نگاهی به سوپراسپرت مفهومی جنسیس اسنشیا؛ شاهکار جدید هیوندای
برند هیوندای، از گذشته بهعنوان شرکتی فعال در ساخت خودروهای اقتصادی و خانوادگی شناخته میشود. غول صنعتی کره جنوبی، با تأسیس برند جنسیس، نشان داد برنامههای مدونی برای حضور در بازار خودروهای لوکس دارد و با نیم نگاهی به لکسوس تویوتا جلو میرود. اما امروزه هیوندای به دنبال اهداف جاهطبلانهتری است و نسبت به ساخت سوپراسپرت تمام برقی هم بیعلاقه نشان نمیدهد.
در نمای روبرو، الهام از جگوار و استون مارتین بهخوبی دیده میشود؛ اما به لطف کاپوت بلند و کابین کشیده به سمت عقب، ظاهری در کلاس طراحی گرانتوریسمو فراهم شده است. جذابیت چشم نواز اسنشیا، غیر قابل انکار به نظر میرسد و نادیده گرفتن زیبایی بدنه با جزئیات حسابشده، بیانصافی خواهد بود. شاید دلیل این موضوع، نامهای بزرگی باشد که در پشت صحنهی طراحی جنسیس اسنشیا حضور داشتهاند. مانفرد فیتزجرالد، مدیر عامل فعلی جنسیس، پیش از این بهعنوان مدیر ارشد لامبورگینی و سرپرست تیم طراحی این برند ایتالیایی فعالیت داشته است. مدیر طراحی جنسیس، لوک دانکرولک است که سالها در سمت طراح ارشد و رئیس بخش طراحی برندهای بنتلی، آئودی و لامبورگینی کار کرد. نیازی به معرفی نیست که مدیر دپارتمان خودروهای اسپرت هیوندای (Hyundai’s performance vehicles) آلبرت بیرمن هم پیش از این با عنوان رئیس بخش M در گروه بیامو فعالیت میکرد.
در نگاه اول، فقدان جلوپنجره و المانهای مرتبط با آن میتواند به خطای دید بیننده شبیه باشد؛ اما واقعیت دارد و این بخش دارای فضای خالی قابل توجهی است. چراغها بهصورت نوارهای دوگانهای از نور LED طراحی شدهاند که تأثیر زیادی بر بهبود آیرودینامیک دارند. کاپوت جلو، کاملا شفاف است و جزئیات پیشرانه را نشان میدهد. نمای جانبی و پشت، شاهکارهای زاگاتو با برند استون مارتین را تداعی میکنند. بهزحمت میتوان خطی شکسته و تیز در زوایای اسنشیا دید که این موضوع علاوه بر ظاهر زیبا، کاهشدهندهی مقاومت خودرو در برابر هوا خواهد بود. شاسی خودرو، یکپارچه و تمام فیبرکربن است تا دینامیک بالا را با کمترین وزن فراهم کند. بدنهی اسنشیا هم از فیبرکربن ساخته شده است.
برخلاف بسیاری از خودروهای برقی دنیا نظیر محصولات تسلا و جگوار، باتریهای اسنشیا در کف خودرو یا دقیقا پشت صندلیها جاسازی نشدهاند؛ بلکه به لطف محاسبهی دقیق مرکز ثقل و با هدف بهبود تعادل، نزدیک به قسمت عقب هستند تا راحتی نشیمن و زاویهی کمر قابل تنظیم باشد. درهای ورودی شباهت زیادی به مکلارن 720S دارد و با موتور الکتریکی و فشار دکمه بسته میشوند.
مدیران جنسیس ادعا میکنند که اسنشیا در مدت حدود ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. البته این آمار زمانی حاصل میشود که باتریها فولشارژ و موتورها در حالت رانندگی حداکثر قدرت باشند. جزئیات زیادی از پیشرانه و تجهیزات فنی خودرو منتشر نشده و تنها نکتهی مشخص، استفاده از ۲ موتور در عقب و جلو با اعمال گشتاور متفاوت روی ۴ چرخ است. فیتزجرالد در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر دلیل استفاده از پیشرانهی برقی در اسنشیا، میگوید:
به نظر من، استفاده از قوای محرک الکتریکی موضوع جدیدی نیست و رونمایی از مدلهای برقی ادامه خواهد داشت. تنها مسئله، زمان ساخت این خودروها در آیندهی نزدیک است.
در فضای داخلی، با طراحی آیندهنگر اما واقعگرا روبرو هستیم که همراه چرم در پوشش صندلیها و درها، مد روز و لوکس به نظر میرسد. رنگ چرم در قسمتهای مختلف، تفاوت دارد و برای حجمدهی پیچیده به داشبورد و داخل درها از فناوری پرینت سهبعدی استفاده شده است.
فیتزجرالد توضیح میدهد که هیوندای در حال دورخیز برای ارائهی محصولات درجه یک است و هنوز وارد بازی اصلی نشده:
یکی از نکات قوت ما، داشتن کاغذ سفیدی است که هنوز چیزی روی آن کشیده نشده. خودروسازان بااصالت محکوم به پیروی از سبک طراحی خود هستند؛ طوری که انگار در محدودهی باریکی حرکت میکنند و هر محصول آنها، خوب یا بد تعبیر میشود. ما چنین مشکلی نداریم و میتوانیم بر کیفیت خودروهای جدید با ظاهری جذاب تمرکز کنیم.
قرار است در آیندهی نزدیک، ۶ محصول در سبد جنسیس وجود داشته باشند. از این تعداد، مدلهای سدان G70، G80 و G90 رونمایی شدهاند. احتمال معرفی ۲ مدل کراساور با برند جنسیس وجود دارد و با این حساب، تولید یک سوپراسپرت الهامگرفته از اسنشیا دور از انتظار نیست.
نظرات