با ثبت سفارش صدمین دستگاه از سوپراسپرت پاگانی هوایرا (Pagani Huayra) و تولید آن در مدت دو ماه آینده، بهزودی باید با مدل کوپهی این سوپراسپرت ایتالیایی خدافظی کرد. همانند ۹۹ دستگاه تولیدی گذشته، آخرین نسخه از پاگانی هوایرا کوپه از پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل ۶ لیتری مرسدس AMG به همراه دو توربوشارژر (طرح توئین-توربو) با قدرت ۷۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۰۰ نیوتنمتر استفاده میکند. سوپراسپرت هوایرا در سال ۲۰۱۱ بهعنوان جایگزین مدل افسانهای زوندا در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد. همانند زوندا، هوایرا نیز از پیشرانهی AMG استفاده میکرد، اما برخلاف زوندا که تنفس طبیعی بود، هوایرا به توربوشارژر مجهز شد.
پاگانی هوایرا از سال ۲۰۱۲ وارد خط تولید شد. تا بهامروز هشت نسخهی مختلف با مشخصات فنی متفاوت از این سوپراسپرات ایتالیایی تولید شده است. بر اساس قرارداد رسمی بین مقامات پاگانی و AMG، تولید هوایرا با پیشرانهی V12 آلمانی به ۱۰۰ دستگاه محدود شده است. خبر ساخت آخرین نسخه از هوایرا کوپه درحالی امروز منتشر میشود که چندی پیش، توقف تولید پیشرانهی V12 مرسدس AMG تأیید شده بود. تصاویر منتشر شده از آخرین پاگانی هوایرا کوپه، رندرهای رسمی شرکت پس از انتخاب طرح خاص بدنهی آن است.
برای حسن ختام مونتاژ هوایرا کوپه که با کد «II Ultimo» شناخته میشود، برت دیوید، مدیرعامل یکی از نمایشگاههای خودروی میامی آمریکا و بهعنوان خریدار آخرین هوایرا کوپه؛ سفارش طراحی خاصی روی بدنه و در کابین داده است. به احترام پیشرانهی AMG صدمین پاگانی هوایرا کوپه بهمانند طرح خودروی فرمول یک مرسدسبنز طراحی شده است. ترکیب رنگهای خاکستری و آبی فیروزهای علاوه بر بدنه و رینگها در روکشهای چرمی کابین هوایرا نیز جلب توجه میکند. باید ذکر شود که این مدل، به عنوان پایان تولید هوایرا BC نیز تلقی میشود.
البته مدل زوندا نیز بارها در نسخههای مختلف به عنوان آخرین مدل عرضه شد تا سرانجام تولید آن به پایان رسید (هنوز بهطور سفارشی تولید میشود). بااینکه هوایرا عملکرد فنی بهتری از زوندا دارد، ولی باتوجه به محبوبیت بسیار کمتر آن در برابر زوندا، تکرار داستان توقف تولید و تولید دوباره در نسخهی جدیدتر بعید بهنظر میرسد. از طرفی ماه گذشته بود که هوراچیو پاگانی، مدیرعامل برند پاگانی، عرضهی جایگزین هوایرا در آیندهای نزدیک تأیید کرد. بر اساس گفتههای پاگانی، علاوه بر جایگزین هوایرا، مدلی جدید و تمام برقی که احتمالاً سوپراسپرت نخواهد بود هم تا سال ۲۰۲۵ رونمایی میشود.
پاگانی تأیید کرده است که جایگزین هوایرا همچنان یک سوپراسپرت پرقدرت با پیشرانهی احتراق داخلی و گیربکس دستی خواهد بود. بهنظر میرسد که رویکرد مدیران ارشد این شرکت ایتالیایی با برندهای پورشه و مرسدس بنز که مدلهای آیندهنگرانهی 918 اسپایدر و پروژه یک را رونمایی کردند، کاملاً متفاوت است.