قابل قبول به لطف قوای محرکهی هیبرید در کنار پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳.۶ لیتری (همان پیشرانهی اطلس استاندارد) با قدرت ۲۷۶ اسب بخار حاصل شده است. دو موتور الکتریکی یکی در محور جلو با قدرت ۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتنمتر و دیگری در محور عقب با قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتنمتر در کنار باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۱۸ کیلووات ساعت، قوای محرکهی هیبرید این کراساور مفهومی را تشکیل میدهند. اطلس کراس اسپرت در مجموع ۳۵۵ اسب بخار قدرت در اختیار راننده میگذارد. مقامات فولکس واگن در جریان رونمایی این مدل مفهومی اشاره کردند که امکان عرضهی مدل هیبرید تنها با یک موتور الکتریکی نیز وجود دارد؛ درواقع این مدل با باتری ۲ کیلووات ساعتی، قدرت ۳۱۰ اسب بخار و توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۶.۵ ثانیه، احتمالاً در قالب تیپ استاندارد تولید خواهد شد.
تیم مهندسی فولکس واگن پنج حالت رانندگی مختلف شامل حالت E، هیبرید، GTE، آفرود و حالت شارژ را برای اطلس کراس اسپرت در نظر گرفته است. حالت E-mode فقط از موتور الکتریکی محور عقب استفاده میکند، حالت هیبرید بهترین منبع قدرت را با توجه به شرایط بهصورت خودکار انتخاب میکند، حالت GTE سواری اسپرت به همراه دارد، حالت آفرود با فعال کردن هر دو موتور الکتریکی سیستم تمام چرخ محرک را به راه میاندازد و حالت «شارژ» به شارژ پک باتری اختصاص یافته است.
کابین اطلس کراس اسپرت با داشتن پنل دیجیتال فرمان با نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر لمسی و ۱۰.۱ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی، بسیار مدرن و پیشرفته جلوه میکند. سیستم اطلاعات و سرگرمی تمام اطلاعات لازم در حالتهای مختلف رانندگی، تنظیمات سیستم صوتی و تصویری و سرگرمی و رهیاب ماهوارهای را از طریق نمایشگر لمسی در اختیار سرنشینان قرار میدهد. همانند دیگر مدلهای فولکس واگن، قابلیت کنترل با حرکات دست و نقشههای ۲ و ۳ بعدی رهیاب ماهوارهای در سیستم اطلاعات و سرگرمی اطلس کراس اسپرت قرار داده شده است.
مدیران ارشد فولکس واگن شباهت مدل مفهومی اطلس کراس اسپرت با مدل نهایی و تولیدی را بسیار زیاد عنوان کردهاند؛ اما نمیتوان از عرضهی مدل تولیدی با طراحی کاملاً یکسان و بهخصوص قوای محرکهی هیبرید اعلامشده مطمئن بود. چیزی که کاملاً با رونمایی این مدل مفهومی ثابت شد، عزم جدی مقامات غول خودروسازی آلمان در عرضهی محصولات بیشتر و متنوعتر در کلاس داغ کراساور است.